Over ontroerende eenvoud, betrouwbaarheid en esthetiek ....
Over ontroerende eenvoud, betrouwbaarheid en esthetiek ....
Dag Nikonvrienden,
Het schrijven over het mooie van de manuele analoge camera heeft de nodige emoties los gemaakt en vraagt om een antwoord.
Degene die zich ongerust afvragen of AG teveel met zijn hoofd boven de fixeer in een donkere kamer heeft gehangen, kunnen gerust gesteld worden. Dat is niet het geval. Oplettende lezers zullen het al hebben opgemerkt dat AG dit werk gewoon uitbesteedt. Dat deed HCB (Henri Cartier Bresson) ook en die is daarmee ook ver in de negentig geworden!
Verder wil AG er graag op wijzen, dat fotografie altijd duur is geweest. Dertig, veertig jaar terug was een camera meer dan een maand loon werken voor de doorsnee burger. Anno nu geven mensen kapitalen uit voor glossy printpapier etc.
De CD LP discussie, die destijds ging over de verbeterde of betere geluidskwaliteit (die er overigens niet bleek te zijn), heeft niets met AG's schrijven te maken. Met geen woord wordt daarover gesproken.
Waar ging het AG dan eigenlijk wel om. Om de ontroerende eenvoud van de manuele camera. En daarin zit volgens AG ook de betrouwbaarheid en esthetiek. Er zit geen knopje teveel op en men kan zich concentreren om dat goed te laten werken. Daar kunnen industriele vormgevers en bedenkers van camera's/auto's (een Duits autoblad kopte vandaag dat de huidige auto's te gecompliceerd zijn geworden) nog eens een voorbeeld aan nemen.
Life is to short to make things complicated.
Amadeus Gould
Het schrijven over het mooie van de manuele analoge camera heeft de nodige emoties los gemaakt en vraagt om een antwoord.
Degene die zich ongerust afvragen of AG teveel met zijn hoofd boven de fixeer in een donkere kamer heeft gehangen, kunnen gerust gesteld worden. Dat is niet het geval. Oplettende lezers zullen het al hebben opgemerkt dat AG dit werk gewoon uitbesteedt. Dat deed HCB (Henri Cartier Bresson) ook en die is daarmee ook ver in de negentig geworden!
Verder wil AG er graag op wijzen, dat fotografie altijd duur is geweest. Dertig, veertig jaar terug was een camera meer dan een maand loon werken voor de doorsnee burger. Anno nu geven mensen kapitalen uit voor glossy printpapier etc.
De CD LP discussie, die destijds ging over de verbeterde of betere geluidskwaliteit (die er overigens niet bleek te zijn), heeft niets met AG's schrijven te maken. Met geen woord wordt daarover gesproken.
Waar ging het AG dan eigenlijk wel om. Om de ontroerende eenvoud van de manuele camera. En daarin zit volgens AG ook de betrouwbaarheid en esthetiek. Er zit geen knopje teveel op en men kan zich concentreren om dat goed te laten werken. Daar kunnen industriele vormgevers en bedenkers van camera's/auto's (een Duits autoblad kopte vandaag dat de huidige auto's te gecompliceerd zijn geworden) nog eens een voorbeeld aan nemen.
Life is to short to make things complicated.
Amadeus Gould
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
AG
Ik zie het nut er niet van in om weer een topic te openen over deze discussie, deze discussie is eindeloos omdat iedereen er anders over denkt ik denk dat dit topic daarom ook weer tot een oneindig aantal pagina's groeit.
Waarom praat je eigenlijk over jezelf in de derde persoon, daarmee ga ik denken dat je wel degelijk te lang boven die bak hebt gehangen
Ik zie het nut er niet van in om weer een topic te openen over deze discussie, deze discussie is eindeloos omdat iedereen er anders over denkt ik denk dat dit topic daarom ook weer tot een oneindig aantal pagina's groeit.
