D70s oplappen met knappe lens of verse D80
D70s oplappen met knappe lens of verse D80
Ik heb nu een jaar de D70s en ben nooit echt bevredigd geweest over het resultaat.
Ik had m'n heil gezocht in wat lichtsterk occasionglaswerk maar ook hiermee krijg ik reacties in de vorm van "somber of te donker"etc.
Ook spelen met de belichting of ISO-waarde etc. in "P" brengt vaak teleurstellingen.(midweek Barcelona verknald)
Door m'n eigen schuld is het oculair vervuild en mag ie wel een poetsbeurt hebben.
Als ik 'm dan in Beverwijk schoon heb laten maken wilde ik gaan inruilen tegen een D80 body(lenzen houd ik zelf).
Of ik moet de markt op voor een mooie zoomlens f 2.8 voor de D70s.
Met film leek het wat eenvoudiger en kreeg ik leukere reacties uit m'n omgeving.
Misschien heeft iemand raad?
Ik had m'n heil gezocht in wat lichtsterk occasionglaswerk maar ook hiermee krijg ik reacties in de vorm van "somber of te donker"etc.
Ook spelen met de belichting of ISO-waarde etc. in "P" brengt vaak teleurstellingen.(midweek Barcelona verknald)
Door m'n eigen schuld is het oculair vervuild en mag ie wel een poetsbeurt hebben.
Als ik 'm dan in Beverwijk schoon heb laten maken wilde ik gaan inruilen tegen een D80 body(lenzen houd ik zelf).
Of ik moet de markt op voor een mooie zoomlens f 2.8 voor de D70s.
Met film leek het wat eenvoudiger en kreeg ik leukere reacties uit m'n omgeving.
Misschien heeft iemand raad?
Hoi Siebe,
Ik fotografeer zelf met twee d70s body's.
De problemen die jij omschrijft loop ik zelf niet tegenaan.
Ik geloof ook niet dat een overstap van een d70s naar d80 hier veel verandering in zal brengen.
Maargoed.. ik heb geen ervaring met de d80 dus helemaal hier over oordelen kan ik niet.
Groeten Raymond
Ik fotografeer zelf met twee d70s body's.
De problemen die jij omschrijft loop ik zelf niet tegenaan.
Ik geloof ook niet dat een overstap van een d70s naar d80 hier veel verandering in zal brengen.
Maargoed.. ik heb geen ervaring met de d80 dus helemaal hier over oordelen kan ik niet.
Groeten Raymond
- Fotofreak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
eerst uitzoeken waarom geen bevredigend resultaat D70!
Volgens bartje ligt dat nl niet aan de camera.
Laat eens wat voorbeelden zien?
vr gr Pim
Volgens bartje ligt dat nl niet aan de camera.
Laat eens wat voorbeelden zien?
vr gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met alle respect, maar een D80 schijnt niet altijd beter te zijn. Pas nog iemand gesproken die de overstap gemaakt heeft van een D50 naar een D80. Hij deed dit om meer instellingen beschikbaar te hebben maar in beeld kwaliteit vond hij dat hij erop achteruit gegaan was. Gewoon omdat de D50 gewoon goed is en de D80 meer ruis vertoont.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik schrok aanvankelijk ook van de kwaliteit van de plaatsjes die uit mijn D70 kwamen. Te donker, obscuur, ruis. Door veel te proberen heb ik de camera geheel onder de knie gekregen en wist ik er prachtige platen uit te persen. Belicht eens wat over en onder. Speel es wat, dan moet het lukken.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
4Mp extra geven je niet zomaar betere foto's. Als je niet van ruis houdt is het zelfs een nadeel.Siebe schreef:Goh, niet verwacht met 4 Mp extra.
Dacht dat het een verbeterde D70s was die D80.
Lees overigens ook mijn onderschrift.
Probeer eens met Nikon Capture NX te gaan spelen : http://www.capturenx.com/
Er is een trial te downloaden. Ook van de Nederlandse site.
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hoi Siebe,
Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je raw of jpg schiet. Mocht je nu alleen jpg schieten, wat volgens sommigen als vloeken in de kerk is, dan heb je misschien wat aan de opmerkingen van Ken Rockwell (zie de volgende link : Ken Rockwell - D70). Zo niet, dan kan het je nog steeds van nut zijn.
Ken Rockwells verhaal over de D80 heeft mij geholpen bij mijn D80, waar ik voor mijn gevoel fletse overbelichte opnamen kreeg. Door alleen maar zijn instellingen over te nemen en die te fine tunen (smaken verschillen tenslotte) kreeg ik ineens plaatjes die mij bijzonder aanstonden.
Succes en met een D70s moet je zeker mooie plaatjes kunnen schieten.
Gerrit
Ik kan niet uit je verhaal opmaken of je raw of jpg schiet. Mocht je nu alleen jpg schieten, wat volgens sommigen als vloeken in de kerk is, dan heb je misschien wat aan de opmerkingen van Ken Rockwell (zie de volgende link : Ken Rockwell - D70). Zo niet, dan kan het je nog steeds van nut zijn.
Ken Rockwells verhaal over de D80 heeft mij geholpen bij mijn D80, waar ik voor mijn gevoel fletse overbelichte opnamen kreeg. Door alleen maar zijn instellingen over te nemen en die te fine tunen (smaken verschillen tenslotte) kreeg ik ineens plaatjes die mij bijzonder aanstonden.
Succes en met een D70s moet je zeker mooie plaatjes kunnen schieten.
Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
-
- Moderator
- Contacteer:
Re: D70s oplappen met knappe lens of verse D80
Dat is ook zo, digitaal moet je leren beheersen. Ik heb ook een D70s en krijg er toch heel aardige plaatjes uit.Siebe schreef:Met film leek het wat eenvoudiger en kreeg ik leukere reacties uit m'n omgeving.
Vroeguh schoot ik in Jpeg maar al snel in RAW/Nef dat geeft je meer speelruimte in de nabewerking.
Je kunt ook eens proberen de camerasettings iets aan te passen bijv. witbalans op auto -2 (iets warmer) en scherpte op +1.
Verder gewoon veel oefenen en onthouden of opschrijven wat de settings zijn van de geslaagde foto's.
Aan de camera ligt het niet, die kan prachtige beelden leveren.
Succes!