D1X zonder memoryupgrade

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

D1X zonder memoryupgrade

Bericht door olle_griese » ma nov 06 2006 7:04 pm

Ik heb een D1X gekocht zonder memoryupgrade die ik morgen ga halen maar mijn twijfel is groot over een paar zaken.
De twijfel komt omdat ik de D70 en de D100 al heb gehad maar steeds terug val op mijn D50 omdat die gewoon goed bevalt.
Maar omdat ik een aantal AI en AIs lenzen heb lijkt me het op dat punt in ieder geval een vooruitgang.
Ik vraag me ten eerste af of de foto,s gewoon in te laden zijn in photoshop CS2 omdat die memoryupgrade er niet op zit.
(wat kost trouwens zo,n memoryupgrade bij nikon?)
En wat ik me afvraag of ik er t.o.v. de basis D50 er wel op vooruit ga wat betreft de techniek, de D50 is toch vrij recent tewijl de D1X alweer een jaar of 7 oud is?
En graag tips waar ik op moet letten als ik hem morgen even test.
Er is recent een nieuwe sluiter in gezet.
Op mijn vraag hoeveel foto,s er dan wel niet mee gemaakt zijn zei de verkoper (vraag ontwijkend) dat dat niks zegt, zijn D2X was ook al een nieuwe sluiter in gezet , gewoon omdat ze kapot kunnen gaan.

tsf182

Bericht door tsf182 » ma nov 06 2006 7:18 pm

een memory update is alleen van toepassing op de grotere buffer. je kunt meer jpg's en of nef's schieten voor dat je buffer vol is. Zou voor het openen in photoshop of capture niet moeten uitmaken. vanaf capture 3.5 zijn de bestanden van de d1x te openen in 10 megapixel output. Het RAW bestand wordt dan in de verticale richting verdubbeld. Werkt goed. Is alleen niet te vergelijken met een 10mp bestand van bijvoorbeeld de d200.

Ik zou letten op de sensor. Zet de camera op Bulb, en spiegel er een plafond o.i.d. in, zodat je het oppervlak van de sensor goed kunt bekijken. Voor de rest kan er weinig aan stuk naar mijn idee. het is een dijk van een camera, die inderdaad 5 jaar oud is maximaal. Maar omdat hij toen state of the art was, kun je zeggen dat hij nog goed kan meekomen...ik gebruik hem zelf als tweede body naast de D2x.

nog een tip voor wat betreft de accu's: koop gerust een b-merk. Kost een fractie van de originele accu's en er zit meer vermogen in.

groet,

Theo Scholten

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma nov 06 2006 7:26 pm

tsf182 schreef:nog een tip voor wat betreft de accu's: koop gerust een b-merk. Kost een fractie van de originele accu's en er zit meer vermogen in.
van die grotere buffer had ik i.d.d. al gelezen maar dat is voor mijn doel niet zo nodig (vogelfotografie)
Ik zal de sensor goed bekijken maar veel meer dan het registreren van eventueel vuil of stofje zal ik er waarschijnlijk niks aan kunnen zien.
Ik had me hier en daar al even ingelezen en wist inmiddels dat het stroomvreters zijn en dat de imitatieaccu,s van ruim 30 euro zeker zo goed zijn.
Nog een vraag (het duizeld me door het hoofd allemaal)
Een SB26 flitser met SU4 slave is die helemaal compattable met een D1X? of kan ik voor rond de 120 euro die ik daar voor moet geven beter een andere flitser kopen.

tsf182

Bericht door tsf182 » ma nov 06 2006 7:34 pm

ik denk niet dat een sb26 goed aansluit. Ik gebruik zelf een sb80dx flitser bij mijn d1x. Die ondersteund ook het flitsen op snelle tijden (FP synchro). Het is de laatse flitser die goed samenwerkt met de D1x. een gebruikt model zag ik laats op marktplaats voor rond de 130 euro. Met gebruiksaanwijzing en doos.

voor wat betreft de su-4; die is ook met een sb80dx bruikbaar. alleen niet nodig, want er zit al een slave oog in de sb80dx ingebouwd.

groet,

Theo Scholten

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di nov 07 2006 8:10 am

De SB-26 werkt goed op je D100 en werkt ook op de D1 serie. Voor alle camera's vanaf F-6, D2, D50, enz. moet voor het gemak naar de SB600, SB800 of SB-R200.
SU-4 werkt met beide groepen camera's.