Waarom praat je eigenlijk over jezelf in de derde persoon, daarmee ga ik denken dat je wel degelijk te lang boven die bak hebt gehangen

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste opgezetfan,
Het hanteren van de derde persoon is niet meer dan een stijlvorm, waarmee men zichzelf een spiegel voorhoudt of afstand vanzichzelf en zaken kan nemen. Ongerustheid is dus echt niet nodig.
Een aparte topic heeft een tweerlei doel. De reacties vragen om passend antwoord en met een apart topic komt het beter onder de aandacht.
Overigens staat het een ieder vrij om ongebreideld te schrijven over hoe mooi het leven is met een Nikon. De enige die daarin kan ingrijpen is de forum moderator....en laat ik AG daar nu zelf eentje van zijn.
Met vriendelijke groet
AG
Het hanteren van de derde persoon is niet meer dan een stijlvorm, waarmee men zichzelf een spiegel voorhoudt of afstand vanzichzelf en zaken kan nemen. Ongerustheid is dus echt niet nodig.
Een aparte topic heeft een tweerlei doel. De reacties vragen om passend antwoord en met een apart topic komt het beter onder de aandacht.
Overigens staat het een ieder vrij om ongebreideld te schrijven over hoe mooi het leven is met een Nikon. De enige die daarin kan ingrijpen is de forum moderator....en laat ik AG daar nu zelf eentje van zijn.
Met vriendelijke groet
AG
Natuurlijk is deze discussie eindeloos. Maar is deze eindeloosheid niet juist de kern van een discussie? Het doel ligt in de uitwisseling van ervaringen, ideeen en meningen, niet in de conclusie die daar eventueel uit getrokken kan worden en die vaak zeer persoonlijk en bovendien onbestendig is. We hoeven hier toch niet alleen maar te praten over technische zaken, de mooie of mislukte foto's van meneer A en mevrouw B, etc.? En afgezien van de inhoudelijke aspecten van het soort discussie dat hier ter discussie staat, geniet ik van de uiteenlopende reacties, de stijl die mensen hanteren en de grappen die zij maken. Een cruciaal onderdeel van een FORUM, lijkt mij. Want laten we niet vergeten dat dit een FORUM is, een plek waar iedereen zijn ei kwijt kan. En als je geen trek in dat eitje hebt, laat je het toch gewoon staan?
Henk
PS. De HEMA heeft een mooie platenspeler in de aanbieding!
Henk
PS. De HEMA heeft een mooie platenspeler in de aanbieding!

De ultieme eenvoud en logica maar tegelijkertijd ook de absolute briljantie ligt op een ander terrein...
Dat is in de wereld van vuurwapens.
Heb zelf zo'n 10 jaar als hobby sportschieten gedaan, en had oa een Colt 1911 ACP in originele 'parkerised' mil. uitvoering.
Dat ontwerp stamt van voor 1900 en is in z'n eenvoud nog steeds de standaard. natuurlijk is er verbeterd en verfijnd, maar een Colt 1911 anno 2006 is basaal hetzelfde wapen.
Moge een analoge camera een voorbeeld zijn van vernuft en eenvoud, de Colt 1911 is meer dan een uitvinding.
Als je de 1911 uit elkaar neemt en assembleert na schoonmaken wil je dat telkens weer opnieuw doen.
de onderdelen zijn nl multifunctioneel.
Dat geldt voor meerdere vuurwapens maar de 1911 is de ultieme oervader.
Dat iemand voor 1900 dat heeft kunnen bedenken is niet minder dan briljant.
synoniemen :
De Leica M
De Harley Davidson Liberator
De Willy's GP ( Jeep)
De Singer naaimachine
De Hanau hoogtezon
De Rolex Oyster
De Dakota DC3
De 'VW Kefer'
De Mont Blanc vulpen
De .......................
Vul zelf nog maar wat in.
Al deze trefwoorden hebben gemeen dat ze meer zijn dan een auto, een voorwerp of een ding.
Het zijn oervaders met een ziel.
deze week lever ik een rolletje in van 36...
op de fiets naar de fotoboer
beetje tegenwind = gezond.
ben benieuwd.
leicaronikon
Dat is in de wereld van vuurwapens.
