...mijn wereld [UPDATE]
Re: ...mijn wereld [UPDATE]
dit is:" VAKMANSCHAP "Opgezetfan schreef:Op navolging van dit topic: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=8207
Heb ik vanochtend wat geëxperimenteerd en heb ik het volgende gecreëerd:
Een equirectangulaire panorama 360°x180° beeld (16000x8000 pixels)
Het origineel bestaat uit 2 rijen van 10 foto's gemaakt op 12 mm. en 1 zenith en 1 nadir shot. Gestitcht met PTGUI 7.2
Er zitten nog wat stitchfouten in, maar ik ben hard op weg om dit te verhelpen
D300 + 12-24mm f/4 @ 12 mm | ISO 100 | f/8 | 1/200e
Platte foto:
Bolfoto:
Interactieve Quicktime (QTVR) ca 5 mb!
MIJN COMPLIMENTEN!!
Gr Ben.

Soms zijn dingen gewoon zo simpelOpgezetfan schreef:Mark,
Camera los van je statief en ongeveer vanaf het punt waar je statief stond naar beneden uit de hand met gestrekte arm
Op de site van Eric Rougier staat een filmpje hoe hij zijn pano's maakt incl. stitchen hier wordt ook uitgelegd hoe je een zenith en nadir shot maakt en stitch: www.fromparis.com

Ik heb de 10.5 DX. Echter ik ben onlangs op een website gestuit welke claimde dat een fisheye niet één nodal point heeft, maar een oneindig aantal. Ik heb dit nog niet kunnen testen ( website staat ergens in mijn favorieten op een andere computer als je er belang bij hebt wil ik het wel opzoeken )Opgezetfan schreef:Of een fishyALE schreef:Onwijs gaaf, nu begrijp ik helemaal waarom jij je entrance pupil zo zuiver mogelijk wil afstellen. Zal binnenkort wel een andere pano kop gaan worden nu je ook tilt and swivel gaat fotograferen.
Cheers,
ALE
Als ik het goed heb begrepen zou je alleen een 360x180 met een circulaire fisheye kunnen maken, maar is er dan zo weinig overlap tussen de beelden dat het stitchen weer lastig gaat.
Vandaag ben ik weer met het entree pupil dilemma verder gegaan, de kop weer wat aangepast en zonet een brainwave toegepast.
Brainwave bestond uit het trachten met een laser pointer door de lens te schijnen zodat de laserstraal door de zoeker de camera zou verlaten. Immers, niet focussen op entree pupil, dan blokt de laserstraal op de diafragma bladen.
Ervaringen na stitchen zal ik later posten.
Eerste stitch testen met deze setup met een demo ptgui zijn bemoedigend. Op d300 met 12mm, 10 fotos rond, 2 rijen (vertikaal ±30 graden) op mijn werkkamer (met veel troep en dichtbij) gaat het stitchen goed.
Na toevoeging van zenith shot ging de autopiloot ernstig in de fout. Een wit plafond geeft echter niet zoveel houvast tot puntherkenning.
Het lijkt er dus op dat de laser benadering bij het vinden van de entreepupil goed werkt.
Gehanteerde werkwijze:
1. waterpas stellen panokop & camera
2. pano kop compenseren voor doorhang. Dit hoeft eenmalig per ruwweg gewicht gedaan te worden. Ik heb een schietlood opgehangen, en heb met behulp van de gridlines liveview de camera hier parallel aan gezet.
3. laser waterpas neergezet zodat deze een min of meer horizontale lijn de ruimte in schiet
4. statief met panokop voor de laserstraal gezet. Camera moet horizontaal kijken
5. Hoogte van statief aangepast zodat laserstraal in de hoogte het diafragma raakt
6. panokop horizontaal zwenken en pano kop instellen zodat laserstraal door diafragma blijft gaan. Dit is het makkelijkst te controleren door te checken of de laserstraal nog uit de zoeker komt (niet in de la e bundel kijken, Maar door projectie op een object bv je hand)
7. Panokop vertikaal zwenken en zelfde geintje iteratief uitvoeren
Let op aangezien het zoekerbeeld kleiner is dan 100% van de foto, zal de op deze wijze waargenomen beeldhoek (zowel horizontaal als vertikaal) kleiner zijn dan de werkelijke beeldhoek.
Ik zal binnenkort ook de fisheye deze behandeling geven en de resultaten wederom melden.