Nikkor 105mm VR f/2.8 of een Sigma 150mm f/2.8 ?
Ik had de Sigma, maar macro is niet mijn hobby.
Vandaar dat ik hem na kort gebruik weer verkocht.
Als ik er weer een zou koppen werd het weer de Sigma.
Hij maakt SUPER scherpe foto's, Maar dat doet de Nikkor ongetwijfeld ook.
De echte reden dat ik weer voor de Sigma zou gaan is het bereik.
Ik vind 105mm gewoon te kort.
Overigens zou ik zéér zeker de Nikkor 200mm F4 ook overwegen.
Gr Kees
Vandaar dat ik hem na kort gebruik weer verkocht.
Als ik er weer een zou koppen werd het weer de Sigma.
Hij maakt SUPER scherpe foto's, Maar dat doet de Nikkor ongetwijfeld ook.
De echte reden dat ik weer voor de Sigma zou gaan is het bereik.
Ik vind 105mm gewoon te kort.
Overigens zou ik zéér zeker de Nikkor 200mm F4 ook overwegen.
Gr Kees
Groeten Kees
Mijn motto: De compositie máákt de foto
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
-
Onlinehans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Heb er geen ervaring mee, sorry. Ben van de Nikkor uitgegaan en die beviel zo goed dat ik een andere mogelijkheid niet meer onderzocht heb.PatrickP schreef:En je hebt slechte ervaringen opgedaan met de Sigma 150mm Hans?hans1956 schreef:Die vraag is niet moeilijk. Ik heb zelf met zeer veel plezier de Nikkor 105 mm VRII. Dus vandaar mijn keus!
Gr. Hans
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb de 105 mm Sigma van George te leen en ben daar erg tevreden over. Ik overweeg nu ook een macro aan te schaffen en twijfel nu tussen de 60 mm Nikkor http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=6395 (is dit trouwens de nieuwe 60mm) en de Sigma. Afstand is voor mij niet belangrijk aangezien ik alleen maar kleine objecten wil fotograferen, een portretlens heb ik al (Nikkor 80-200 f/2.8 )
Vraag blijft wat de beste keus is met name omdat deze twee prijstechnisch erg dicht bij elkaar liggen.
Tjerioo
Vraag blijft wat de beste keus is met name omdat deze twee prijstechnisch erg dicht bij elkaar liggen.
Tjerioo
Ik zou niet voor de 60mm gaan.Snadaa schreef:Ik heb de 105 mm Sigma van George te leen en ben daar erg tevreden over. Ik overweeg nu ook een macro aan te schaffen en twijfel nu tussen de 60 mm Nikkor http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=6395 (is dit trouwens de nieuwe 60mm) en de Sigma. Afstand is voor mij niet belangrijk aangezien ik alleen maar kleine objecten wil fotograferen, een portretlens heb ik al (Nikkor 80-200 f/2.8 )
Tjerioo
Die had ik ook ooit, super lens, dat wel.
Maar dat brandpunt is echt veel te kort, geloof me.
Als je een insekt 1:1 vast wil leggen, moet je die benaderen tot een paar cm, dat is echt niet leuk als ze net voor je neus telkens wegvliegen.
Groeten Kees
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
Jawel, de Tamron 90mm macro F2.8 is een zeer slechtePatrickP schreef:Samengevat lijken ze me beide erg goed. Het ligt eraan wat je fotograferen wilt. Ik denk trouwens dat er helemaal geen slechte macrolenzen meer gemaakt worden. Ik ken ze in ieder geval niet!

Grapje Patrick, ook dit is een topper.

Gr Kees
Groeten Kees
Fujifilm X100F
Fujifilm X100F
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waar heb ik dit aan verdiend Kees?KvP schreef:Jawel, de Tamron 90mm macro F2.8 is een zeer slechtePatrickP schreef:Samengevat lijken ze me beide erg goed. Het ligt eraan wat je fotograferen wilt. Ik denk trouwens dat er helemaal geen slechte macrolenzen meer gemaakt worden. Ik ken ze in ieder geval niet!![]()
![]()
Grapje Patrick, ook dit is een topper.![]()
haha

Ik heb trouwens een vrij oude versie van de Tamron 90mm, model 72E. Maar optisch zijn die dingen al 15 jaar top; eigenlijk is het heel lastig gebleken voor andere merken hierbij in de buurt te komen. Hij is in ieder geval mooier dan de oude Nikon 105mm; het bokey is VEEL mooier vanwege de 9 lamellen in het diafragma tegen de 7 in de oude Nikon. De bouw wint de Nikon natuurlijk wel op z'n sloffen, maar ik gooi toch niet met m'n lenzen en hij is eigenlijk heel solide gemaakt! De nieuwe Nikon 105mm VR is een ander verhaal, maar iets van 2x de prijs van de Tamron.
Ik heb de nikkor 105mm vr een mooi stukkie glas werkt lekker, mooie kleurbalans ook. Als ik mijn sigma 10-20 gebruik heb ik kleurverschil met mijn nikonglas en ik heb een kleurentik
Vandaar is mijn keuze toen op nikon gevallen ondanks het prijsverschil!!!!! en hij/zij ligt voor mij lekkerder in de hand
.Maar ik weet ook de porto heeft invloed op de keuze succes ermee.
Corina

Corina
Ik kan ook niet stemmen. Heb alleen de 105VR (en de 60 Micro).
Mooie alround objectieven.
Nadeel is dat de brandpuntsafstand veranderd van 1:3 naar 1:1. Dat kan op statief lastig zijn. Dan heb je eigenlijk een macroslede nodig.
Maar mischien heeft de Sigma dat ook wel..(?)
Voor echt Macro is de 200/4 of de oude 70-180 een optie.
Mooie alround objectieven.
Nadeel is dat de brandpuntsafstand veranderd van 1:3 naar 1:1. Dat kan op statief lastig zijn. Dan heb je eigenlijk een macroslede nodig.
Maar mischien heeft de Sigma dat ook wel..(?)
Voor echt Macro is de 200/4 of de oude 70-180 een optie.