Bericht
door Amadeus Gould » zo nov 05 2006 6:10 am
Dag Theo,
De F5 is een mooie camera, maar voor mij veel te complex. Ik zou kiezen voor een volledig mechanische manuel focus camera: FM2 of FM + 50 mm Nikkor 1.8/2.0 en een statief. Die volledig mechanische manuel focus camera's zullen altijd gewild blijven, juist vanwege hun eenvoud. Het zullen cult objecten worden, voorzover ze dat nog niet zijn.
Goed verder over lenzen:
De 1.4 en 1.8 heeft te maken met de licht sterkte van een objectief, de maximale opening van het diafragma. Met diafragma kun je de scherpte diepte bepalen.
Blijft heb bij een F5, dan zou ik kiezen voor een 50 mm 1.4 AF-D objectief. Die heeft een veel betere - lees duurzamere - constructie dan de op dit forum veel genoemde 50 mm 1.8 AF. Een 50 mm geeft bij analoog (full frame kleinbeeld) precies het beeld dat we bewust waarnemen als we de wereld in kijken. Het oog kan meer zien, maar de hersenen selecteren een deel daaruit. En daarom is een 50 mm zo geweldig, wat je recht voor je ziet komt overeen met wat je middels de foto vastlegt.
Overweeg je een zoom erbij dan zou mijn keuze zijn: de Nikkor AF 28-105. Dat is een goede zoomlens, niet zo licht sterk, maar heel bekwaam en veelzijdig.
DX objectieven zijn voor digitale camera's en die moet je mijden vanwege de zwarte hoeken die dat oplevert op de foto bij een analoge camera.