Dit heb ikzelf ook een aantal keer geprobeerd, maar na mijn bewerking zie je duidelijk de vlekken welke ik aangepast heb. Uiteraard snap ik dat je moet curven met mate, maartoch.Frederix schreef:Ik vind het lastig om zo in schrift dit uit te leggen, je moet het eigenlijk even zien. Het is niet moeilijk of zo.Dennis71 schreef:Hoi Fred,
Bedankt voor je commentaar. Ik hab vandaag een uitleg gehad van Kees over HDR of juist niet HDR en het ging me al een stuk beter af.
Kan iemand iets vertellen over doordrukken tegenhouden misschien?
Thx,
Dennis
Als je vindt dat een bepaald deel van de foto moet worden doorgedrukt, dus donkerder moet worden gemaakt, dan selecteer ik dat gebied met de veelhoeklasso met een doezelaar van 250 pixels. Met curves pas ik de helderheid en/of het contrast een beetje aan. Door steeds een wat groter gebied te selecteren en hier de curven een beetje aan te passen, kan dit donkerder maken erg geleidelijk en daarom nauwelijks zichtbaar gebeuren.
Zo kun je ook een deel van de foto tegenhouden, dus lichter maken.
Ook hier ga ik me toch iets meer in verdiepen omdat dit blijkbaar een normaal middel is om foto's te verbeteren. (Ik had dit zelf verzonnen dacht ik, vandaar dat het niet helemaal werkt