Tussenringen
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De grootte van de afbeelding hangt af van de grootte van je beeldscherm of het afdruk papier.natuurfotograaf schreef:misschien een stomme vraag maar als ik dus de brandpuntsafstand verklein worden de afbeeldingen groter? dus met tussen ringen kan ik grotere afbeeldingen maken? zoals bijvoorbeeld 1:1
Het verkleinen van de brandpuntsafstand doe je met een converter. Je 50mm wordt met een 2x converter een 100mm. Je ziet dan 2x minder op je beeld.
Met een tussenring op je 50mm kun je dichter bij je onderwerp komen.
ja dit is wel enigzins duidelijk. maar als ik tussenringen gebruik wat gebeurd er dan eigenlijk?Hans Braakhuis schreef:De grootte van de afbeelding hangt af van de grootte van je beeldscherm of het afdruk papier.natuurfotograaf schreef:misschien een stomme vraag maar als ik dus de brandpuntsafstand verklein worden de afbeeldingen groter? dus met tussen ringen kan ik grotere afbeeldingen maken? zoals bijvoorbeeld 1:1
Het verkleinen van de brandpuntsafstand doe je met een converter. Je 50mm wordt met een 2x converter een 100mm. Je ziet dan 2x minder op je beeld.
ik weet dat tussenringen geen glas hebben en dat dus de lens verder komt te staan maar zou dan het beeld niet onscherper moeten zijn?
Ik hoop niet dat dit dom overkomt maar ik weet het anders ook niet.

Je beeld is inderdaad onscherp bij dezelfde afstand van het objectief tot aan je voorwerp, en daar zit hem nou net de kneep.natuurfotograaf schreef:ja dit is wel enigzins duidelijk. maar als ik tussenringen gebruik wat gebeurd er dan eigenlijk?Hans Braakhuis schreef:De grootte van de afbeelding hangt af van de grootte van je beeldscherm of het afdruk papier.natuurfotograaf schreef:misschien een stomme vraag maar als ik dus de brandpuntsafstand verklein worden de afbeeldingen groter? dus met tussen ringen kan ik grotere afbeeldingen maken? zoals bijvoorbeeld 1:1
ik weet dat tussenringen geen glas hebben en dat dus de lens verder komt te staan maar zou dan het beeld niet onscherper moeten zijn?
Ik hoop niet dat dit dom overkomt maar ik weet het anders ook niet.
De dunne lensenformule, welke vaak als leidraad wordt gebruikt bij berekeneningen aan objectieven luidt:
1/f = 1/v + 1/b
f = brandpuntsafstand
v = afstand van lens tot voorwerp
b = afstand van lens tot beeldvlak
Als je tussenringen gebruikt wordt b dus groter. Een grotere b zorgt bij dezelfde lens ( dus dezelfde f) voor een kleinere v. Bij het gebruik van tussenringen neemt de afstand tussen lens en voorwerp dus af.
Daardoor is de waarneming van het voorwerp groter, en dus ook de projectie door de lens op het beeldvlak. Net zoiets dat al je zelf iets op 1 meter afstand ziet, dat het groter lijkt dan als hetzelfde voorwerp op 25m afstand staat.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
maak zelf een tussenring van de kartonnen binnenkant van een wc-papier rol. Neem een stukje van ongeveer 2 centimeter. Zet je objectief (50mm) aan de ene kant en je camera aan de andere kant. Wel goed met je hand vasthouden.
Zoals altijd> Macro instellen alleen op oneindig en met volle opening.
Heb je 180mm dan kun je ook het gehele rolletje gebruiken.
Zoals altijd> Macro instellen alleen op oneindig en met volle opening.
Heb je 180mm dan kun je ook het gehele rolletje gebruiken.
Ik ben al tijdje van plan om tussenringen aan te schaffen. De driedelige van Kenko kosten ongeveer 140 euro. Fotoshop Aalten biedt tussenringen aan voor 32,50 euro, maar dan heb je geen AF e.d. Nu heb ik begrepen da je met macro (en daar wil ik ze hoofdzakelijk voor gebruiken) toch niet zo veel aan de AF functie hebt. Dus wat betreft zou ik voor de 'goedkope' tussenringen kunnen gaan. Of zie ik hier nu iets over het hoofd wat belangrijk is om de keuze anders te laten uitvallen? Groet van Anton.