nikon-nl

Nikon D1X

Bericht door nikon-nl » di nov 07 2006 8:37 am

De memory upgrade is leuk voor fotografen die snel achtereen opnames maken. Maar men vergeet het enorm toegenomen batterij-verbruik. Vele fotografen laten die upgrade achterwege, opdat men langer met een accu kan fotograferen. Bij alle digitale reflexen geldt dat een DX-flitser beter is, i.v.m. de lichtmeting bij D-objektieven. Ik gebruik de D1x naast een D1 en een D100. De D1-tjes hebben een betere kleurverzadiging en kunnen alle ooit geproduceerde Nikkors aan.
Op de Duitse ebay vind je goedkope en prima accu's, die veel langer meegaan dan die schandelijk dure EN-4.
Nico

tsf182

Bericht door tsf182 » di nov 07 2006 9:21 am

Hans Braakhuis schreef:De SB-26 werkt goed op je D100 en werkt ook op de D1 serie. Voor alle camera's vanaf F-6, D2, D50, enz. moet voor het gemak naar de SB600, SB800 of SB-R200.
SU-4 werkt met beide groepen camera's.
bij de d1x en verder geldt: geen ttl flitsmeting met flitsers anders dan: sb28dx, sb80dx, sb600, sb800, en die nieuwste macroflitsers, ik meen sr-200 ofzo. Een sb28 (zonder dx) sb26, en verder terug, werken dus niet ttl op je d1x. Alleen in de stand "A" zijn deze flisters te gebruiken.

Groet,

Theo Scholten

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di nov 07 2006 7:17 pm

Ik heb de D1x vandaag gehaald en kreeg er gratis een SB-28DX bij omdat het voetje gebroken is.
Ik zal kijken of een nieuw voetje goedkoper is dan een complete flitser, als een proffesionele fotograaf tussen 4 jaar geleden en nu kan werken met een 28dx kan ik het natuurlijk helemaal.
Als toetje heb ik ook nog garantie op de D1x.
Hij heeft zo,n servicecontrakt dat zijn camera,s met voorrang worden gerepareerd en mijn D1x mocht daar (via hem) wel in blijven zitten.
Uiteraard zitten er knopjes op waarvan ik nog niet weet wat ik er mee moet maar de eerste indruk is dat alles zeer snel in is te stellen via de knoppen en het menu hoef je volgens mij nauwelijks meer aankomen als het eenmaal goed staat.
Ik ben zeer entousiast en ga me vanavond gelijk even inlezen in de gebruikshandleiding.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » di nov 07 2006 7:24 pm

Hoi Oll3,

Van harte gefeliciteerd met je aankoop!!! Krijg wel het idee dat je meer bezig bent met in- en verkopen van producten dan fotograferen... :lol:

Veel plezier ermee!!!! mvg, OFB 8)

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di nov 07 2006 7:35 pm

Onne-Floris Broekema schreef:Hoi Oll3,

Van harte gefeliciteerd met je aankoop!!! Krijg wel het idee dat je meer bezig bent met in- en verkopen van producten dan fotograferen... :lol:

Veel plezier ermee!!!! mvg, OFB 8)
Dank je Onne-Floris
Dat ik veel bezig ben met in-en verkoop heb je helemaal gelijk aan maar dat komt omdat ik mijn draai niet kan vinden in digitaal.
Zoals ik al eerder schreef heb ik de D70 en de D100 al gehad maar telkens viel ik weer terug op mijn D50 (heb 2 stuks)
Maar met deze D1x heb ik hetzelfde gevoel als toen ik vorige week een F4 in mijn handen had, zo van wauwww , dit is het.
Hetzelfde heb ik gehad met lenzen, zoals de meesten doen die beginnen koop je lenzen in de goedkopere prijsklasse en die bevielen (mij) niet.
Dus, koop en verkoop , dat heb je goed gelezen :wink:
Gelukkig ben ik er door mijn handelsgeest steeds beter van geworden wat nu resulteerd in dat ik de D1x voor niks heb.

tsf182

Bericht door tsf182 » di nov 07 2006 7:49 pm

...secondenlijm kopen? :)

gefeliciteerd met je aanschaf. Tis een dijk van een camera, vooral met MF lenzen. De mijne heb ik min of meer ingeruild tegen mijn d100 set, toen dat nog wat opleverde 1,5 jaar geleden. Nu kan ik mijn MF lenzen weer goed gebruiken.

groet,

Theo Scholten

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di nov 07 2006 8:03 pm

tsf182 schreef:...secondenlijm kopen?
neehoor, de 2 D50 camera,s werken prima :lol: :lol:
Ik heb er nog geen MF lens op gehad maar wat me als eerste opviel met AF lenzen is dat hij razendsnel is

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”