D70s oplappen met knappe lens of verse D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Siebe

D70s oplappen met knappe lens of verse D80

Bericht door Siebe » vr mar 28 2008 8:16 pm

Ik heb nu een jaar de D70s en ben nooit echt bevredigd geweest over het resultaat.
Ik had m'n heil gezocht in wat lichtsterk occasionglaswerk maar ook hiermee krijg ik reacties in de vorm van "somber of te donker"etc.
Ook spelen met de belichting of ISO-waarde etc. in "P" brengt vaak teleurstellingen.(midweek Barcelona verknald)
Door m'n eigen schuld is het oculair vervuild en mag ie wel een poetsbeurt hebben.
Als ik 'm dan in Beverwijk schoon heb laten maken wilde ik gaan inruilen tegen een D80 body(lenzen houd ik zelf).
Of ik moet de markt op voor een mooie zoomlens f 2.8 voor de D70s.
Met film leek het wat eenvoudiger en kreeg ik leukere reacties uit m'n omgeving.
Misschien heeft iemand raad?

roeree

Bericht door roeree » vr mar 28 2008 8:19 pm

Hoi Siebe,

Ik fotografeer zelf met twee d70s body's.
De problemen die jij omschrijft loop ik zelf niet tegenaan.

Ik geloof ook niet dat een overstap van een d70s naar d80 hier veel verandering in zal brengen.

Maargoed.. ik heb geen ervaring met de d80 dus helemaal hier over oordelen kan ik niet.

Groeten Raymond

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » vr mar 28 2008 8:25 pm

eerst uitzoeken waarom geen bevredigend resultaat D70!

Volgens bartje ligt dat nl niet aan de camera.
Laat eens wat voorbeelden zien?

vr gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

dragon2

Bericht door dragon2 » vr mar 28 2008 8:28 pm

Ik zou het ook eerder in beter glas en beter fotograferen zoeken dan in een andere body, de D80 is niet zo'n grote stap van de D70s (ik heb/had ze allebei), je zal beter af zijn met een lichtsterke lens en meer oefening IMO. Ik zou P even vergeten en meer met A en S gaan werken.

CorH

Bericht door CorH » vr mar 28 2008 8:33 pm

Ik heb zelf de D70S ook een jaar, fotografeer in raw en doe nabewerking in cs3
Ik ben er heel tevreden over.

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » vr mar 28 2008 8:35 pm

Met alle respect, maar een D80 schijnt niet altijd beter te zijn. Pas nog iemand gesproken die de overstap gemaakt heeft van een D50 naar een D80. Hij deed dit om meer instellingen beschikbaar te hebben maar in beeld kwaliteit vond hij dat hij erop achteruit gegaan was. Gewoon omdat de D50 gewoon goed is en de D80 meer ruis vertoont.

Siebe

Bericht door Siebe » vr mar 28 2008 8:47 pm

Goh, niet verwacht met 4 Mp extra.

Dacht dat het een verbeterde D70s was die D80.

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » vr mar 28 2008 8:55 pm

Juist door die extra pixels. Veel puntjes verkoopt beter, maar vaak is het dezelfde sensor die opgewaardeerd wordt. Meer pixels betekent bijna altijd ook meer ruis.

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » vr mar 28 2008 8:57 pm

Ik schrok aanvankelijk ook van de kwaliteit van de plaatsjes die uit mijn D70 kwamen. Te donker, obscuur, ruis. Door veel te proberen heb ik de camera geheel onder de knie gekregen en wist ik er prachtige platen uit te persen. Belicht eens wat over en onder. Speel es wat, dan moet het lukken.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

yoyo

Bericht door yoyo » vr mar 28 2008 8:57 pm

Siebe schreef:Goh, niet verwacht met 4 Mp extra.

Dacht dat het een verbeterde D70s was die D80.
4Mp extra geven je niet zomaar betere foto's. Als je niet van ruis houdt is het zelfs een nadeel.
Lees overigens ook mijn onderschrift.

Probeer eens met Nikon Capture NX te gaan spelen : http://www.capturenx.com/
Er is een trial te downloaden. Ook van de Nederlandse site.

JerryBig
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door JerryBig » vr mar 28 2008 9:16 pm

Hoi Siebe,

Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je raw of jpg schiet. Mocht je nu alleen jpg schieten, wat volgens sommigen als vloeken in de kerk is, dan heb je misschien wat aan de opmerkingen van Ken Rockwell (zie de volgende link : Ken Rockwell - D70). Zo niet, dan kan het je nog steeds van nut zijn.

Ken Rockwells verhaal over de D80 heeft mij geholpen bij mijn D80, waar ik voor mijn gevoel fletse overbelichte opnamen kreeg. Door alleen maar zijn instellingen over te nemen en die te fine tunen (smaken verschillen tenslotte) kreeg ik ineens plaatjes die mij bijzonder aanstonden.

Succes en met een D70s moet je zeker mooie plaatjes kunnen schieten.

Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Siebe

Bericht door Siebe » vr mar 28 2008 9:23 pm

Sorry, ik vergat te melden dat ik in Jpeg schiet.
Maakt dit in eerste instantie dan zoveel verschil met RAW?
Ik kon het niet ontdekken.

Moet nog veel leren... :oops:

Ruud van der Lubben

Bericht door Ruud van der Lubben » vr mar 28 2008 10:18 pm

Tja, Siebe, je moet misschien inderdaad nog veel leren :lol:

Maar da geeft nie......... 't houd je van de straat........

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: D70s oplappen met knappe lens of verse D80

Bericht door Skippy » vr mar 28 2008 10:47 pm

Siebe schreef:Met film leek het wat eenvoudiger en kreeg ik leukere reacties uit m'n omgeving.
Dat is ook zo, digitaal moet je leren beheersen. Ik heb ook een D70s en krijg er toch heel aardige plaatjes uit.

Vroeguh schoot ik in Jpeg maar al snel in RAW/Nef dat geeft je meer speelruimte in de nabewerking.

Je kunt ook eens proberen de camerasettings iets aan te passen bijv. witbalans op auto -2 (iets warmer) en scherpte op +1.

Verder gewoon veel oefenen en onthouden of opschrijven wat de settings zijn van de geslaagde foto's.

Aan de camera ligt het niet, die kan prachtige beelden leveren.

Succes!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr mar 28 2008 11:47 pm

Als het met een D70s niet lukt, lukt het ook niet met een D80.

Ga in ieder geval in RAW schieten en kijk aan welke schuiven je achteraf moet trekken om de foto goed te krijgen. Dan weet je wellicht wat je fout doet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”