Laatst gewijzigd door anton1951 op do mar 27 2008 10:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
AF bij macro heeft geen zin.
Met Nikon tussenringen ga je terug naar het stenen tijdperk en is AF niet mogelijk. Met andere merken kan AF wel.
In het 1:1 gebied is van belang dat je onderwerp scherp is. Dat zal veelal niet in het midden staan, want dat doet veelal afbreuk aan de compositie. AF kan, mits je de AF sensor kunt wijzigen naar de gewenste postie.
In het 1:1 gebied werk je altijd met een statief. Anders kun je de camera niet stil houden. Kijk eens hoger bij Jaap Driest, over de micro-positioning slide. Dan hoef je niet steeds het statief te verplaatsen voor een andere compositie. AF is onhandig, want bij elke andere compostie gaat de AF veelal het hele focusbereik weer langs.
In het 1:1 bereik is scherpte van belang. Ook de scherptediepte. Groot of klein, met de scherpte definieer je min of meer het onderwerp. AF is dan niet handig, want dan ligt de scherpte soms daar waar je hem niet hebben wilt.
Met goedkope macro oplossingen, zoals de BR-2A heb je ook niets aan AF.
Goedkopere tussenringen zijn veelal van kunststof. Speling is dan mogelijk.
Voor Nikon clubleden is er regelmatig een macro dag. Binnenkort (4 oktober) een dag met veel (macro) objectieven.
Ik stop hier, want eigenlijk staat alles ook al op m'n website.
Met Nikon tussenringen ga je terug naar het stenen tijdperk en is AF niet mogelijk. Met andere merken kan AF wel.
In het 1:1 gebied is van belang dat je onderwerp scherp is. Dat zal veelal niet in het midden staan, want dat doet veelal afbreuk aan de compositie. AF kan, mits je de AF sensor kunt wijzigen naar de gewenste postie.
In het 1:1 gebied werk je altijd met een statief. Anders kun je de camera niet stil houden. Kijk eens hoger bij Jaap Driest, over de micro-positioning slide. Dan hoef je niet steeds het statief te verplaatsen voor een andere compositie. AF is onhandig, want bij elke andere compostie gaat de AF veelal het hele focusbereik weer langs.
In het 1:1 bereik is scherpte van belang. Ook de scherptediepte. Groot of klein, met de scherpte definieer je min of meer het onderwerp. AF is dan niet handig, want dan ligt de scherpte soms daar waar je hem niet hebben wilt.
Met goedkope macro oplossingen, zoals de BR-2A heb je ook niets aan AF.
Goedkopere tussenringen zijn veelal van kunststof. Speling is dan mogelijk.
Voor Nikon clubleden is er regelmatig een macro dag. Binnenkort (4 oktober) een dag met veel (macro) objectieven.
Ik stop hier, want eigenlijk staat alles ook al op m'n website.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma mar 31 2008 7:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi hans,
Ik geloof best dat de Af niet de meest voor de hand liggende keuze is maar ik, die eigenlijk voor het eerst een macro lens wil aanschaffen om me wat meer te vediepen in de macro vraag me af waarom dat zo is!
als je AF scherpstelt op een bepaald detail dan ligt die toch vast? of gaat het erom dat het bereik te groot is binnen de AF om bepaalde detaills vast te leggen?
Maar als ik portret wil schieten met de macro lens dan is de AF toch wel een goede keus?
Maar kan ik dit soort info ook op jou linkje vinden?
Gr
Ik geloof best dat de Af niet de meest voor de hand liggende keuze is maar ik, die eigenlijk voor het eerst een macro lens wil aanschaffen om me wat meer te vediepen in de macro vraag me af waarom dat zo is!
als je AF scherpstelt op een bepaald detail dan ligt die toch vast? of gaat het erom dat het bereik te groot is binnen de AF om bepaalde detaills vast te leggen?
Maar als ik portret wil schieten met de macro lens dan is de AF toch wel een goede keus?
Maar kan ik dit soort info ook op jou linkje vinden?
Gr