Heb zelf zo'n 10 jaar als hobby sportschieten gedaan, en had oa een Colt 1911 ACP in originele 'parkerised' mil. uitvoering.
Dat ontwerp stamt van voor 1900 en is in z'n eenvoud nog steeds de standaard. natuurlijk is er verbeterd en verfijnd, maar een Colt 1911 anno 2006 is basaal hetzelfde wapen.
Moge een analoge camera een voorbeeld zijn van vernuft en eenvoud, de Colt 1911 is meer dan een uitvinding.
Als je de 1911 uit elkaar neemt en assembleert na schoonmaken wil je dat telkens weer opnieuw doen.
de onderdelen zijn nl multifunctioneel.
Dat geldt voor meerdere vuurwapens maar de 1911 is de ultieme oervader.
Dat iemand voor 1900 dat heeft kunnen bedenken is niet minder dan briljant.
synoniemen :
De Leica M
De Willy's GP ( Jeep)
De Singer naaimachine
De Hanau hoogtezon
De Rolex Oyster
De Dakota DC3
De 'VW Kefer'
De Mont Blanc vulpen
Al deze trefwoorden hebben gemeen dat ze meer zijn dan een auto, een voorwerp of een ding.
deze week lever ik een rolletje in van 36...
op de fiets naar de fotoboer

ben benieuwd.
leicaronikon
Gibson Les Paulronikon schreef: synoniemen :
De Leica M
De Willy's GP ( Jeep)
De Singer naaimachine
De Hanau hoogtezon
De Rolex Oyster
De Dakota DC3
De 'VW Kefer'
De Mont Blanc vulpen
Nikon F (!!!!!!)
Porsche 911
ronikon schreef:synoniemen :
De Leica M ………………………………….Nikon D70
De Harley Davidson Liberator … Yamaha XV1900A Midnight Star
De Willy's GP ( Jeep) ………………. Hummer
De Singer naaimachine …………… Toyota
De Hanau hoogtezon ……………… Zonneallergie.
De Rolex Oyster ……………………… Casio
De Dakota DC3 ………………………….F16
De 'VW Kefer' …………………………….McLaren Mercedes
De Mont Blanc vulpen…………………Bic
![]()
![]()
![]()
![]()
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Brillant of ingenieus.
Ronikon,
Ik kan me er echt niets bij voorstellen wat zo'n moordwapen type colt 1911 nu zo brillant maakt.
Miljoenen mensen hebben door die "brillante uitvinding" het leven gelaten.
Dan zou een atoombom nog brillanter moeten zijn.
Als je zegt ingenieus, zeg ik ja, maar brillant, nee.
Groetjes George
Ik kan me er echt niets bij voorstellen wat zo'n moordwapen type colt 1911 nu zo brillant maakt.
Miljoenen mensen hebben door die "brillante uitvinding" het leven gelaten.
Dan zou een atoombom nog brillanter moeten zijn.
Als je zegt ingenieus, zeg ik ja, maar brillant, nee.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Niet helemaal mee eens ik snap die passie wel voor vuurwapens.
Maar goed dat de tegenpartij ze had in de WOII.
Ik heb een 12 delige enyclopedie reeks over de 2e wereld oorlog en ik lees daar nog elke dag in.
Het gekke is dat wapens de mens vooruit gebracht hebben in techniek.
Neem de tweede WO vliegtuigen haalden in 1940 amper 500 km per uur.
Aan het einde ruim 800 km per uur (p47M).
Navigatie technieken verbeterden, constructie technieken verbeterden etc etc.
Tja als het geen kogels, waren hakten we er wel op los met zwaarden en de goedendag.
Een stuk persoonlijker dat wel
Wapen ontwikkeling heeft gelukkig ook een goede keerzijde.
Grote kans dat de foto techniek er ook beter van werd de optiek die nodig was om van grote hoogten te fotograferen of laag met grote snelheid.
De radar die uiteindelijk onze magnetron geworden is.
