HDR Attempt

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Ko

Bericht door Ko » zo mar 23 2008 7:18 am

Frederix schreef:
Dennis71 schreef:Hoi Fred,

Bedankt voor je commentaar. Ik hab vandaag een uitleg gehad van Kees over HDR of juist niet HDR en het ging me al een stuk beter af.

Kan iemand iets vertellen over doordrukken tegenhouden misschien?

Thx,
Dennis
Ik vind het lastig om zo in schrift dit uit te leggen, je moet het eigenlijk even zien. Het is niet moeilijk of zo.

Als je vindt dat een bepaald deel van de foto moet worden doorgedrukt, dus donkerder moet worden gemaakt, dan selecteer ik dat gebied met de veelhoeklasso met een doezelaar van 250 pixels. Met curves pas ik de helderheid en/of het contrast een beetje aan. Door steeds een wat groter gebied te selecteren en hier de curven een beetje aan te passen, kan dit donkerder maken erg geleidelijk en daarom nauwelijks zichtbaar gebeuren.

Zo kun je ook een deel van de foto tegenhouden, dus lichter maken.
Dit heb ikzelf ook een aantal keer geprobeerd, maar na mijn bewerking zie je duidelijk de vlekken welke ik aangepast heb. Uiteraard snap ik dat je moet curven met mate, maartoch.
Ook hier ga ik me toch iets meer in verdiepen omdat dit blijkbaar een normaal middel is om foto's te verbeteren. (Ik had dit zelf verzonnen dacht ik, vandaar dat het niet helemaal werkt :wink: )

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » zo mar 23 2008 11:47 am

HDR is eigenlijk bedoeld voor die gevallen waar het onderwerpscontrast groter is dan het bereik van de kamera.

Bij film maakten we gebruik van een hogelicht masker om het kontrast in de opname te verkleinen. Dit is ongeveer het zelfde als doordrukken en tegenhouden wat veel gebruikt werd bij het maken van een afdruk.
Het masker was een contact afdruk van het negatief ( of positief) en werd na ontwikkeling gemonteerd op het negatief, waarna de afdruk gemaakt werd.
Door het gamma en de densiteit van het masker te varieren kon het masker aangepast worden aan de opname voor het beste resultaat.
Tone mapping werkt ook met een soort van masker

Digitaal kun je dit ook toepassen bv. door van een opname een negatief te maken in zwart/wit en dit te monteren op de opname. Door varieren van contrast,scherpte en dekking is dan een betere afdrukte verkrijgen.

Er zijn ook plugins te krijgen die op deze manier werken bv.

http://www.photo-plugins.com/Plugins/Pl ... -Mask.html

Op deze site staan nog meer toepassingen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

killerbee123

Bericht door killerbee123 » do mar 27 2008 11:29 am

ik heb het ook nog eventjes snel geprobeerd eerste keer dat ik er mee experimenteerde in photoshop

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”