Welke objectieven zijn goed

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Perry Timmers

Welke objectieven zijn goed

Bericht door Perry Timmers » wo mar 26 2008 12:52 pm

Ik ben bezig met een lijstje te maken met goede objectieven die ik wil aanschaffen. Maar gezien ik het als hobby heb kunnen het geen objectieven van duizenden euro's worden.

bijna zeker weet ik al
- 50mm F/1.4 vast brandpunt
- 18-200 VR als walk around lens

Voor het fotografie in sporthallen wil ik een goede lens hebben, kom dan denk ik op F/2.8 uit maar welke wil ik graag hulp bij. Het gaat hier om honden in actie en karate fotografie.

later wil ik dit nog uitbreiden met een fish-eye en een groothoek maar die staan lager op mijn lijstje.

Wie kan mij goed advies geven met het zoeken, ook met mijn bijna zeker lijstje

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo mar 26 2008 1:59 pm

Beste P,

Zo te zien heb je al een redelijk assortiment...

Voor sporthallen en grote afstanden moet je denken aan lenzen als de 200 AF-S VR-G (budget!) of 2.8 tele-lenzen.

Een 18-200 zou ik (gezien jouw lijstje) niet overwegen.
Het is een leuke reportagelens, maar kwalitatief geen knallende alleskunner.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mar 26 2008 2:32 pm

Ik zou eens kijken naar de Sigma 70-200 f2.8. Volgens mij nu nieuw te koop voor rond de 700 Euro! Tweedehands voor vast nog een stuk minder! Voor het geld een hele goede lens!

En die 18-200 VR zou ik liever vervangen door een Nikon 16-85VR. Wat minder bereik (85mm vind ik zeer bruikbaar!), maar in combinatie met die Sigma 70-200 heb je een prachtige set!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo mar 26 2008 2:58 pm

neem de nikkor 80-200 2.8 een vreselijk goede lens, en tweedehands te koop in de schuifzoomversie voor ongeveer 350,- euro..( voor sport)
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo mar 26 2008 4:26 pm

Op m'n site staat al een lijstje met goed en slecht.

klik op: onderzoek naar kwaliteit Nikkor objectieven

dragon2

Bericht door dragon2 » wo mar 26 2008 6:09 pm

alfredo schreef:neem de nikkor 80-200 2.8 een vreselijk goede lens, en tweedehands te koop in de schuifzoomversie voor ongeveer 350,- euro..( voor sport)
Mee eens. Wel loeizwaar dus een statief of monopod is geen overbodige luxe, maar er gaat niks boven een 2.8 tele lens :P

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » wo mar 26 2008 6:13 pm

Hans Braakhuis schreef:Op m'n site staat al een lijstje met goed en slecht.

klik op: onderzoek naar kwaliteit Nikkor objectieven
handig lijstje, gelijk de link maar even aan mijn IE toegevoegd. Maarja en dan

Ik heb met 70-300 gewerkt maar een groot nadeel vind ik dat je dan steeds te ver van de ring moet staan waardoor er ook weer mensen tussen jou en het object gaan staan.

Perry

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » wo mar 26 2008 6:18 pm

dragon2 schreef:
alfredo schreef:neem de nikkor 80-200 2.8 een vreselijk goede lens, en tweedehands te koop in de schuifzoomversie voor ongeveer 350,- euro..( voor sport)
Mee eens. Wel loeizwaar dus een statief of monopod is geen overbodige luxe, maar er gaat niks boven een 2.8 tele lens :P
Ik zat zelf ook naar een 80-200mm te kijken en de 180mm en en en
de keuze is groot maar wat is wijsheid.

Ik zit dus vlak bij het object en met een grote afstand is de kans groot dat er mensen tussen jou en het object komen.

Of ben ik nu eigenlijk een kind in een snoepwinkel met een veel te grote keuze?? :lol: :lol: :lol:

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » wo mar 26 2008 7:25 pm

tja .. ligt er aan wat je budget is, als je eenmaal lichtsterk spul verwend bent is terug naar een 3.3 of hoger effe wennen .

de nikon nikkor 50nn 1:1.8 kan ik je aanraden (maar je obteerd voor de 1.4 zeker vanwege de bokeh) , verder blijf ik de 18-70 spammen gewoon een hele leuke en ook goede lens , de 16-85 vr is het nieuwere broertje of zusje daarvan net zo lichtsterk maar met vr en 2mm meer groothoek en 15mm meer "tele" , de 18-200 vr tja daar zijn de meningen over verdeeld de een adoreert hem en de ander moet hem niet .. tja wat tele zooms betreft nikon heeft de 70-300 vr een leuke nog betaalbare lens met vr (maar niet lichtsterk).. ach zo weet je al weer iets meer..

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”