Nikon FM3A
Stingray,
Ik denk dat de FM3A de beste (semi-)mechanische camera is die je kunt kopen, alles klopt aan die camera. Dat het naaldje van de lichtmeter wat minder te zien is bij slechte lichtomstandigeheden zal inderdaad geen probleem zijn. Net als een MusicMan Stingray (en nu maar hopen dat je nick daar vandaan komt...) is de FM3A een klassieker, klassiek in lijn en vorm, maar wel allemaal in dienst van de functionaliteit.
Gewoon kopen die camera !

Ik denk dat de FM3A de beste (semi-)mechanische camera is die je kunt kopen, alles klopt aan die camera. Dat het naaldje van de lichtmeter wat minder te zien is bij slechte lichtomstandigeheden zal inderdaad geen probleem zijn. Net als een MusicMan Stingray (en nu maar hopen dat je nick daar vandaan komt...) is de FM3A een klassieker, klassiek in lijn en vorm, maar wel allemaal in dienst van de functionaliteit.
Gewoon kopen die camera !

- Stingray
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste lezers,
Bijgaand een duitse link met een korte beschouwing van de FM3A.
http://www.lausch.com/fm3a.htm
Verder heeft Vanson het bij het juiste eind. Mijn nick is afgeleid van de gouweouwe Musicman Stingray (pre-Ernie Ball voor de de kenners onders ons). Eén van de beste slap en funk basgitaren ooit. Een willekeurige greep van bespelers: Louis Johnson (Bros. Johnson), Flea (Red Hot Chili Peppers) en Gary Grainger (John Scofield Band).
Mvrgr.,
Stingray
Bijgaand een duitse link met een korte beschouwing van de FM3A.
http://www.lausch.com/fm3a.htm
Verder heeft Vanson het bij het juiste eind. Mijn nick is afgeleid van de gouweouwe Musicman Stingray (pre-Ernie Ball voor de de kenners onders ons). Eén van de beste slap en funk basgitaren ooit. Een willekeurige greep van bespelers: Louis Johnson (Bros. Johnson), Flea (Red Hot Chili Peppers) en Gary Grainger (John Scofield Band).
Mvrgr.,
Stingray
- Stingray
- Forumlid
Beste forumbezoekers,
Nogmaals een link met recensies over de FM3A.
http://www.photographyreview.com/cat/ca ... 05crx.aspx
Stingray.
Nogmaals een link met recensies over de FM3A.
http://www.photographyreview.com/cat/ca ... 05crx.aspx
Stingray.
- Stingray
- Forumlid
Beste Vanson,
Nee ik heb nog geen FM3A gekocht. Waarom niet vraag je je af ?
De reden is eigenlijk heel simpel: het geld is er (nog) niet om tot aanschaf over te gaan en wat het voor me ook moeilijk maakt is dat mocht ik overgaan tot kopen, bij welke leverancier moet ik zijn ???
Kopen via het internet vind ik geen goed idee als het gaat om dit soort produkt en ik wil liever bij een winkelier kopen. Op dit moment wordt in A'dam-C een FM3A voor EUR 599,00 aangeboden (demo-model) maar dit is slechts één winkelier die dit doet en ik kan het niet vergelijken met andere winkeliers omdat niemand een FM3A aanbiedt.
Wat ik ermee wil zeggen dat deze camera schaars is én pittig geprijsd waarmee de gehele aanschaf eigenlijk moeilijk tot lastig te realiseren is.
Hopelijk heb ik me goed uitgedrukt maar als ik maar wat onzin vertel dan hoor ik het graag.
Groet,
Stingray
Nee ik heb nog geen FM3A gekocht. Waarom niet vraag je je af ?
De reden is eigenlijk heel simpel: het geld is er (nog) niet om tot aanschaf over te gaan en wat het voor me ook moeilijk maakt is dat mocht ik overgaan tot kopen, bij welke leverancier moet ik zijn ???
Kopen via het internet vind ik geen goed idee als het gaat om dit soort produkt en ik wil liever bij een winkelier kopen. Op dit moment wordt in A'dam-C een FM3A voor EUR 599,00 aangeboden (demo-model) maar dit is slechts één winkelier die dit doet en ik kan het niet vergelijken met andere winkeliers omdat niemand een FM3A aanbiedt.
Wat ik ermee wil zeggen dat deze camera schaars is én pittig geprijsd waarmee de gehele aanschaf eigenlijk moeilijk tot lastig te realiseren is.
Hopelijk heb ik me goed uitgedrukt maar als ik maar wat onzin vertel dan hoor ik het graag.
Groet,
Stingray
- Stingray
- Forumlid
Maar beste Vanson,
Besef wel dat indien ik nu overga op aanschaf van een FM3A de discussie/topic dan (voorlopig) gesloten kan worden op dit forum. Mijn vraag is dan jou of je dat wel wilt ? Ik niet namelijk !!
Dus gooi svp nog meer links/reviews/previews etc etc over de FM3A hier op deze thread zou ik zeggen tegen een ieder die deze topic leest.
Mvrgr.,
Stingray.
Besef wel dat indien ik nu overga op aanschaf van een FM3A de discussie/topic dan (voorlopig) gesloten kan worden op dit forum. Mijn vraag is dan jou of je dat wel wilt ? Ik niet namelijk !!
Dus gooi svp nog meer links/reviews/previews etc etc over de FM3A hier op deze thread zou ik zeggen tegen een ieder die deze topic leest.
Mvrgr.,
Stingray.
Dag Stingray,
Je schreef
Het CBS heeft berekend dat dit ongeveer gaat met 8.25 Euro per post
.
Daarom: Dit jaar loopt bijna ten einde. Voor het nieuwe jaar maken we allemaal nieuwe voornemens. Kun jij hier op het forum plechtig beloven dat je in het nieuwe jaar een FM3A gaat kopen
. Niet kletsen erover maar gewoon doen
.
Anders komen we nooit van dit topic af...die FM3A wordt dan alsmaar duurder en komt dan steeds verder buiten jouw bereik
.
AG
Je schreef
Besef wel dat het er veel over hebben de tweedehands prijs alleen maar opdrijft. Die is namelijk recht evenredig met het aantal posts over de camera - handelaren lezen dit forum ookBesef wel dat indien ik nu overga op aanschaf van een FM3A de discussie/topic dan (voorlopig) gesloten kan worden op dit forum. Mijn vraag is dan jou of je dat wel wilt ? Ik niet namelijk !!

