Fotorolletjes waarvan de datum verstreken is
Fotorolletjes waarvan de datum verstreken is
ik heb ooit een set rolletjes gekocht van 400 asa 24 opnamen. maar daar is nu de houdbaarheids datum van verstreken .weet iemand toevallig hoe lang je die nog kan gebruiken..en wanneer is het echt gevaarlijk om ze te gebruiken ...mijn rolletjes hebben wel altijd koel en droog gelegen zoon 12 graden of minder. heeft iemand ervaring met het gebruik van overjarige fims en hoe oud waren deze.
Laatst gewijzigd door dre op ma mar 31 2008 9:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
dank je voor je antwoord. ben nog steeds wel benieuwd of ook de kwaliteit na de uiterste verkoop datum razendsnel achteruit gaat of ik daar niet echt bang voor hoef te zijn.gijs sandberg schreef:Beste Dre,
Als je zeker wilt zijn, kan je natuurlijk 1 van die rolltjes opofferen als test.
Groeten, Gijs
Re: foto rolletjes waar bij de houdbaarheids datum is verstr
Daar kun je eigenlijk niets zinnigs van zeggen, het ligt er aan hoe ze zijn bewaard. Je zegt dat ze koel en droog zijn bewaart, dan maakt het niet uit dat ze wat over tijd zijn. Ik wel eens een serie films gekocht die bijna over tijd waren. Een paar maand over tijd is geen enkel probleem, wellicht is een jaar over tijd ook geen probleem. Nogmaals het ligt er erg aan hoe deze zijn bewaart.dre schreef:ik heb ooit een set rolletjes gekocht van 400 asa 24 opnamen. maar daar is nu de houdbaarheids datum van verstreken .weet iemand toevallig hoe lang je die nog kan gebruiken..en wanneer is het echt gevaarlijk om ze te gebruiken ...mijn rolletjes hebben wel altijd koel en droog gelegen zoon 12 graden of minder. heeft iemand ervaring met het gebruik van overjarige fims en hoe oud waren deze.
Het schijnt dat de houdbaarheid van belichte, maar nog niet ontwikkelde film minder is dan de houdbaarheid van onbelichte film. Professionele film is ook gevoeliger hiervoor dan "huis, tuin en keuken" film. Misschien kun je op dit onderwerp even googlen . . .
Volgens mij hoef je daar niet echt bang voor te zijn.dre schreef: ben nog steeds wel benieuwd of ook de kwaliteit na de uiterste verkoop datum razendsnel achteruit gaat of ik daar niet echt bang voor hoef te zijn.
Heb dia's gezien van een filmpje dat werd gevonden dat 15 jaar overtijd was.
Kwaliteit was goed alleen wat ouderwetse kleuren.