Hier een echt brilljant vliegtuig

Gemaakt voor geweld en om te doden maar heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan onze vrijheid.
Desondanks ben ik verliefd op dit vliegtuig.

Maar goed dat de tegenpartij ze had in de WOII.
Ik heb een 12 delige enyclopedie reeks over de 2e wereld oorlog en ik lees daar nog elke dag in.
Het gekke is dat wapens de mens vooruit gebracht hebben in techniek.
Neem de tweede WO vliegtuigen haalden in 1940 amper 500 km per uur.
Aan het einde ruim 800 km per uur (p47M).
Navigatie technieken verbeterden, constructie technieken verbeterden etc etc.
Tja als het geen kogels, waren hakten we er wel op los met zwaarden en de goedendag.
Een stuk persoonlijker dat wel

Wapen ontwikkeling heeft gelukkig ook een goede keerzijde.
Grote kans dat de foto techniek er ook beter van werd de optiek die nodig was om van grote hoogten te fotograferen of laag met grote snelheid.
De radar die uiteindelijk onze magnetron geworden is.
Hier een echt brilljant vliegtuig

Gemaakt voor geweld en om te doden maar heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan onze vrijheid.
Desondanks ben ik verliefd op dit vliegtuig.

Hoi George,
begrijp je kanttekening goed.
oorlog en dood wil niemand, het is het ego van de mens wat dat veroorzaakt.
het begint met gelijkhebben.
Wapens zoals de Colt 1911 ACP zijn opzich stukken metaal die liggen te roesten als men ze niet smeert.
Het is goed om onderscheid te maken.
de mens is de moordenaar, niet het wapen.
Als sportschutter heb je ook een grote verantwoordelijkheid.
Laat ik het anders verwoorden: als je inzicht in techniek hebt en houdt van technische oplossingen dan is de 1911 ACP een van de meest ingenieuze voorhanden.
Dat ervaar je pas als je het ding uit elkaar haalt en weer in elkaar zet.
Heb je niets met techniek dan blijft het een stuk ijzer.
voor de liefhebber is het een wonder.
hoe kon ik de Porsche 911 vergeten ? excuus.
fijne dag;
ron
Wapens zoals de Colt 1911 ACP zijn opzich stukken metaal die liggen te roesten als men ze niet smeert.
Laat ik het anders verwoorden: als je inzicht in techniek hebt en houdt van technische oplossingen dan is de 1911 ACP een van de meest ingenieuze voorhanden.
fijne dag;
ron
- Ed Post
- Clublid
Ook ik ben al jaren een verwoed sportschutter, en ja, ook ik heb een Colt 1911 ACP wat inderdaad een fantastisch wapen is dat zelfs weer hernieuwd wordt ingevoerd bij de Amerikaanse strijdkrachten...ronikon schreef:Hoi George,
fijne dag;
ron
Ook kan ik mij heel goed voorstellen dat een hoop mensen helemaal niets van vuurwapens moeten hebben, maar zoals eerder verwoord, een wapen moord niet, het is de mens die dat doet en dat is zelfs mogelijk met een geslepen credit card....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
En mag ik dan deze heerlijke filosofische discussie weer terug voeren naar camera's?
Ben het he-le-maal met AG eens! Een analoge camera (bij voorkeur uit de tijd voor de grote automatisering; dus voor de AF tijd) is een heerlijk ding om te bezitten. Er gaat niets boven het hanteren van een Leica M, een Nikon FM, een Yashica Mat124G of een Olympus OM1 (mijn eerste en grote liefde). De eenvoud, de degelijkheid en het gevoel van kwaliteit en controle dat je zintuigen ervaren als je de camera in je handen neemt geven dit soort camera's een heel apart statuur.
Ben sinds kort gezwicht voor de digitale storm en hoewel ik zeer zeker een hele fijne camera heb aan de Finepix S2pro heb ik er toch veel minder gevoel bij dan wanneer ik mijn OM1, 2 of 4ti in handen neem. En maakt 'ie dan mooiere plaatjes?
