Wat is een goede keuze ?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Wat is een goede keuze ?

Bericht door ton » vr nov 03 2006 6:25 pm

Best forum ik heb de gelegenheid om een tele lens aan te schaffen maar welke ? ik zit te denken aan de 80-400 - 4.5-5.6 AF Vr D ED werkt die goed op een D100 en kan er eventueel nog een converter tussen geplaatst worden zonder verlies van bepaalde functies , mijn keuze zit in drie opties de 80-400 4.5 5.6 D / AF-S300/4.0 IF ED / of de 70-200 /2.8 vr , ik heb ook aan Sigma de 50-500 gedacht maar die valt toch maar af ik kan het geld nu uitgeven en ga voor Nikon , mijn doel is vogels en andere dier , ben benieuwt naar uw advies groeten Ton .
Groeten Ton .

Tristan

Bericht door Tristan » vr nov 03 2006 7:15 pm

Hoi Ton,

Een goed advies kan ik je niet zonder meer geven. Daarvoor geef je net te weinig informatie. Het lijkt me dat je voor het fotograferen van vogels minstens een 400 mm op een digireflex (de D100 zeg je?) nodig hebt. Dat zou ik dus als minimum aanhouden als ik jou was. Verder is een VR lens dan erg welkom omdat 400 mm eigenlijk niet uit de hand gebruikt kan worden. Ook een hoge lichtsterkte zou dan welkom zijn zodat korte sluitertijden mogelijk zijn. Maarrrr.... Je komt dan op een hoog prijsplaatje uit!

Verder vertel je niet hoe kwaliteitsbewust je bent. Gebruik je op je D100 altijd RAW en bewerk je die heel zorgvuldig en met veel vakkennis individueel voor een optimaal resultaat dat je dan regelmatig op 30x45 of groter (laat) afdruk(t)ken dan zal je baat hebben bij een high quality lens. Druk je zelden of nooit groter af dan 20x30 of druk je meestal niet af of op 10x15 dan is lens kwaliteit veel minder een issue. Dat geldt ook als je meestal met JPG uit de camera werkt.

Kun je hierover wat meer vertellen?

P.S. Overigens zijn Sigma lenzen uit de EX serie optisch gezien niet veel minder goed (en in sommige gevallen zelfs beter) dan Nikon lenzen. De verschillen zitten meer in de bouw (degelijkheid, vochtbestendigheid) en faciliteiten (SW motor of VR).

ton
Forumlid
Forumlid

Bericht door ton » vr nov 03 2006 7:50 pm

dag Tristan wat bewerken betreft daar ben ik nog niet aan toe , ben net begonnen ik doe alles in jepg en afdrukken maken is nog niet van toepassing , dus als ik je goed begrijp is lichtsterkte belangrijk , is dan die AF - S 70 - 200 / 2.8 vr met een converter een betere keus en handel baarder .
Groeten Ton .

sportpics

Bericht door sportpics » vr nov 03 2006 8:19 pm

ton schreef:dag Tristan wat bewerken betreft daar ben ik nog niet aan toe , ben net begonnen ik doe alles in jepg en afdrukken maken is nog niet van toepassing , dus als ik je goed begrijp is lichtsterkte belangrijk , is dan die AF - S 70 - 200 / 2.8 vr met een converter een betere keus en handel baarder .

ik sluit me helemaal aan met Ton,

de 80-400 is een mooie lens,maar ik wel wat traag.

groetjessssss

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr nov 03 2006 9:59 pm

De 80-400 is een prima objectief.
Met een oude TC Nikon converter heb je geen AF funtie.
Met een TC-14/17/20 E II wel, maar dan heb je een van de duurdere AF-S objectief nodig. Een 80-400 heeft geen ingebouwde silent wave motor.
Met een ander merk converter heb je wel AF, maar dat is vanwege de extra weerstand, weer slecht voor de AF motor in de camera. Dat is voor Nikon de reden dat ze zoiets niet hebben.

ML

Bericht door ML » vr nov 03 2006 10:33 pm

Heb zelf de 70-200 met 1,4 converter. De combinatie werkt perfect maar voor vogeltjes heb je er echt te kort aan. De AF-s 300 met een 1,7 converter lijkt me een mooie keus. (510 mm X cropfactor is vergelijkbaar met ca 770 mm kleinbeeldequavilent.)
Enige nadeel kan zijn de f4 ipv een f2.8 maar als je niet alleen maar onder een dennenbos zit te fotograferen kun je er denk ik best mee uit de voeten. (ben jaloers op je hoor, dat je er geld voor hebt)

ton
Forumlid
Forumlid

Bericht door ton » vr nov 03 2006 10:45 pm

Bedankt Hans hier kan ik iets mee , dus als ik voor de AF-S 300 /4.0 IF-ED zou gaan met de TC 20 E II , heb ik dan het probleem dat je net aan gaf niet . groeten ton
Groeten Ton .

ton
Forumlid
Forumlid

Bericht door ton » vr nov 03 2006 10:59 pm

Hoi ML bedankt voor je reactie ik heb van de week onze boot verkocht zo doende kan ik nu deze aankoop doen , heb ik toch nog een mooi aandenken als ik op pad ga , groet Ton
Groeten Ton .

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » za nov 04 2006 9:29 pm

Ton,

Ik heb zelf ook de D100 met de Nikkor AF-S f4,0 300mm met de TC 14 EII teleconverter. ...NIET DOEN DUS!! Je moet de handleiding van de D100 er maar eens goed op nalezen. Vanaf begindiafragma f4,0 heeft de D100 problemen met scherpstellen. Dat heb ik zelf vaak ondervonden met de teleconverter ertussen. Als er ruim voldoende licht is (dus als niet de maximale opening van de lens gebruikt moet worden) is er geen probleem. De minimale diafragma-opening die nodig is voor scherpstellen is bij de D100 f4,0. Is het licht wat minder dan krijg je problemen en stelt de D100 gewoon niet scherp (m.a.w. hij weigert gewoon scherp te stellen en je krijgt een foutmelding). Dus als je zonder (autofocus)problemen wilt fotograferen moet je voor de 70-200/2.8 VR gaan, tenzij je altijd handmatig scherpstelt.

groet,

Karel

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”