Nikon D40

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
lobke_bool

Nikon D40

Bericht door lobke_bool » zo mar 16 2008 8:54 pm

Kan iemand mij vertellen of de nikon D40 de juiste camera is om te leren fotograferen? Ik ben echt nog een leek! :wink:

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo mar 16 2008 8:56 pm

Om te beginnen, welkom!

Tegenvraag: Waarmee heb je tot nu toe je foto's gemaakt?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

lobke_bool

Bericht door lobke_bool » zo mar 16 2008 8:59 pm

Dag Cees! Om eerlijk te zijn probeer ik foto's te maken met een hele oude analoge canon ae, van mijn vader gekregen. Maar ik kom er niet uit, omdat het te ingewikkeld is. Dus vandaar dat ik het liever wil leren met een (simpele) digitale spiegelreflex. Dit is tevens ook om uiteindelijk in de kosten te besparenl. Steeds de rolletjes laten ontwikkelen is een duur grapje!

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo mar 16 2008 9:15 pm

Op een D40 zitten inderdaad een aantal standen, die voorgeprogrammeerd fotograferen mogelijk maken. Desondanks is het natuurlijk altijd beter om je instellingen zelf te bepalen, maar dat kun je ook zien als leerproces.
Als je er zo tegenaan kijkt, is de D40 een prima instapcamera. Realiseer je wel dat het een eenvoudige camera is zonder scherpstelmotor, dus je hebt altijd AF-S lenzen nodig.
Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens, er is volop informatie.
Succes!
Groet, Cees

Lid NCN

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 16 2008 9:18 pm

Welkom op het forum Lobke_bool!

De D40 is dé camera om mee te leren fotograferen. De interface is op beginnende fotografen toegespitst, je wordt geholpen door heel goed werkende programmastanden (sport, lanschap, portret, etc.), maar je kan ook alles zelf instellen. Verder is ook de kwaliteit van de foto's erg goed. Je kan niet fout zitten met een D40 naar mijn bescheiden mening!

Probeer de zoekfunctie van het forum ook eens: er is al regelmatig over deze camera geschreven!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » zo mar 16 2008 9:26 pm

hoi,

ik ben ook met de D40 begonnen. ik leer nog steeds en ben nu 1 jaar bezig. waarschijnlijk zal ik hem vervangen als er een nieuwe voor de D80 komt.

groeten jan-peter, een tevreden D40 gebruiker
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

rik6230

Bericht door rik6230 » zo mar 16 2008 9:35 pm

Welkom Lobke_bool,

Zeker kun je met de D40 leren fotograferen. Sterker nog; je kunt er schitterende foto's mee maken. De d40 heeft geen AF motor in de body. Alle anderen nikon SLR's hebben dat wel.
Daarmee ben je meer beperkt in je objectief keuze. Dat hoeft echter geen probleem te zijn. Het hangt er helemaal vanaf wat je graag wilt fotograferen.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

welkom

Bericht door George Fennes » zo mar 16 2008 10:36 pm

Hallo Lobke, welkom op ons mooie en leerzame forum.
De D40 is een instapcamera en zoals al eerder opgemerkt is heeft de D40 geen ingebouwde scherpstelmotor.
Dus altijd AF-S objectieven kopen.
Voor de gewone kit-objectieven zal de prijs meevallen zoals 18-55mmn de 18-70mm en de 55-200mm.
Best redelijke objectieven, maar niet bijzonder lichtsterk.
Ga je voor de betere objectieven die lichtsterker zijn, ja dan zal je flink diep in de buidel moeten tasten.
Dan zou mijn keuze eerder gaan naar een D80, heeft wel ingebouwde scherpstelmotor en als je meer en lichtsterkere objectieven wil toevoegen aan je verzameling uiteindelijk een voordeliger keuze.
De D80 is ook een camera waar je heel goed als beginner mee uit de voeten kunt en wat in mijn ogen ook erg belangrijk is, je kunt er voorlopig mee doorgroeien.
Succes met je keuze.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Re: Nikon D40

Bericht door Roelof » ma mar 17 2008 1:23 am

lobke_bool schreef:Kan iemand mij vertellen of de nikon D40 de juiste camera is om te leren fotograferen? Ik ben echt nog een leek! :wink:
Gezien je ervaring kan ik alleen maar 'ja' zeggen.
De D40 is een leuke camera, je kunt er goed mee uit de voeten, maar natuurlijk is het mogelijk dat je hem ooit ontgroeit. Maar die kans is er met iedere camera.
Gezien het feit dat je aangeeft juist problemen te hebben met iets dat wat ingewikkelder is, zou ik me vooreerst geen zorgen maken over de lenzen die de camera ondersteunt. Je kunt een heel eind komen met het goedkope glaswerk dat wel geschikt is voor de D40.
Zie eerst maar eens wat je wilt, dan kun je daarna altijd nog verder investeren, bijn niemand die echt serieus bezig is met digitale fotografie blijft hangen bij z'n eerste camera.
En wij hier op het forum zijn sowieso wat doorgeslagen op dit gebied en zouden het liefst iedereen met een D3 en 15kg aan objectieven zien rondlopen. (Hoewel een aantal van ons ook liever een drager zou hebben voor zo'n tas met glas.)

