Tekeningen/ Schema's lenzen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
psilin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door psilin » wo mar 12 2008 5:54 pm

Welke kop gebruik je ? Zelf heb ik de manfrotto 303sph en ik heb ook het gevoel nooit het echte entree vlak te kunnen vinden.
Overigens, vanuit fysisch oogpunt bezien, is het hebben van de diafragma waarden geen garantie voor succes. Bij een juist geconstueerde lens zal het diafragma inderdaad gesitueerd zijn op het entree pupil, maar dat is geen absolute wet!

Een ander fenomeen welke ik ervaar dat verschillende software pakketten hele verschillende dingen doen met dezelfde foto's. De perfecte combi heb ik nog niet gevonden.

-- toegevoegd --
Net nog een tijdje met mijn 12-24 geprobeerd het entree pupil te bepalen. Hierbij merkte ik dat het ingestelde hyperfocale punt mede bepalend is voor het bewuste punt! Bij minimale en maximale focus instelling was het entree pupil hetzelfde, bij een tussenliggend hyperfocale afstand.

De eerder aangehaalde site waar entree pupillen te zien zijn neem ik met een korrel zout: dezelfde 12-24 zou volgens die site verschillende punten hebben in relatie tot brandpuntsafstand. Volgens mijn testen is dit absoluut niet waar.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mar 13 2008 9:14 am

Ook ik ben idd tot de ontdekking gekomen dat de 12-24 bij alle brandpunten het nodal point niet verschuift. Ik gebruik een 303PLUS (dus niet geschikt voor Equirectangulaire pano's. Ik kan deze kop wel gebruiken hiervoor echter moet ik dan mijn slede verschuiven als ik de lens naar boven en/of beneden tilt.

Ik heb nu 3 keer geprobeerd om zo'm zogeheten spherical pano te maken met de 12-24 (2 rijen van 10 foto's -30° en 30° en 1 zenith en 1 nadir shot). Ik krijg ze maar niet gestitcht met PTgui terwijl het wel mogelijk moet zijn.

Ik denk dat ik een zondag middag maar eens een zorgvuldig lijstje moet gaan maken met de exacte nodal points van mijn lenzen bij diverse brandpunten.

Allemaal wel bedankt voor het medenken :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

McMelloW

Bericht door McMelloW » do mar 13 2008 9:26 am

Martijn,
Alain Hamblene heeft een methode met een 'grid' ( een stuk gaas) bedacht voor het bepalen van het nodal point in hrizontale en vertikale richting. Kijk eens op de volgende link voor de tutorial. Het is in het Frans of Engels. Mogelijk kom je hier wat mee verder.
Laatst gewijzigd door McMelloW op vr mar 14 2008 10:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mar 13 2008 10:03 am

Die habe ich al gesien ;) maar ik heet Martijn hoor ;)

psilin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door psilin » do mar 13 2008 6:45 pm

Opgezetfan schreef:Ook ik ben idd tot de ontdekking gekomen dat de 12-24 bij alle brandpunten het nodal point niet verschuift. Ik gebruik een 303PLUS (dus niet geschikt voor Equirectangulaire pano's. Ik kan deze kop wel gebruiken hiervoor echter moet ik dan mijn slede verschuiven als ik de lens naar boven en/of beneden tilt.
Ik wil niet vervelend doen, maar je maakt een kleine denkfout. Bij het tilten van de camera+lens zal het gezochte entree pupil punt t.o.v. de bodem in hoogte verschuiven. Jouw kop heeft daar geen correctiemogelijkheid voor.

Maximaal haalbaar lijkt mij dan ook in je voorbeeld dat je 3 rijen perfect gestitchte panorama's krijgt, maar dat deze 3 panorama's niet aan elkaar geplakt kunnen worden wegens parallax fouten.

McMelloW

Bericht door McMelloW » vr mar 14 2008 10:52 am

Opgezetfan schreef:Die habe ich al gesien ;) maar ik heet Martijn hoor ;)
Sorry, Martijn. Wat vond je van de manier van Alain?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mar 17 2008 8:45 pm

Ik kreeg vanmiddag een perfect antwoord van Tamron Duitsland via Tamron Japan in mijn digitale mailbus :)

Dear Sir or Madam:

I received your e-mail from Japan today.
I send to you of some data for 28-75mm f/2.8 .
Nodal point of 28-75mm f/2.8 and Depth of field.
Please see the attached file.

Best regards,

Kazuhiro Kaneko
Manage Service Dept.
TAMRON Europe GmbH
Robert-Bosch-Str.
950769 Köln

Hier zat een excel bestandje bij met heel veel informatie incl. de Nodal points voor de diverse brandpunten op de 100e mm. nauwkeurig :)

Kijk dat noem ik nou nog eens service. Nu de Tokina nog en ik ben meer dan gelukkig :)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”