Daarom: Dit jaar loopt bijna ten einde. Voor het nieuwe jaar maken we allemaal nieuwe voornemens. Kun jij hier op het forum plechtig beloven dat je in het nieuwe jaar een FM3A gaat kopen

Anders komen we nooit van dit topic af...die FM3A wordt dan alsmaar duurder en komt dan steeds verder buiten jouw bereik

AG
- Stingray
- Forumlid
Beste AG,
Twee dingen moet ik je toegeven namelijk je hebt verstand van fotograferen en daarnaast heb je wel humor. Wie had ooit gedacht dat het CBS berekening maakt over de postings !
Maar ik kan niets doen aan de prijsstijgingen en steeds meer particulieren verhandelen via het i-net en laten de detailhandel erbuiten. Persoonlijk koop ik liever bij de detailhandel dan bij een particulier want een dergelijk fijnmechanisch apparaat kan gebreken hebben en dan moet je terug kunnen vallen op een garantie. Op dit moment heb ik al 2x gesproken met een winkelier over een FM3A ik vermoed dat ik uiterlijk eind februari toch dichter bij het besluit ben gekomen om dit apparaat aan te schaffen.
Maar ik heus wel een belofte doen: Ik, Stingray De Verschrikkelijke, beloof hier plechtig op het NCN forum dat ik een Nikon FM3A body (bijvoorkeur zwart) aanschaf in het nieuwe jaar.
Maar 2006 loopt door tot 31/12/2006 dus ik heb vanaf vandaag meer dan 365 dagen de tijd !!!
Prettige feestdagen en succes in 2006 !
Stingray.
Twee dingen moet ik je toegeven namelijk je hebt verstand van fotograferen en daarnaast heb je wel humor. Wie had ooit gedacht dat het CBS berekening maakt over de postings !
Maar ik kan niets doen aan de prijsstijgingen en steeds meer particulieren verhandelen via het i-net en laten de detailhandel erbuiten. Persoonlijk koop ik liever bij de detailhandel dan bij een particulier want een dergelijk fijnmechanisch apparaat kan gebreken hebben en dan moet je terug kunnen vallen op een garantie. Op dit moment heb ik al 2x gesproken met een winkelier over een FM3A ik vermoed dat ik uiterlijk eind februari toch dichter bij het besluit ben gekomen om dit apparaat aan te schaffen.
Maar ik heus wel een belofte doen: Ik, Stingray De Verschrikkelijke, beloof hier plechtig op het NCN forum dat ik een Nikon FM3A body (bijvoorkeur zwart) aanschaf in het nieuwe jaar.
Maar 2006 loopt door tot 31/12/2006 dus ik heb vanaf vandaag meer dan 365 dagen de tijd !!!
Prettige feestdagen en succes in 2006 !
Stingray.
een laatste poging dan: er staat momenteel nog een FM3A op marktplaats, een zwarte zelfs (...), voor 325 euro. Een dag voor kerst moet deze toch zeker van eigenaar kunnen verwisselen...
op een gegeven moment moet je niet meer verder praten over wat je graag zou willen hebben, je moet of stilletjes hopen dat je er een in je schoen krijgt gedeponeerd ofwel onder de kerstboom, of overgaan tot aanschaf.

op een gegeven moment moet je niet meer verder praten over wat je graag zou willen hebben, je moet of stilletjes hopen dat je er een in je schoen krijgt gedeponeerd ofwel onder de kerstboom, of overgaan tot aanschaf.

