natuurfotograaf schreef:yoyo schreef:Nikkor Macro objectieven herken je aan de term "micro".
Macro (bij nikon dus micro) is vanaf 1:2 geloof ik.
Bij 1:1 kun je dus een sensor beeldvullend fotograferen. Brandpunt is in deze niet relevant. Een groter brandpunt geeft wel een grotere werkafstand (niet onbelangrijk).
Ja dat dacht ik al. maar bij andere merken zou ik dus beter kunnen kijken naar de vergrotingsmaat? 1:2 of 1:1 is altijd macro?
en heb je toevallig ervaring met de Tokina AF 100mm f/2.8 Macro AT-X PRO D?
Is dit een beetje lens om bijvoorbeeld libellen enz te fotograferen of is dit nog te weinig mm?
MNijn budget voor de macro lens ligt ronde de 350, vandaar mijn vraag over de tokina.
Staar je niet blind op de term macro. Er zijn o.a. bij Nikon zogenaamde macro objectieven, of objectieven met een zoganaamde macrostand, die die term qua afbeeldingsmaatstaf helemaal niet mogen dragen.
Kijk idd naar de maximale afbeeldingsmaatstaf.
Ik heb geen ervaring met vreemdmerk objectieven. Ik weet wel dat de 150 van Sigma en de 90 van Tokina lovende kritieken krijgen (in verhouding tot hun prijs)
Zie ook onderaan deze review van de 105VR (De Tamron 90mm f/2.8 Di) :
http://www.bythom.com/105AFSlens.htm
Ik ren zelf niet achter libelles aan...
Ga er maar vanuit dat 105 daarvoor het minimum is. 150 zou misschien wel beter zijn. De 200/4 wordt denk ik onpraktisch.
Als je een 70-200 hebt kun je daar ook een voorzetlens op zetten...