NEF vakantiefoto's archiveren

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Teun

NEF vakantiefoto's archiveren

Bericht door Teun » za mar 29 2008 4:33 pm

Hallo, m'n eerste bericht hier :lol:

Op vakantie heb ik zo'n 500 NEF foto's gemaakt en nu wil ik ze gaan archiveren.

Hoe kan ik dit het beste doen? In JPG of NEF?

In JPG worden de foto's iets scherper toch? Ik wil de foto's waarschijnlijk gaan branden op een DVD dan is het wel leuk dat je JPG nog terug kan kijken via de DVD speler op de tv.

Welke software kan ik het beste gebruiken voor NEF naar JPG?
Ik heb in photoshop cs3 al een paar pogingen gedaan maar dan worden de foto's steeds donkerder van kleur dan de originele NEF files. En ik zie geen optie om veel foto's achter elkaar om te zetten zodat ik niet foto voor foto moet gaan openen in photoshop...

Met de "PictureProject" software van Nikon gaat bij het omzetten de kleur niet achteruit. Je kunt nog wat verscherpingsopties aanklikken en andere instellingen simpel wijzigen. Is dit slim om te doen? Bij verscherpen kun je namelijk ruis krijgen op de foto, zou je dan het beste voor de normaal instelling kunnen kiezen bij verscherpen?
Gaat bij het omzetten van foto's met PictureProject geen kwaliteit verloren?

Achteraf gezien was het misschien beter geweest om de foto's meteen in JGP te maken omdat nagenoeg geen één foto extra bewerking nodig heeft.

Alvast bedankt

Gr. Teun

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » za mar 29 2008 4:45 pm

Stel voor dat je iets eerst over jezelf verteld, is leuker dan weten we met wie
we te maken hebben...

Welkom!

tav van je vraag:

Archiveren doe je in de best mogelijke kwaliteit,
Voor de tv is jpeg meestal voldoende.
Het donkerder worden in cs3 in afhankelijk van je instellingen.
instelling verscherpen verschilt per foto
Waarom maak je ze niet in NEF+Jpeg?

vr gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » za mar 29 2008 8:31 pm

Kijk eens naar Lightroom, ook een adobe product. Leest NEF in en als je serieus met foto's bezig wilt zijn moet je de boel altijd in NEF bewaren. Met lightroom kun je NEFs inlezen en exporteren, eventueel met bewerking, naar jpg.

Maar dit is slechts 1 mogelijkheid, ik ken in detail geen andere en ben dus tevreden met lightroom.

ajuus
emiel

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 30 2008 1:37 am

Welko Teun,

Via Nikon ViewNX kan je zo de hele batch omzetten naar JPG, en dan kan je gelijk de kwaliteit (compressie) kiezen die jij wil. Neem 1 ding van me aan: gooi die NEF files nooit weg, want daar kan je veel, heel veel meer mee dan een JPG.

Ik denk overigens dat 500 foto's makkelijk op een DVD passen in NEF én JPG, en wellicht nog wat verkleinde versies in JPG voor het bekijken via je DVD speler.

En zoals hierboven al stond: probeer Adobe LightRoom of Nikon CaptureNX eens uit; ze zijn beide als trial versie te downloaden. Dan zel je zien hoe eenvoudig je met NEF files werken kan!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » zo mar 30 2008 8:09 am

DVD en CD-ROM zijn geen goede backup methodes. De levensduur daarvan is beperkt. Ik heb het al meermaals voorgehad een oud schijfje uit de kast te halen dat niet meer leesbaar was of zelfs gewoon uit elkaar viel.
Ik backup alles op 2 externe harde schijven. Tegenwoordig zijn die niet meer zo duur en met 500GB zou je toch al wat verder moeten kunnen.

Of je ze al dan niet in NEF moet bewaren is een ander verhaal. Zelf schiet ik meestal in JPG. Ik zie niet zozeer het voordeel in van NEF voor de gewoon huis en tuin foto's.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Teun

Bericht door Teun » ma mar 31 2008 12:51 am

Bedankt voor de reacties, ik ga ze nu in NEF en jpg opslaan op een DVD van Verbatim (= een goed merk met lange "houdbaarheid"). De jpg's converteer ik met de Nikon PictureProject software, zal ook even Adobe LightRoom uittesten.

Als een externe HDD op de grond valt, kunnen ook gegevens verloren gaan toch?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 31 2008 1:19 am

Teun schreef:Als een externe HDD op de grond valt, kunnen ook gegevens verloren gaan toch?
Ja, daar heb je een dikke kans op.

Ik heb al mijn foto's twee maal opgeslagen; een maal op een werkdisk, en nog een keer op een backupdisk. Ik heb dus 2 harddisks met foto's. Het plan is om er eentje ook echt ergens anders neer te leggen; bij m'n ouders of zo. En dan eens in de paar weken synchroniseer ik de boel weer.

Van al mijn nieuwe imports komt trouwens een kopie op nog een derde schijf; steeds wanneer ik de volle backup maak gooi ik die directory leeg.

Al met al denk ik dat de kans dat ik nu heel veel foto's kwijt raak minimaal is...

DVD's met foto's vind ik overigens niet werkbaar en ook niet echt lekker betrouwbaar...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » ma mar 31 2008 6:35 am

Heb zelf een Apple icm. timemachine. Elk uur wordt automatisch een back-up gedraaid van alle nef's, jpeg's en overige bestanden van mijn harde schijf. Programma werkt super goed! De Windows mensen moeten denk ik wachten tot een volgende uitgave van Windows dat ook een dergelijke functie ingebouwd is. Klik op de volgende link voor meer info over timemachine van Apple; http://www.apple.com/nl/macosx/features ... chine.html.

Maar goed, je vraag ging over het al dan niet back-up-en van NEF files. Als je de ruimte en mogelijkheid daartoe hebt zou ik het altijd doen. Voor vakantiefoto's zou ik het zelf niet doen maar voor opdrachten daartegen juist wel weer.
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

Herman55

Bericht door Herman55 » ma mar 31 2008 12:06 pm

Om foto-ed even aan te vullen: Je kunt de backup (en synchronisatie) ook laten uitvoeren door SynckBackSE (http://www.2brightsparks.com/syncback/sbse.html). Er is een gratis versie beschikbaar, maar kopen kan ook: $30 (20 euro). Werkt echt verschrikkelijk handig, vooral als je ook nog eens gebruik maakt van een (USB) wisselschijf.

lennardp

Bericht door lennardp » di apr 01 2008 10:11 pm

je kan ook gelijk wanneer je upload, een extra upload maken in '.dng' op een externe hardeschijf die je in de kast leg....gaat jaaaaaaaaaaaaren mee, en dan weet je zeker dat je ze over 100jaar nog kan open...:)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”