Witbalans
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Witbalans
Kan iemand mij misschien helpen.
De vraag is:
Op de camera (D80) stel ik de witbalans in op 5300.
Als ik de foto open in Adobe CS3 is de waarde (stand als opname) van de witbalans altijd anders.
Mijn monitor is gekalibreerd dus zou Adobe toch de juiste witbalans moeten aangeven.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen.
De vraag is:
Op de camera (D80) stel ik de witbalans in op 5300.
Als ik de foto open in Adobe CS3 is de waarde (stand als opname) van de witbalans altijd anders.
Mijn monitor is gekalibreerd dus zou Adobe toch de juiste witbalans moeten aangeven.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Als je in RAW/NEF schiet dan opent Adobe alleen de "kale" foto. De instellingen zoals witbalans, verscherping etc... worden niet door Adobe herkend en toegepast op de foto. Dat doet alleen Capture NX. Wat je dus ziet is altijd de opgenomen sensordata en niets meer. De instelling op je camera is dan dus irrelevant.
Dit geldt niet voor JPG of Tiff.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat een onzin zeg, als je alles in je cam instelt en in RAW schiet herkent de RAW converter van PS CS3 gewoon die instellingen hoor, je sluitertijd, diafragma, ISO, WB etc.MvBoetzelaer schreef:Als je in RAW/NEF schiet dan opent Adobe alleen de "kale" foto. De instellingen zoals witbalans, verscherping etc... worden niet door Adobe herkend en toegepast op de foto. Dat doet alleen Capture NX. Wat je dus ziet is altijd de opgenomen sensordata en niets meer. De instelling op je camera is dan dus irrelevant.
Groeten,
Marnix
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Witbalans
Dan ga ik toch denken dat de WB in "Auto" staat.Hennie schreef:Als ik de foto open in Adobe CS3 is de waarde (stand als opname) van de witbalans altijd anders.
Adobe Raw Convertor? Als je versie 3.6 bedoelt is het handig om even te upgraden naar de laatste versie (4.4), zegt de ICT afdeling dan altijd 
Het kan nl. zo maar een versie probleem zijn.
ajuus
emiel

Het kan nl. zo maar een versie probleem zijn.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Emiel,
Volgens mij bedoel je de RAW Convertor die nodig is om je NEF bestanden te kunnen openen.
Weet je hoe ik de laatste versie kan krijgen in CS3? Heb wel iedere geupdated naar de nieuwe versie maar die wordt waarschijnlijk niet automatisch in Adobe CS3 ingelezen. Is er een mogelijkheid om die in te voegen in Adobe?
Hennie
Volgens mij bedoel je de RAW Convertor die nodig is om je NEF bestanden te kunnen openen.
Weet je hoe ik de laatste versie kan krijgen in CS3? Heb wel iedere geupdated naar de nieuwe versie maar die wordt waarschijnlijk niet automatisch in Adobe CS3 ingelezen. Is er een mogelijkheid om die in te voegen in Adobe?
Hennie
Ik werk met Elements maar voor de grote broer is de procedure hetzelfde, alleen even de naam Elements vervangen door CS3. De update kun je downloaden vanaf de Adobe website.
Groejes
Cor
PROCEDURE:
Adobe Camera Raw installeren
To install with Adobe Photoshop Elements 5.0:
1. Exit Photoshop Elements
2. Open My Computer
3. Double-click Local Disk (C:)
4. Navigate to: (Please read directory carefully)
Program Files\Adobe\Photoshop Elements 5.0\Plug-Ins\File Formats
5. Move the existing Camera Raw.8bi plug-in to another location (for example, a new folder on your desktop). Ensure you keep this version in case you need to revert back.
6. Copy the Camera Raw plug-in, Camera Raw.8bi, from the download into the same folder as Step 4.
7. Launch Photoshop Elements.
Groejes
Cor
PROCEDURE:
Adobe Camera Raw installeren
To install with Adobe Photoshop Elements 5.0:
1. Exit Photoshop Elements
2. Open My Computer
3. Double-click Local Disk (C:)
4. Navigate to: (Please read directory carefully)
Program Files\Adobe\Photoshop Elements 5.0\Plug-Ins\File Formats
5. Move the existing Camera Raw.8bi plug-in to another location (for example, a new folder on your desktop). Ensure you keep this version in case you need to revert back.
6. Copy the Camera Raw plug-in, Camera Raw.8bi, from the download into the same folder as Step 4.
7. Launch Photoshop Elements.
Erger u niet, verwonder u slechts.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De directory is niet hetzelfde en zo gaat het dus verkeerd:
Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats
Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;