backfocussing

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
vezelf

backfocussing

Bericht door vezelf » wo mar 26 2008 7:41 pm

hoi mensen,

ik zit te stoeien met het scherpstellen van mijn d80.
Ik heb de laatste tijd last van onscherpe foto's en ben daarom het focussen van de camera gaan testen.
Bij het onder 45 graden plaatsen van een duimstok heb ik een aantal foto's gemaakt op statief met verschillende diafragma's maar ook met verschillende objectieven. Bij het uitlezen van de resultaten in Capture is de foto 2 a 3 cm voorbij het scherpteveld pas echt scherp. Kan ik er van uit gaan dat de camera hier verstek laat gaan. De gebruikte objectieven zijn de 17-55 en de 70-200.
Graag een reactie alvast bedankt.

Wim

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mar 26 2008 8:01 pm

Beide objectieven dezelfde afwijking?

Trouwens wel allebei topobjectieven, dus ik zou ook teleurgesteld zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

vezelf

Bericht door vezelf » wo mar 26 2008 8:08 pm

de 70-200 heb ik al wat langer en maakte altijd scherpe foto's.
En omdat het twee goede objectieven zijn met dezelfde fout (vind ik wel heel stug) zoek ik het eigenlijk bij de camera.

yoyo

Bericht door yoyo » wo mar 26 2008 8:50 pm

Het Nikon AF systeem leent zich niet voor testen onder 45 graden. Zorg in ieder geval voor contrast haaks op de AF sensor.
Ik ga er maar vanuit dat er wel een probleem is, omdat je klaagt over onscherpe foto's met beide objectieven.

Er kan iets met de vatting zijn van je D80. Heeft de body een tik gehad op de vatting? Uitgaande van een eerder gesprek met mensen van NSP is hier volgens mij wel wat aan te doen.
Even naar Beverwijk dus. (Nikon Service Point)

ML

Bericht door ML » wo mar 26 2008 8:51 pm

Had je het met de D80 eerst niet en nu ineens wel? of heb je een nieuwe D80 en merk je daarmee dat je last hebt van back-focus?
In beide gevallen gewoon even langs Beverwijk en aan hen voorlaggen. Neem voor de zekerheid je objectieven mee, al doen zij de focus test en afstelling met een standaard 50 mm objectief, misschien kunnen ze toch iets opmerken aan de combi met jouw objectieven....
Met een beetje mazzel sta je binnen een half uurtje weer buiten met een juist afgestelde AF. Ik heb altijd goede ervaringen met dit soort service in Beverwijk.
Succes

vezelf

Bericht door vezelf » wo mar 26 2008 9:21 pm

de body heeft geen tik gehad maar ik ben gaan vergelijken met foto's van een maand terug en constateer dat die lichting (onbewerkt)gewoonweg scherper is.
Ik denk dat ik maar een rondje Beverwijk ga maken.
In ieder geval bedankt voor jullie meedenken en reacties.
gr. Wim

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”