Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC HSM Lens Nikon

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Gretl

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC HSM Lens Nikon

Bericht door Gretl » zo mar 16 2008 1:15 pm

Hallo,
voor een verbetering van m'n standaard Nikon 18-70 kitlens op m'n D70s viel m'n oog op deze lens. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Is het de moeite waard een nieuwe lens te kopen die iets lichtsterker is maar ook 6mm meer diameter heeft?

gr.

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door PeterG » zo mar 16 2008 4:07 pm

Hallo Gretl,

Sinds kort heb ik de Sigma 17-70 HSM voor op de D40X.
Nog niet veel foto's mee gemaakt. Hij gaat wel mee naar Dordrecht waar mijn dochter de D40X uitlaat en ik de D300.

De foto's die ik heb gemaakt zien er goed scherp uit over het hele vlak.
Bokeh heb ik nog niet echt kunnen beoordelen maar wat ik tot nu toe zie is goed.

Peter

Wienand

Bericht door Wienand » di mar 18 2008 2:15 pm

Hoi Gretl,

Bij mijn D200 heb ik destijds de Sigma 17-70 zonder HSM gekocht. Nu weet ik niet of er behalve het HSM deel nog meer verschillen zijn, maar deze lens bevalt me in ieder geval prima!

Groeten,
Wienand

Tobias

Bericht door Tobias » do mar 20 2008 11:45 am

Wienand schreef:Hoi Gretl,

Bij mijn D200 heb ik destijds de Sigma 17-70 zonder HSM gekocht. Nu weet ik niet of er behalve het HSM deel nog meer verschillen zijn, maar deze lens bevalt me in ieder geval prima!

Groeten,
Wienand
Zelf werk ik nu negen maanden met dit objectief. Ik heb dit objectief gekocht ter vervanging van de nikon 18-70 die ik wel heel erg veel beeldfouten vond vertonen. Gezien mijn fotografie zet ik een 17-70 te weinig in.

Als je het diafragma knijpt tot 5.6 is de score zondermeer goed.

zie op mijn site recent de foto van het stilleven en de vlinder. Beide zijn met de 17-70 gemaakt.

Hier een TEST

Succes met je keuze.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do mar 20 2008 11:59 am

Peter, hoe beoordeel je bokeh?

Tammo

wouterboon

Bericht door wouterboon » do mar 20 2008 6:54 pm

Gretl,

George Fennes zal je zeggen dat de 17-50 2.8 van Tamron beter is (lichtsterker). Ik zal dodo even een blad meegeven waarin een test staat over een paar vergelijkbare lenzen, waar o.a. deze en jouw sigma in getest worden (als ik het kan onthouden ;-)). Oordeel dan zelf...

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door PeterG » do mar 20 2008 8:31 pm

@ Tammo,

Bokeh is voornamelijk afhankelijk van de achtergrond zelf. Een onrustige achtergrond geeft een slecht bokeh. Als ik de bokeh van de lens zelf wil beoordelen, let ik op de manier waarop de onscherpte verloopt naar de randen. Een verdeling met een helder middendeel en een afnemende helderheid naar de randen toe vind ik mooi en geeft voor mijn gevoel een goede onscherpte. Je krijgt dan over het algemeen een wat zachter beeld.
Een slecht bokeh vind ik als ik in de onscherpte de vorm van het diafragma terugzie of als er vreemde kringen gaan ontstaan in de onscherpte. Soms zelfs zes- of veelhoekige wazige plekken in plaats van verlopende/overlopende onscherpte.

Ik heb helaas (of gelukkig) geen voorbeelden voor je.

Peter

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do mar 20 2008 8:38 pm

Peter, bedankt voor je reactie.

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”