Goede portretlens gezocht (ADVIES)
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Allemaal waar maar vroeger was vroeger en tegenwoordig hebben we daar PS voor om dat softfocus effect te bereiken.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Portretlens
Wat ik heb begrepen, is dat een lens b.v. 50mm op een filmcamera niet als ideale portretlens beschouwd wordt.
Vanwege vertekeningen met portertfotografie die inherent zijn aan de 50mm (te dichtbij enz.)
Maar dat deze lens wel zijn eigenschappen houd ook al zet je hem op een digitale camera met DX sensor.
Dan kan je wel beeldvullend werken omdat die 50mm op een DX camera zit, maar de lens heeft toch die eigenschappen behouden welke ook naar voren komen met een filmcamera.
Beter zou het daarom zijn om een objectief te zoeken welke minimaal tussen de 80 en 90mm in zit.
Liefst zo lichtsterk mogelijk, omdat je dan de dieptescherpte of onscherpte goed kan beheersen en met zoveel mogelijk diafragma lamellen voor o.a. een mooie Bokeh.
Dat was wat ik er van begrepen heb.
Zou dan de Nikkor 85mm 1.4 of 1.8 niet een goede oplossing kunnen zijn?
Mocht ik het mis hebben, hoor ik het graag.
Ik wil blijven leren!
Groetjes George
Vanwege vertekeningen met portertfotografie die inherent zijn aan de 50mm (te dichtbij enz.)
Maar dat deze lens wel zijn eigenschappen houd ook al zet je hem op een digitale camera met DX sensor.
Dan kan je wel beeldvullend werken omdat die 50mm op een DX camera zit, maar de lens heeft toch die eigenschappen behouden welke ook naar voren komen met een filmcamera.
Beter zou het daarom zijn om een objectief te zoeken welke minimaal tussen de 80 en 90mm in zit.
Liefst zo lichtsterk mogelijk, omdat je dan de dieptescherpte of onscherpte goed kan beheersen en met zoveel mogelijk diafragma lamellen voor o.a. een mooie Bokeh.
Dat was wat ik er van begrepen heb.
Zou dan de Nikkor 85mm 1.4 of 1.8 niet een goede oplossing kunnen zijn?
Mocht ik het mis hebben, hoor ik het graag.
Ik wil blijven leren!
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Clublid
Portretlens
Ik heb nog even naar prijzen gekeken de 85mm 1.4 is rond de 1400 euro en de 85mm 1.8 is rond de 550 euro, een verschil van maar liefst 850-900 euro.
Dat heb ik nu altijd, kijk ik alleen naar kwaliteit en blijkt dat bereduur te zijn.
Maar de 1.8 is volgens verschillende recenssies ook bere goed, maar de 1.4 is wel beter.
Groetjes George
Dat heb ik nu altijd, kijk ik alleen naar kwaliteit en blijkt dat bereduur te zijn.
Maar de 1.8 is volgens verschillende recenssies ook bere goed, maar de 1.4 is wel beter.
Groetjes George

- The-Boss
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het prijsverschil is wel erg groot voor die ene stop. En volgens mij kan er niet zoveel verschil in zitten wat die 900 euro rechtvaardigd. Voor dat geld koop je er een 80-200 2.8 bij.....

Pierre 8-)
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M
http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl
-
- Clublid
85mm 1.4 toch betaalbaar
Dat opent perspectieven rjoemman!!!
Groetjes George
Groetjes George

En als je het aandurft vanuit Hong Kong te importeren is ie nog goedkoper. Er zijn diverse aanbiedingen op ebay, wanneer je daar btw+invoerheffing overheen zet is ie net zo duur als bij Cornee Van Ieperen. Wanneer de douane er geen lucht van krijgt is ie dus goedkoper.
Ook kan je via Hong Sien proberen, die heeft ook mooie prijzen.
Raoul
Ook kan je via Hong Sien proberen, die heeft ook mooie prijzen.
Raoul
Eigenlijk zijn het twee totaal verschillende lenzen, de 85mm/f1.4 en f1.8. De f1.4 is harder in de overgang van scherp naar onscherp, zeg maar dat de onscherpteweergave veel mooier is. Bij de f1.8 is het verloop wat zachter van scherp naar onscherp. Ditzelfde geldt voor de 50mm lenzen overigens.The-Boss schreef:Het prijsverschil is wel erg groot voor die ene stop. En volgens mij kan er niet zoveel verschil in zitten wat die 900 euro rechtvaardigd. Voor dat geld koop je er een 80-200 2.8 bij.....![]()
Bovendien: met een 85mm/f1.8 (of f1.4 natuurlijk) en een 180mm/f2.8 ED ben je denk ik beter uit dan met een 80-200mm/f2.8 Loeizwaar-Nikkor...