Maken jullie nog steeds heel veel foto's?
Maken jullie nog steeds heel veel foto's?
Misschien een beetje een rare onderwerptitel voor een fotografieforum, maar ik merk bij mezelf dat ik per sessie steeds minder foto's ga maken.
Toen ik 3 jaar geleden "digitaal" ging klikte ik er flink op los, want het koste toch niets. Tegenwoordig kom ik meestal met ca. 40 foto's terug, vergelijkbaar dus met 1 filmpje....
Mijn manier van fotograferen is eigenlijk weer gelijk aan hoe ik dat destijds op film deed. Dus eerst kijken en dan pas klikken.
Herkennen jullie dit?
Toen ik 3 jaar geleden "digitaal" ging klikte ik er flink op los, want het koste toch niets. Tegenwoordig kom ik meestal met ca. 40 foto's terug, vergelijkbaar dus met 1 filmpje....
Mijn manier van fotograferen is eigenlijk weer gelijk aan hoe ik dat destijds op film deed. Dus eerst kijken en dan pas klikken.
Herkennen jullie dit?
- Corné Goud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik niet 
Ik klink door (komt door mijn hobby denk ik
)
Gr Corné

Ik klink door (komt door mijn hobby denk ik

Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/
Voordeel van veel schieten is dat je al in beelden kan denken en in beelden kan zien.
Beeld is dikwijls in mijn hoofd gemaakt, het is dan nog een kwestie van vastleggen.
Gekke is dat zwart wit ook vooraf dan al is bepaald.
Vind het nu vooral leuk om te zien waar de grenzen liggen met kaderen van een beeld, niet erna, maar voor bewerken.
Beeld is dikwijls in mijn hoofd gemaakt, het is dan nog een kwestie van vastleggen.
Gekke is dat zwart wit ook vooraf dan al is bepaald.
Vind het nu vooral leuk om te zien waar de grenzen liggen met kaderen van een beeld, niet erna, maar voor bewerken.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik fotografeer veel meer, maar per sessie werk ik nog steeds als met film. Elke opname moet zo goed mogelijk zijn. Ik schiet er geen tien om vervolgens de beste uit te kiezen. Komt denk ik ook door mijn onderwerpen, landschappen en architectuur, waarbij compositie heel belangrijk is. Dat kun je je bij sportfotografie niet permiteren...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Niet perse. Ligt er een beetje aan wat ik fotografeer. Zo stond ik vandaag naast een voetbalveld wat plaatjes te schieten. Dan nodigt zo'n D200 toch wel uit om even een burst te schieten, iets wat ik met m'n D70 eigenlijk nooit deed...
Maar als het om statische onderwerpen gaat maak ik denk ik iets minder foto's per onderwerp. Maar dit wordt tenniet gedaan doordat meer tijd overhoud per onderwerp, en dus meer onderwerpen doen kan... :mrgreen:
Maar als het om statische onderwerpen gaat maak ik denk ik iets minder foto's per onderwerp. Maar dit wordt tenniet gedaan doordat meer tijd overhoud per onderwerp, en dus meer onderwerpen doen kan... :mrgreen:
Re: Maken jullie nog steeds heel veel foto's?
Het verhaal herken ik niet omdat ik de overstap van analoog naar digitaal niet heb gemaakt. Ik werk analoog. Maar met 40 foto's terugkomen herken ik wel, vaak zijn het er meer. Ik heb het even nagekeken, gemiddeld gebruik ik 1 van elke 4 á 5 opnamen.Remco Jan schreef:Misschien een beetje een rare onderwerptitel voor een fotografieforum, maar ik merk bij mezelf dat ik per sessie steeds minder foto's ga maken.
Herkennen jullie dit?
Het ligt overigens een beetje aan de situatie. Bv mijn fotoshoot bij de RWZI Amsterdam Oost. Dat is een erg groot terrein. Ik weet niet of je er mag komen en of je weg wordt gestuurd. Ik loop dan het terrein op maak direct mijn eerste foto's. Ik blijf dan zoeken naar betere foto's. Uiteindelijk ben ik niet weggestuurd, heb ik 2½ film volgeschoten en blijkt dat de meeste mooie opnamen op het laatst gemaakt zijn. De idee is dat als je wél gestuurd wordt, je toch het beeld hebt vastgelegd. (1 van elke 5 opnamen gebruikt op mijn foto-website)
Zo heb ik mijn fotoshoot bij Frico Cheese in Oosterwolde wél afgebroken omdat ik op eens zaken tegenkwam die wezen op de mogelijke aanwezigheid van een waakhond. Omdat dit een erg onoverzichtelijk terrein was en ik de pest aan waakhonden heb, ben ik weggegaan. (1 van elke 2 opnamen gebruikt op mijn foto-website)
Bij bv een stadswandeling ga ik terughoudender te werk. Maar ook dan merk ik dat ik er in moet komen en dat de beste foto's niet direct in het begin van een fotoshoot zitten.
Maar de grote lijn is dat ik altijd eerst kijk en dan pas schiet. Ik denk dat ook komt omdat ik analoog werk. Met mijn Agfa Click (12 opnamen op één rolfilm) en mijn Agfa Clack (8 opnamen op een rolfilm) werk ik nóg zorgvuldiger. Daar gebruik ik 1 van elke 2 opnamen op mijn foto-website
Laatst gewijzigd door Frederix op zo mar 16 2008 1:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Als ik in het verleden een bruidsreportage moest gaan maken, kreeg ik 3 filmpjes van 36 mee en 1 reserve van 24. Kodak Gold voor de warme kleuren.
Goed lichtmeten en kijken voor je afdrukt. Het moest er eigenlijk in 1 keer goed opstaan.
Met mijn 1e digireflex (D70) schoot ik wel 15.000 opnamen in 1 seizoen.
Ben ook nu al weer een tijd bezig om bewust minder opnamen te maken.
Is veel leuker om te doen, ipv "er zal wel een goeie tussenzitten".
Goed lichtmeten en kijken voor je afdrukt. Het moest er eigenlijk in 1 keer goed opstaan.
Met mijn 1e digireflex (D70) schoot ik wel 15.000 opnamen in 1 seizoen.
Ben ook nu al weer een tijd bezig om bewust minder opnamen te maken.
Is veel leuker om te doen, ipv "er zal wel een goeie tussenzitten".
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Yep. Zo doe ik het ook. Neemt niet weg dat ik met mijn D70 in een kleine 3 jaar tijd 10.000 opnames heb gemaakt. Ik fotografeer an sich dus veel meer. Aan de andere kant hoor ik ook dat er D70's zijn die in 3 jaar gemakkelijk de 40.000 halen... WowIk maak net zoveel foto's als vroeger met analoog. Het zit er gewoon ingebakken. Ik maak dus weinig opnamen per onderwerp. Veel kijken, weinig klikken.

Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl