VR standaard aan?
VR standaard aan?
Dag beste mensen,
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een vr lens.
Nu heb ik een vraagje hierover, hebben jullie de vr standaard aan staan? Wanneer ik de handleiding lees dan lees ik dat de vr niet actief mag zijn wanneer je hem uitzet. Maar betekent dit dat je hem gewoon aan kan laten en wanneer je je camera uitzet dat hij vergrendelt is op het moment dat de vr niet actief is. Of moet je de vr op de lens standaard uitzetten wanneer je de camera uitzet?
Wat doen jullie zelf?
Ik heb in het forum gezocht op vr maar geeft geen resultaten.
Bedankt alvast.
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een vr lens.
Nu heb ik een vraagje hierover, hebben jullie de vr standaard aan staan? Wanneer ik de handleiding lees dan lees ik dat de vr niet actief mag zijn wanneer je hem uitzet. Maar betekent dit dat je hem gewoon aan kan laten en wanneer je je camera uitzet dat hij vergrendelt is op het moment dat de vr niet actief is. Of moet je de vr op de lens standaard uitzetten wanneer je de camera uitzet?
Wat doen jullie zelf?
Ik heb in het forum gezocht op vr maar geeft geen resultaten.
Bedankt alvast.
Laatst gewijzigd door RoelfM op wo mar 19 2008 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
dan zou je dus volgens de handleiding de vr op uit moeten zetten op de lens voordat de camera uit gezet wordt en waarschijnlijk moet je dan bij het aaan zetten ook even wachten voor dat de vr weer aan kan / mag.
tevens moet je met vr wachten totdat de vr lockt en dan pas afdrukken .. of at least so i am told
tevens moet je met vr wachten totdat de vr lockt en dan pas afdrukken .. of at least so i am told
Ik heb 2 VR lensen en zet het bijna nooit uit. Alleen als ik met statief werk gaat de VR uit.
Waar je op moet letten, zoals iedereen als zegt, is dat de VR niet actief is. De VR schakelaar op ON betekent niet dat VR actief is alleen dat ie aan staat maar pas actief wordt als je ontspanknop half indrukt of een foto neemt.
Na het loslaten van de ontspanknop duurt het een kort moment voor de de VR weer in rust is en het VR mechanisme gelocked. Dat hoor je aan het geluid, ofwel juist het ontbreken daarvan in rust.
Dat is het moment dat je de camera uit mag zetten. Als je de camera te snel uitzet is de VR dus nog niet gelocked en dat kan je vaak horen aan wat "gerammel" in de lens als je de camera schud. Bij een val of iets dergelijks is de kans op beschadiging van het VR mechanisme in die situatie veel groter.
p.s. welkom op het forum
Waar je op moet letten, zoals iedereen als zegt, is dat de VR niet actief is. De VR schakelaar op ON betekent niet dat VR actief is alleen dat ie aan staat maar pas actief wordt als je ontspanknop half indrukt of een foto neemt.
Na het loslaten van de ontspanknop duurt het een kort moment voor de de VR weer in rust is en het VR mechanisme gelocked. Dat hoor je aan het geluid, ofwel juist het ontbreken daarvan in rust.
Dat is het moment dat je de camera uit mag zetten. Als je de camera te snel uitzet is de VR dus nog niet gelocked en dat kan je vaak horen aan wat "gerammel" in de lens als je de camera schud. Bij een val of iets dergelijks is de kans op beschadiging van het VR mechanisme in die situatie veel groter.
p.s. welkom op het forum

- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Bij mij staat de VR meestal uit. Enkel wanneer de sluitertijd langer word dan 1,5x zoombereik schakel ik hem in.
bv op 200mm bij een sluitertijd langer dan 1/300sec
of bij een sluitertijd langer dan 1/60sec.
Doe ik daar goed aan?
bv op 200mm bij een sluitertijd langer dan 1/300sec
of bij een sluitertijd langer dan 1/60sec.
Doe ik daar goed aan?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
- HenkG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Volgens mij gaat het om wat Remoss schrijft. Of de VR actief is kun je goed horen. Als dat niet het geval is, kun je de camera gewoon uitzetten zonder eerst de VR apart uit te zetten. Zet de camera uit vóórdat je een VR-lens van de camera verwijdert... De VR moet ook uit staan wanneer je het objectief gebruikt op statief...
Groet,
Henk
Groet,
Henk