Heb ook nog overjarige rolletjes liggen, maar zou/durf ze zo weer gebruiken.
Zelf zou ik ze weggooien. Waarom, omdat ik enkel nog analoog fotografeer als ik echt zeker wil zijn van goede kwaliteit en bewust voor een bepaalde film kies.
Wat van belang is voor het verouderen is ook wat voor een soort film het is. De huis tuin en keuken filmpjes zijn minder gevoelig wat betreft houdbaarheid dan de betere films. Huis tuin en keuken films moeten in een jaar in een compact camera kunnen zitten en als die dan eindelijk vol is nog acceptabele plaatjes leveren. Voor professionals en serieuze amateurs is het geen probleem om de films in de koelkast te bewaren en snel na het fotograferen te (laten) ontwikkelen.
Wat van belang is voor het verouderen is ook wat voor een soort film het is. De huis tuin en keuken filmpjes zijn minder gevoelig wat betreft houdbaarheid dan de betere films. Huis tuin en keuken films moeten in een jaar in een compact camera kunnen zitten en als die dan eindelijk vol is nog acceptabele plaatjes leveren. Voor professionals en serieuze amateurs is het geen probleem om de films in de koelkast te bewaren en snel na het fotograferen te (laten) ontwikkelen.
Films die belicht zijn zullen veel sneller in kwaliteit teruglopen omdat vanaf het moment dat er licht bij de emulsie is gekomen er een chemische reactie op gang komt. Echter ik heb wel van gevallen gehoord van films die jaren na belichting toch nog resultaten gaven.
Bewaren van zww films koel en droog kan de houdbaarheid stevig verlengen alhoewel het altijd een beetje gokken blijft.
Bewaren van zww films koel en droog kan de houdbaarheid stevig verlengen alhoewel het altijd een beetje gokken blijft.
Ik heb ooit eens bij het opruimen van de schuur van mijn vader een doos films gevonden.Huismerk van een bekende drogisterijketen,die zijn vijfde lustrum vierde.Toen ik die doos vond,waren de films al zes jaar over datum.
Ik heb ze gewoon gebruikt.En heb nooit iets gemerkt van kwaliteitsproblemen.Wel dat de film erg weinig ruimte voor op of overbelichting had-maar dat was misschien al zo toen de films nog niet hoogbejaard waren.
De doos is inmiddels leeg,en heeft me erg veel plezier bezorgd :mrgreen:
Ik heb ze gewoon gebruikt.En heb nooit iets gemerkt van kwaliteitsproblemen.Wel dat de film erg weinig ruimte voor op of overbelichting had-maar dat was misschien al zo toen de films nog niet hoogbejaard waren.
De doos is inmiddels leeg,en heeft me erg veel plezier bezorgd :mrgreen:
Re: foto rolletjes waar bij de houdbaarheidsdatum is verstre
Hoi Dre,dre schreef:ik heb ooit een set rolletjes gekocht van 400 asa 24 opnamen. maar daar is nu de houdbaarheids datum van verstreken .weet iemand toevallig hoe lang je die nog kan gebruiken..en wanneer is het echt gevaarlijk om ze te gebruiken ...mijn rolletjes hebben wel altijd koel en droog gelegen zoon 12 graden of minder. heeft iemand ervaring met het gebruik van overjarige fims en hoe oud waren deze.
Op Flickr is een serie foto's te vinden die op "verlopen" films zijn gemaakt:
http://www.flickr.com/groups/expired/pool/
Zie daar het resultaat van "Expired film"

Re: foto rolletjes waar bij de houdbaarheidsdatum is verstre
Cool,Frederix schreef:Hoi Dre,dre schreef:ik heb ooit een set rolletjes gekocht van 400 asa 24 opnamen. maar daar is nu de houdbaarheids datum van verstreken .weet iemand toevallig hoe lang je die nog kan gebruiken..en wanneer is het echt gevaarlijk om ze te gebruiken ...mijn rolletjes hebben wel altijd koel en droog gelegen zoon 12 graden of minder. heeft iemand ervaring met het gebruik van overjarige fims en hoe oud waren deze.
Op Flickr is een serie foto's te vinden die op "verlopen" films zijn gemaakt:
http://www.flickr.com/groups/expired/pool/
Zie daar het resultaat van "Expired film"
Ik heb ook nog overjarige film liggen. Moet ik misschien toch iets mee gaan doen...

bedankt voor jullie reactie
@ frederix ik heb gekeken naar de resultaten ..en idd van sommige is idd te zien dat ze over jarig zijn ..andere weer helemaal. niet
@ ik ga ze gebruiken voor niet al te hoge doelen ..kan ik ze altijd nog weg gooien hehe ik zal ze wel niet gebruiken voor de trouwreportage ..LOL
@ frederix ik heb gekeken naar de resultaten ..en idd van sommige is idd te zien dat ze over jarig zijn ..andere weer helemaal. niet
@ ik ga ze gebruiken voor niet al te hoge doelen ..kan ik ze altijd nog weg gooien hehe ik zal ze wel niet gebruiken voor de trouwreportage ..LOL