Ik ben op zoek naar een camera instelling met iets meer verzadigde kleuren dan de standaardinstelling. Via beeldoptimalisatie> eigen> vezadiging is dat aan te passen. Alleen vind ik de kleur rood bij verzadiging te veel afwijken.
Is de kleur rood alleen te corrigeren?
Tammo
D200; beeldoptimalisatie
Je kan ook beeldoptimalisseren>Levendig of extralevendig proberen.
Verder kan je met de witbalans spelen om rood wat te temperen.
Ook in witbalans Auto kan je bv van -3 tot +3 correctie aanpassen.
Lukt het daarmee nog niet, dan moet je misschien de pre-witbalans gaan gebruiken.
Wat verder natuurlijk belangrijk is om te weten, vind je de kleur rood op je beeldscherm van de computer teveel afwijken, of zie je teveel verzadiging in het rode kanaal bij het kleurhistogram in de camera?
Het kan namelijk ook zijn dat de monitor van je computer niet goed gekalibreerd is.....
Hoop dat je hier wat aan hebt,
succes
Verder kan je met de witbalans spelen om rood wat te temperen.
Ook in witbalans Auto kan je bv van -3 tot +3 correctie aanpassen.
Lukt het daarmee nog niet, dan moet je misschien de pre-witbalans gaan gebruiken.
Wat verder natuurlijk belangrijk is om te weten, vind je de kleur rood op je beeldscherm van de computer teveel afwijken, of zie je teveel verzadiging in het rode kanaal bij het kleurhistogram in de camera?
Het kan namelijk ook zijn dat de monitor van je computer niet goed gekalibreerd is.....
Hoop dat je hier wat aan hebt,
succes
Hallo ML,
Bedankt voor je reactie.
Met het schaamrood op de kaken moet ik zeggen dat ik me tot nu toe nooit in het kleurhistogram hebt verdiept laat staan er wat mee gedaan.
De optie levendig is niet aan de orde omdat via eigen de kleuren toch iets minder verzadigd zijn.
Bij de stand normaal komt het rood op het beeldscherm redelijk overeen met de werkelijkheid.
vanmiddag een foto van een roserode stof gemaakt. Bij verzadiging neigt de kleur meer naar fel oranje/rood.
Correctie op de witbalans zou dan met een + moeten zijn, maar dan ga je in zijn geheel naar de koele kant.
Tammo
Bedankt voor je reactie.
Met het schaamrood op de kaken moet ik zeggen dat ik me tot nu toe nooit in het kleurhistogram hebt verdiept laat staan er wat mee gedaan.

De optie levendig is niet aan de orde omdat via eigen de kleuren toch iets minder verzadigd zijn.
Bij de stand normaal komt het rood op het beeldscherm redelijk overeen met de werkelijkheid.
vanmiddag een foto van een roserode stof gemaakt. Bij verzadiging neigt de kleur meer naar fel oranje/rood.
Correctie op de witbalans zou dan met een + moeten zijn, maar dan ga je in zijn geheel naar de koele kant.
Tammo
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb je de kleurenmodus I, II en III van de D2X al uitgeprobeerd?
Deze zijn te downloaden van de Nikon site en te installeren op de D300.
Ik gebruik de D2XMODE I en ben daar voor portretjes best wel tevreden over. DX2MODE III gebruik ik o.a. voor landschappen.
De kleurmodes zijn alle stuk voor stuk fijn af te regelen.
Zo heb ik de verscheping op 5 staan, contrast op -1 en verzadiging op +1
Deze zijn te downloaden van de Nikon site en te installeren op de D300.
Ik gebruik de D2XMODE I en ben daar voor portretjes best wel tevreden over. DX2MODE III gebruik ik o.a. voor landschappen.
De kleurmodes zijn alle stuk voor stuk fijn af te regelen.
Zo heb ik de verscheping op 5 staan, contrast op -1 en verzadiging op +1
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Sorry, dus niet 

www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB