D70
D70
Nog steeds erg happy met de D70 ben ik tegen 2 dingen aangelopen waarvan ik me afvraag of daar geen oplossing voor is. De eerste vrees is van niet, de tweede hopelijk wel?
1. Ik mis enorm een weergave van de ISO instelling op de display bovenop de camera. Het is me al veel te vaak gebeurt dat hij nog op bv 800 stond terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Maar je moet toch echt op de ISO knop drukken om te zien wat de instelling is. Of zijn er trucjes om die instelling toch standaard zichtbaar te maken?
2. Als ik de zelfontspanner heb gebruikt (wat ik graag doe bij statiefopnames van niet bewegende onderwerpen) moet ik die na elke foto opnieuw kiezen. Dat vind ik nogal irritant. Is het mogelijk om je keuze vast te houden? Misschien door het oproepen van custom settings of zo?
1. Ik mis enorm een weergave van de ISO instelling op de display bovenop de camera. Het is me al veel te vaak gebeurt dat hij nog op bv 800 stond terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Maar je moet toch echt op de ISO knop drukken om te zien wat de instelling is. Of zijn er trucjes om die instelling toch standaard zichtbaar te maken?
2. Als ik de zelfontspanner heb gebruikt (wat ik graag doe bij statiefopnames van niet bewegende onderwerpen) moet ik die na elke foto opnieuw kiezen. Dat vind ik nogal irritant. Is het mogelijk om je keuze vast te houden? Misschien door het oproepen van custom settings of zo?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Goede vragen. Dat zou ik ook wel willen weten. Wie o wie....?
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Hoi Hans,
Ik heb zelf een D70S en loop tegen de zelfde irritatie puntjes aan.
Punt 2 meer als punt 1, aangezien de iso waarde van mij altijd op 200 blijft staan.
De enige wijze waarop je de camera na elke opname de gebruikte iso waarde kan laten weergeven is via je grote display achterop.
Als je een foto maakt en die wordt op je display getoont, dan kan je door op de rechterzijde van je toggle knop te drukken een aantal mogelijkheden binnen de weergave oproepen. Meest gebruikt is dan: histogram (althans door mij)
Volgende optie is oproepen belichtingsgegevens. Hierbij staat ook je iso waarde.
Als je deze stand laat staan,heb je na elke foto een summier controle middel.
Ik zie er het nut niet van in, want ik wil alleen het histogram maar zien.
Het puntje zelfontspanner kent helaas maar een oplossing. Koop er een los, en plug hem in je camera of gebruik de draadloze versie van Nikon.
Ik kom er zelf ook maar niet toe, om de electronische variant aan te schaffen en loop dus nog steeds te pielen, net als jij.
Meer is er helaas naar mijn weten niet mogelijk.
Mvrgr,
martin
Ik heb zelf een D70S en loop tegen de zelfde irritatie puntjes aan.
Punt 2 meer als punt 1, aangezien de iso waarde van mij altijd op 200 blijft staan.
De enige wijze waarop je de camera na elke opname de gebruikte iso waarde kan laten weergeven is via je grote display achterop.
Als je een foto maakt en die wordt op je display getoont, dan kan je door op de rechterzijde van je toggle knop te drukken een aantal mogelijkheden binnen de weergave oproepen. Meest gebruikt is dan: histogram (althans door mij)
Volgende optie is oproepen belichtingsgegevens. Hierbij staat ook je iso waarde.
Als je deze stand laat staan,heb je na elke foto een summier controle middel.
Ik zie er het nut niet van in, want ik wil alleen het histogram maar zien.
Het puntje zelfontspanner kent helaas maar een oplossing. Koop er een los, en plug hem in je camera of gebruik de draadloze versie van Nikon.
Ik kom er zelf ook maar niet toe, om de electronische variant aan te schaffen en loop dus nog steeds te pielen, net als jij.
Meer is er helaas naar mijn weten niet mogelijk.
Mvrgr,
martin
Martin,
Bedankt voor je reactie en suggesties. Misschien moet ik mezelf toch maar gewoon aanleren om altijd als ik de camera aan zet de ISO te checken. Geldt in feite ook voor de witbalans (als je niet in RAW schiet), nietwaar ?
En die afstandbediening is wel een goed idee, afhankelijk van de prijs dan.
Bedankt voor je reactie en suggesties. Misschien moet ik mezelf toch maar gewoon aanleren om altijd als ik de camera aan zet de ISO te checken. Geldt in feite ook voor de witbalans (als je niet in RAW schiet), nietwaar ?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik betaalde 20 euro voor de draadloze afstandsbedienig en ik gebruik hem heel veel. Die stad hoef je trouwens niet telkens te activeren.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Vergeef me de opmerking, maar waarom zet je je instellingen niet direct na het maken van de opnames terug?Hans Deventer schreef: Misschien moet ik mezelf toch maar gewoon aanleren om altijd als ik de camera aan zet de ISO te checken. Geldt in feite ook voor de witbalans (als je niet in RAW schiet), nietwaar ?