Mooie plaatjes maken doet de digi zeker, maar kwalitatief kan 'ie niet tippen aan een rol Velvia, Provia of Astia in mijn OM1 uit 1981. En al helemaal niet als je de boel gaat projecteren (inderdaad, ook dia's zijn mijn grote liefde). En ik denk ook...al die techniek dringt zich op, vraagt aandacht en leidt af van de essentie. DE reden waarom ik de OM1 zoeker zo heerlijk vindt. En heb je al eens de grootte en helderheid van een digireflex vergeleken met het zoekerbeeld van een OM1?
Wellicht ga ik toch een negatiefscanner kopen. Kan ik met mijn analoge camera toch digitale bestanden maken van zeer hoge kwaliteit en die voor een (relatief) prikkie en op een gemakkelijke wijze professioneel laten afdrukken op Mega formaten (50x70; 60x40)....
Iemand nog een M6 te koop met een 35 Summicron?
Groetjes,
Tristan
Ben het he-le-maal met AG eens! Een analoge camera (bij voorkeur uit de tijd voor de grote automatisering; dus voor de AF tijd) is een heerlijk ding om te bezitten. Er gaat niets boven het hanteren van een Leica M, een Nikon FM, een Yashica Mat124G of een Olympus OM1 (mijn eerste en grote liefde). De eenvoud, de degelijkheid en het gevoel van kwaliteit en controle dat je zintuigen ervaren als je de camera in je handen neemt geven dit soort camera's een heel apart statuur.
Ben sinds kort gezwicht voor de digitale storm en hoewel ik zeer zeker een hele fijne camera heb aan de Finepix S2pro heb ik er toch veel minder gevoel bij dan wanneer ik mijn OM1, 2 of 4ti in handen neem. En maakt 'ie dan mooiere plaatjes?
Mooie plaatjes maken doet de digi zeker, maar kwalitatief kan 'ie niet tippen aan een rol Velvia, Provia of Astia in mijn OM1 uit 1981. En al helemaal niet als je de boel gaat projecteren (inderdaad, ook dia's zijn mijn grote liefde). En ik denk ook...al die techniek dringt zich op, vraagt aandacht en leidt af van de essentie. DE reden waarom ik de OM1 zoeker zo heerlijk vindt. En heb je al eens de grootte en helderheid van een digireflex vergeleken met het zoekerbeeld van een OM1?
Wellicht ga ik toch een negatiefscanner kopen. Kan ik met mijn analoge camera toch digitale bestanden maken van zeer hoge kwaliteit en die voor een (relatief) prikkie en op een gemakkelijke wijze professioneel laten afdrukken op Mega formaten (50x70; 60x40)....
Iemand nog een M6 te koop met een 35 Summicron?
Groetjes,
Tristan
- Ed Post
- Clublid
Mee eens, ik heb zelf ooit ook een OM1 en OM10 gehad (ingeruild tegen een Nikon 601AF...) en in de vitrine staat ook een Yashicamat 124G te pronken.
Daarnaast heb ik ook nog een mooie Nikkormat FTn, FT3 en Nikon FA en die gaan ook nooit meer weg.
In dezelfde vitrinekast staat ook een Olympus Trip 35 en Pen EE, een Adox Minister D, de allereerste camera waar ik mee leerde fotograferen.
Als verzameling heb ik een zwarte en chrome Yashica Electro met alle toeters en bellen en een MG-1.
Laatste vitrinestuk is een Fuji V1 meetzoekercamera in nieuwstaat...
Daarnaast heb ik ook nog een mooie Nikkormat FTn, FT3 en Nikon FA en die gaan ook nooit meer weg.
In dezelfde vitrinekast staat ook een Olympus Trip 35 en Pen EE, een Adox Minister D, de allereerste camera waar ik mee leerde fotograferen.
Als verzameling heb ik een zwarte en chrome Yashica Electro met alle toeters en bellen en een MG-1.
Laatste vitrinestuk is een Fuji V1 meetzoekercamera in nieuwstaat...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.