Voor uitproberen of fotografie echt wat voor je is, is de D40 uitermate geschikt. Maar denk eraan, zelfs voor de 389 euro die een D40 kit nu kost, kun je nog een hele macht filmpjes laten ontwikkelen en afdrukken.

Oh ja. En welkom op het forum.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Polling

Bericht door Polling » ma mar 17 2008 8:31 am

Natuurlijk is de D40 een prima camera om mee te leren fotograferen, maar als OP aangeeft dat het fotograferen met de oude analoge camera te ingewikkeld is, zou ik haar aanraden om ook een boekje te kopen over fotografie en zich te verdiepen in de basisbegrippen.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma mar 17 2008 9:55 am

niks mis met de d40 als beginnende fotograaf de ingebouwde fotocoach helpt je om goede foto's te maken , alternatief is een d60 , maar die is duurder en iets ingewikkelder maar zou mijn keuze zijn als ik nu opnieuw zou moeten beginnen met digitale fotografie

de extra's van de d60 t.ov de d40
- gratis remote control (afstandsbediening)
+ sensor cleaning
iets meer flits mogelijkheden
+ hogere resolutie 6.1 =d40 10.2 de D60

maar ik heb ook als hoofdcamera "maar 6.1 MP" toch maak je er mooie foto's mee.

succes in je keuze en welkom hier .. laat het effe weten wat het gewordden is ps glaswerk zoals Roeloef schreef noemen we onze objectieven of lensen

McMelloW

Bericht door McMelloW » ma mar 17 2008 10:33 am

De Nikon D40 is de beste en geweldigste camera in zijn prijsklasse. Je kan er heel goed mee leren fotograferen. Maar ...... een D40 is ook een echte spiegelreflex camera. Dat betekent je moet er tijd en moeite in stoppen om de camera te leren kennen. Het handboek lezen, wat kan er allemaal mee. Eventueel aanvullende boeken van andere etc. etc. Sinds augustus werk ik met deze camera en ben er zeer tevreden over. Ik ken nog niet alle mogelijkheden, maar iedere keer wat proberen en spelen kom je steeds verder. Het leuke van digitaal is. Niet goed gewoon deleten en een nieuwe maken.
Heb je meer geld dan kan je ook voor een D60 gaan. Zelf vind ik het verschil tussen een D40 en een D60 erg klein. Dan kan je dat geld ook in een extra lens of iets anders stoppen. Veel succes met je keuze.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma mar 17 2008 10:56 am

dirk-jan boon schreef:niks mis met de d40 als beginnende fotograaf de ingebouwde fotocoach helpt je om goede foto's te maken , alternatief is een d60 , maar die is duurder en iets ingewikkelder maar zou mijn keuze zijn als ik nu opnieuw zou moeten beginnen met digitale fotografie

de extra's van de d60 t.ov de d40
- gratis remote control (afstandsbediening)
+ sensor cleaning
iets meer flits mogelijkheden
+ hogere resolutie 6.1 =d40 10.2 de D60

maar ik heb ook als hoofdcamera "maar 6.1 MP" toch maak je er mooie foto's mee.

succes in je keuze en welkom hier .. laat het effe weten wat het gewordden is ps glaswerk zoals Roeloef schreef noemen we onze objectieven of lensen
Dirk-Jan, jij weet nu al zoveel meer van digitale fotografie, dat een D60 ook meer aan je besteed zou zijn.
Ik sluit me helemaal bij Mello aan, de D40 is de beste camera in zijn klasse. Het ook al in dit draadje gegeven advies voor een D80 vind ik zeker geen goed advies als de TS aangeeft spiegelreflexfotografie ingewikkeld te vinden.

Kortom, start met een D40 en stap na een paar jaar over op een volgend, "hoger" toestel, maar ga eerst de mogelijkheden van digitale fotografie met een dSLR uitvinden.
Groet, Cees

Lid NCN

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma mar 17 2008 11:59 am

klopt cees, het is een mooi toestel en het licht beter in de hand dan ik gedacht had, wellicht koop ik hem over een poosje als body voor er bij..

voorlopig weet ik net een derde van wat er alllemaal met een d70 kan dus blijf ik die zeker nog even gebruiken maar bedankt voor het compliment

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma mar 17 2008 11:33 pm

Prima camera niks mis mee en dat van alleen maar af-s is waar maar er zijn anders dan in het begin tegenwoordig genoeg af-s objectieven te koop, keuze genoeg. En dan zijn er o.a. nog de hsm objectieven van Sigma als je dat zou willen.
Groet Ed
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”