Een telescoop op een camera? hoe zit dat nou!

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
natuurfotograaf

Een telescoop op een camera? hoe zit dat nou!

Bericht door natuurfotograaf » ma mar 17 2008 9:26 pm

Een tijdje geleden was ik bij kino en zag daar iemand met ik dacht een D300 en hij was daar volgens mij een telescoop aan het passen op zijn body. Ik meende dit te zien.

Nou wil ik weten hoe dit zit en wat het precies is. en zou zoiets ook op een D80 passen?

Kortom: wat is dit nu eigenlijk? en waar vind ik op het net informatie hierover

Ik hoor het wel.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » ma mar 17 2008 9:35 pm

ik zou het google vragen, die geeft op de zoek termen 'telescoop d80' toch al gauw 40000 hits, zit vast wel iets bruikbaars tussen ;)

ajuus
emiel

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » ma mar 17 2008 9:36 pm

ja dat heb ik gedaan maar ik krijg een hoop onzin over sterrenkunde enz.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma mar 17 2008 9:58 pm

Het trefwoord is digiscoping.
Kijk daar maar eens op Google. De eerste link geeft meteen direct wat je zoekt.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mar 18 2008 7:00 am

Nikon heeft 3 soorten telescopen, die je gebruikt als een soort extreme verrekijker. De vergrotingsfactor ligt tussen 15 en 60x. Bij een verrekijker is dat meestal tusen 8 en 10x.
Middels een telescoop adapter, kun je een telescoop op een Nikon camera plaatsen.

Nikon heeft een Fieldscope ED 50, daar past wel een adapter op, maar het resultaat is af te raden.
Nikon heeft meerdere Spottingscopes. Die zijn zo ontworpen dat een adapter er niet op past.
Nikon heeft meerdere andere Fieldscopes. Zet daar de adapter op en je werkt met 800 mm objectief. Dit is afhankelijk van de grootte van de frontlens. Het resultaat ervan is niet zo plastisch als het resultaat met een AF-S 600mm f/4G ED VR. Die op de kleinere Nikon camera´s werkt als een 900 mm.

Er staat een korte beschrijving van de Fieldscope ED50 in het actuele clubblad. Bij de beschrijving van de meeste actuele verrekijkers.

Natuurfotograven heeb een specifiek forum:
http://www.birdpix.nl/portal.php

of: http://natuurfotografie.scene24.net/index.php

En het zusje van Birdpix:

http://www.digiscooppix.nl/viewforum.php?f=9

coosc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door coosc » di mar 18 2008 11:23 pm

Beste natuurfotograaf,

In de onzin over sterrenkunde vindt je ongetwijfeld verwijzingen naar adapters waarmee je camera´s met nikon bajonet kunt aansluiten op de focusseerinrichting van een telescoop. Ikzelf bezit zo´n adapter en verschillende telescopen. Mijn zelfbouw spiegeltelescoop heeft een brandpuntsafstand van 1000 mm en gedraagt zich op een DX formaat camera als een 1500 mm telelens.

Je hebt wel een stevig statief nodig maar kunt de meest fantastiche foto´s van maan en planeten maken.

Als je meer wilt weten, stuur een PB en ik help je verder.

Coos

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”