Voor wat betreft de afstandsbediening, ergens op het forum heeft iemand ooit eens iets geschreven over de uitermate goedkope tv-afstandbedieningen die je o.a. bij Blokker kunt kopen. Misschien heb je daar iets aan.
Groet, E.M. de Klerk
Je hebt helemaal gelijk maar ik merk dus in de praktijk dat ik het nogal eens vergeet. Dus daarom zou ik graag in dat prachtige scherm willen zien wat de ISO instelling is. Waarom sluitertijd, diafragma, witbalans, compressie, formaat, instelling voor autofocus, lichtmeting maar geen ISO waarde? Zelfs op mijn oude Pentax ME kon ik direct aflezen welke ASA waarde m'n film had, en dat veranderde nooit bij hetzelfde rolletje!emdeklerk schreef:Vergeef me de opmerking, maar waarom zet je je instellingen niet direct na het maken van de opnames terug?
Ik snap gewoon de logica niet.
Klinkt goed. Ik ga op zoek.emdeklerk schreef:Voor wat betreft de afstandsbediening, ergens op het forum heeft iemand ooit eens iets geschreven over de uitermate goedkope tv-afstandbedieningen die je o.a. bij Blokker kunt kopen. Misschien heb je daar iets aan.
Gevonden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... sbedieningemdeklerk schreef:Voor wat betreft de afstandsbediening, ergens op het forum heeft iemand ooit eens iets geschreven over de uitermate goedkope tv-afstandbedieningen die je o.a. bij Blokker kunt kopen. Misschien heb je daar iets aan.
En niet te vergeten, een knopje voor de keuze..5 of 11 AF velden of centraal AF....en waar komen dan op uit???? de D200. We moeten even met moeders de vrouw gaan praten ha ha hahaPancaran's schreef:Zo heb ik ook iets wat mij irriteert, danwel als een gemis ervaar: Om te kiezen tussen AF-S en AF-C, moet ik telkenmale het menu in. Raar dat daar geen schakelaar op de body voor zit. Op mijn oude F601 AF zit ie zelfs!
Garoeten Irwan
En punt 2 van Hans, zie ik niet als nadeel. Bij mijn oude analoge camera bleef deze instelling wel actief. Met als nadeel, dat als je deze instelling was vergeten te deactiveren, en je wilde even snel een foto maken, en je drukte af…piep piep piep piep. Nee Hans een goede actie van Nikon.
Punt 1, daar heb je gelijk in….een min puntje van Nikon.
Mooi zou zijn als Nikon met een digitale camera op de markt zou komen, waarbij je deze instellingen op de camera kan instellen, en zoals de D2Xs en de D2Hs zijn witbalans regelt, dat zou helemaal mooi zijn.
Een menu zoals wij nu aantreffen, zou dan totaal overbodig zijn.
Of... maak voor jezelf een soort checklist (JE) voor je met de camera op pad gaat..
Check .. 1 Batterij in de camera en is hij vol
2 Geheugenkaart in de camera
3 ISO en witbalans instelling..
enz...
Het is mij ook al een aantal keer overkomen dat ik ergens stond zonder CF kaart of zonder batterijen voor de flitser omdat ik ze uit de lader ben vergeten te halen.
En je moet je gewoon aanleren om regelmatig op het ISO knopje te drukken..
Al doende leert men en door schade en schande wordt men wijs
Luc.
enz...
Het is mij ook al een aantal keer overkomen dat ik ergens stond zonder CF kaart of zonder batterijen voor de flitser omdat ik ze uit de lader ben vergeten te halen.

En je moet je gewoon aanleren om regelmatig op het ISO knopje te drukken..
Al doende leert men en door schade en schande wordt men wijs

Luc.
Met alle respect en ik snap je verhaal, maar daar wil ik dan wel zelf voor kunnen kiezen! Er zijn zoveel opties in het menu, wat dat betreft geen klagen, maar deze zou ik er toch wel graag bij hebben.SPIKE schreef:En punt 2 van Hans, zie ik niet als nadeel. Bij mijn oude analoge camera bleef deze instelling wel actief. Met als nadeel, dat als je deze instelling was vergeten te deactiveren, en je wilde even snel een foto maken, en je drukte af…piep piep piep piep. Nee Hans een goede actie van Nikon.
Dat lijkt ook de beste oplossing. Mijn oorspronkelijke vraag was ook meer in de stijl van, "zie ik iets over het hoofd?" Nu het antwoord duidelijk nee is, lijkt dit de beste oplossing, met wellicht een afstandsbediening.luc schreef:Of... maak voor jezelf een soort checklist (JE) voor je met de camera op pad gaat..
enz...