Bericht
door Eric-DH » di mar 18 2008 8:01 am
Afgelopen zaterdagmorgen het centrum van Den Haag (waar ik woon) binnen gegaan, om eens wat foto's te nemen van het stadhuis. Netjes alles op het statief. Het is inderdaad waar, dat werken op een statief je vertraagt, maar dat dat juist een voordeel is. Je gaat beter kijken, meer tijd nemen voordat je afdrukt. Niet dat ik nu meteen een goede fotograaf ben, daar is nog wel wat meer voor nodig (je maakt een foto met je ogen, niet met je camera), maar deze manier van werken bevalt me wel goed. En de Gitzo is een plezier om mee te werken. Maar ik ben niet helemaal tevreden over de combinatie camera/balhoofd.
In een eerdere post had ik al verteld dat bij een 300mm lens (70-300mm VR) het beeld een beetje "wegzakt" nadat je het balhoofd aangedraaid hebt. Ik heb er nog eens goed naar gekeken. Het ligt niet aan het relatief lichte balhoofd op zich volgens mij. Als die aangedraaid is zit dat als een huis. Het zit in de verbinding tussen de camera en de quick release plaat. Hoe goed je die verbinding ook aandraait, het blijft een beetje wiebelig. Dat je daar met 1 schroef werkt helpt niet natuurlijk. Om het moment op die verbinding goed te kunnen "pakken" zou je meer schroeven moeten hebben om het geheel klemvast te zetten. Of een goede klemverbinding. De foto's worden wel goed hoor. Maar het werkt niet echt lekker , omdat hoe stabiel het statief ook is, en hoe sterk de bal/schroef verbinding, het hele zaakje toch "hangt" op die ene quickrelease plaat/schroef verbinding. Hoe is wat dat betreft de ervaring van forumgenoten? Of ben ik gewoon een mierenn****r? De dingen zijn verschrikkelijk duur, maar ik denk dat ik op den duur toch zal overstappen op een balhoofd met een Arca Swiss type quick release systeem (Arca Swiss, RRS, Kirk, Markins). Alleen gaat dat weer veel geld kosten. Nog maar een tijdje blijven werken met de oude situatie dus. En ik moet ook zeggen dat ik er met groothoek en standaard objectieven geen last mee heb.
Eric
D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100