- Stingray
- Forumlid
Aanschaf Nikon FM3A
Beste Vanson,
Bedankt voor je vriendelijke reactie maar evenzo serieus en oprecht zoals ik deze thread ben begonnen, net zo zou ik graag meer serieuze berichten willen lezen hier.
Marktplaats is voor mij niet de plaats om een dergelijke kostbare camera aan te schaffen (mischien wel voor jou!) en zelfs hier op NCN zijn er mensen met klachten over hun aanschaf via het internet (lees : Marktplaats).
Dus ik stel je opmerkingen heus wel op prijs maar het internet is geen optie mij. Wel vind ik het zeer vriendelijk dat je me het meedeelt zodat ik iig. prijzen kan vergelijken.
Wat ik graag meer zou willen lezen hier op deze thread zijn lenscombinaties met de FM3a of in andere configuraties met diverse ander accessoires. Graag zou ik meerdere reacties hierover willen lezen. Mischien ook iets van jou Vanson ?
Alvast bedankt allen.
Stingray.
Bedankt voor je vriendelijke reactie maar evenzo serieus en oprecht zoals ik deze thread ben begonnen, net zo zou ik graag meer serieuze berichten willen lezen hier.
Marktplaats is voor mij niet de plaats om een dergelijke kostbare camera aan te schaffen (mischien wel voor jou!) en zelfs hier op NCN zijn er mensen met klachten over hun aanschaf via het internet (lees : Marktplaats).
Dus ik stel je opmerkingen heus wel op prijs maar het internet is geen optie mij. Wel vind ik het zeer vriendelijk dat je me het meedeelt zodat ik iig. prijzen kan vergelijken.
Wat ik graag meer zou willen lezen hier op deze thread zijn lenscombinaties met de FM3a of in andere configuraties met diverse ander accessoires. Graag zou ik meerdere reacties hierover willen lezen. Mischien ook iets van jou Vanson ?
Alvast bedankt allen.
Stingray.
Re: Aanschaf Nikon FM3A
er zijn denk ik geen goede of ultieme lenscombinaties, wel hele goede lenzen, die even mooi zijn op een FM3A als op een F3 (sorry, ik zit in mijn F3-fase, ja ik weet het, ik loop erg achter)Stingray schreef:Wat ik graag meer zou willen lezen hier op deze thread zijn lenscombinaties met de FM3a of in andere configuraties met diverse ander accessoires. Graag zou ik meerdere reacties hierover willen lezen. Mischien ook iets van jou Vanson ?
Stingray.
wat ik hele mooie lenzen vind om te gebruiken zijn de volgende:
50mm/f1.4, de meest veelzijdige lens ooit gemaakt, al zeg ik dat alleen maar omdat ik jarenlang alleen maar deze lens gebruikt heb, noem het maar koppig.
180mm/f2.8 ED, al is het een lens waar je me om moet leren gaan, dat klint raar, maar dat is mijn bevinding
105mm/f2.5, een zeer handzame en betaalbare portretlens
85mm/f1.4, jarenlang heb ik lopen kwijlen over elke 85/1.4 die ik in mijn handen had, maar geloof me, voor portretten is de De Lens
58mm/f1.2 Noct Nikkor, de enige lens die ik nog niet heb, inmiddels neemt mijn hebzucht mythische vormen aan, zeker nadat ik er gisteren achter ben gekomen dat de foto's die ik laatst heb gemaakt met een geleend exemplaar niet bestaan omdat ik de film niet goed had ingespoeld in mijn F3/T...
de camera maakt het beeld niet, maar maakt het werken met een lens wel makkelijker. Ik heb ooit maar twee films met een FM3A geschoten, en eerlijk gezegd is de werking van een FM3A niet minder of beter dan van een FE2.
Toen ik met mijn schamele F2A en een 85mm/f1.4 aankwam om foto's te maken van een bandje van een viend van me werd ik nog net niet uitgelachen door al mijn grafisch ontwerper vriendjes met hun Canon en Nikon super-digi's. Maar het was wel mijn foto (gemaakt met genoemde combinatie dus) die het hoesje van de cd siert...
maar ergens ben ik het wel met AG eens, en met mezelf, dat je niet al te lang moet praten over het aanschaffen van een camera, te veel praten over de wonderen van de techniek brengt ons in Leica-land, en voor je het weet gaan we praten over het verschil tussen de schroeven op een FM3A en een FE2, en daar maak je geen foto's mee.
Nikon heeft altijd gestaan voor de productie van de best mogelijke camera en lenzen, en die zijn bedoeld om te gebruiken, om foto's mee te maken die we ons levenlang met ons mee dragen, waar we met plezier naar kijken, omdat we die foto's gemaakt hebben.
Dus mijn welgemeende advies voor 2006: koop een FM3A of een andere camera waar je je gelukkig mee voelt, en ga foto's maken !!