Tele en Macro met Nikon 80-200 f2.8 of Sigma 70-200 F2.8

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
gabsor

Tele en Macro met Nikon 80-200 f2.8 of Sigma 70-200 F2.8

Bericht door gabsor » di nov 07 2006 8:56 pm

Wellicht een wat vreemde post, want ik ben me er terdege van bewust dat een lichtsterk vast brandpunt macro objectief en een lichtsterk tele objectief een investering in twee lensen verantwoorden.

Echter, aangezien ook ik mijn geld maar 1 keer uit kan geven ben ik op zoek naar een lens waarmee ik zowel op macro als (wat meer) tele uit de voeten kan. Daarbij de plussen en minnen afwegend of functioneel, financieel en kwalitatief niveau.

De Nikon 80-200mm f/2.8 ED AF en/of de Sigma APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO HSM zouden in potentie mij die combi kunnen verschaffen. Ik zou graag wat gebruikerservaringen uit beide hoeken willen vernemen, zowel op macro als tele niveau!

Ofwel, wie heeft er ervaring met de Nikon 80-200mm f/2.8 en/of de Sigma APO 70-200mm F2.8 op gebied van:

1. macro fotografie:
De Sigma heeft de MACRO functie aan boord (factor 1:3,5), naar ik aanneem (ervaringen graag) kan men de Nikon als macro objectief gebruiken door er b.v. tussenringen tussen te schroeven (b.v. Soligor). Heeft iemand ervaringen / voorbeeld foto´s?

2. tele fotografie
Ben benieuwd welke resultaten behaald worden i.g.v. gebruik van:
- een tele converter 1.4x --> van F2.8 naar F4.0
- een tele converter 2.0x --> van F2.8 naar F5.6
Heeft iemand ervaringen / voorbeeld foto´s?

Overige opmerkingen:
- Ik heb ervaring met het werken met tussenringen
- E.v.t. stabilisatie poespas als VR is voor mij niet relevant (statief)
- ED of niet ED glas is bijzaak

Benieuwd naar de reacties en bij voorbaat mijn dank!

Groeten,

Gabsor

yoyo

Bericht door yoyo » di nov 07 2006 11:13 pm

Micro-Nikkor 70-180mm f/4.5-5.6D ED

http://www.bythom.com/70180Macrolens.htm

vanson

Bericht door vanson » wo nov 08 2006 12:00 am

Ik kan inderdaad maar 1 antwoord geven: 70-180mm/4.5-5.6 AFD ED Micro Zoom Nikkor.

gabsor

Bericht door gabsor » wo nov 08 2006 10:52 pm

De lens die jullie voorstellen is een macro (micro voor Nikon) lens. Echter, niet licht sterk en laat staan als ik er ook nog eens een teleconverter tussen ga schroeven. Dat wordt zaklantaarn aan ;) M.a.w. voor macro kan deze voldoen, al prefereer ik een lichtsterke lens.

Vermoedelijk is er geen optie om de door mij gevraagde combinatie in te vullen. Zou wel graag kennisnemen, indien voorhanden, van ervaringen van mensen met zowel tussenringen (macro) en teleconverters bij beide genoemde lensen. Iemand?

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » do nov 09 2006 1:05 am

De AF Zoom Micro 70-180 / 4.5-5.6 D is een fantastisch objectief echter de combinatie met een teleconverter heb ik nooit geprobeerd en dit lijkt mij ook niet echt een serieuze optie i.v.m. de effectieve lichtsterkte welke je overhoudt.

Geloof mij als ik zeg dat dit een uniek objectief is welke niet alleen geschikt is voor macro fotografie maar ook voor het "normale" werk.

De objectieven die je noemt van zowel Sigma als Nikon hebben een 77 mm filterschroefdraad en er is een zeer elegante oplossing om met beide objectieven zeer goede macro opnames te maken, nl. het toepassen van een close-up lens van Canon, type 500 D.

Nikon maakt(e) ook close-up lenzen - type 5T en 6T - maar niet in de diameter 77 mm.

Voor referenties verwijs ik je naar een Amerikaanse site, nl.:

http://www.nikoncafe.com

en bekijk hier eens de sectie "Macro/Flowers and Greenery".

Hier zijn namelijk perfecte voorbeelden te vinden van macro opnames gemaakt met een Canon 500 D i.c.m. een 70-200 / 80-200 zoom objectief.

Myriad

Re: Tele en Macro met Nikon 80-200 f2.8 of Sigma 70-200 F2.8

Bericht door Myriad » zo aug 02 2009 9:07 am

Je zult inmiddels (na bijna 3 jaar) wel voorzien zijn. Dan maar voor degenen die aan hetzelfde denken; je kunt natuurlijk ook de 105 micro VR nemen met een teleconverter (ik gebruik een Nikon TC-17E II). Die combi bevalt prima en de VR werkt lekker wel!

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”