Contrastverhoging d.m.v. captureNX

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Tammo Schut

Contrastverhoging d.m.v. captureNX

Bericht door Tammo Schut » ma mar 31 2008 4:15 pm

Als ik wat meer contrast in een foto wil aanbrengen loop ik tegen begrenzing aan die ik niet helemaal of helemaal niet :) snap.
In een foto met mooie doortekening van witte muren kan ik het contrast maar beperkt verhogen. De doortekening(licht en schaduw) in de muren blijft wel goed zichtbaar maar de doortekening in de wolken verdwijnt. Dat worden dan witte vlekken.
Contrastverhoging in een foto wordt dus beperkt door de wolken.
Je zou zeggen dat bij contrastverhoging de doortekening in de wolken ook sterker wordt. Niet dus.
Hoe hou ik het contrast in de wolken als ik contrasten wil verhogen?

Tammo

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma mar 31 2008 4:28 pm

Ik kan je de plugin viveza aanraden gemaakt door Niksoftware. Echt geweldig een geeft je de mogelijkheid om snel en effectief op bepaalde locaties contrasten, saturation en/of helderheid aan te passen.

Kijk maar eens op de website Niksoftware

:oops: zie dat je het specifiek voor capture nx wil weten....geen idee dan.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma mar 31 2008 4:48 pm

Wat ik begrijp van Viveza is dat het een plugin is voor Photoshop, waardoor de U-point technologie met control-points kan worden gebruikt. Deze zijn echter al standaard beschikbaar in NX, dus wat kun je hiermee doen wat je in NX niet kunt doen? :?
Jur

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma mar 31 2008 5:10 pm

Dus een foto niet via helderheid en contrast het contrast verhogen , maar d.m.v. kleursturingspunten?

Maar dat werkt ook niet zo te zien. :(

Tammo

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma mar 31 2008 5:18 pm

Kan je eens een foto plaatsen, dan kan ik kijken of het via die plugin werkt of niet.

Ik heb geen ervaring met nx.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma mar 31 2008 5:33 pm

Zie foto's bij mijn topic Amersfoort met 16-85Vr.
Je kunt bij foto 2en 2a zien dat 2a een uitgebeten wolk krijgt.Valt hier niet zo op, maar het gaat om de werking.
Als ik foto 3 wat meer contrast zou willen geven dan worden de wolken net boven het dak wit.

Tammo

nb. ik heb fotoshop niet

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma mar 31 2008 5:49 pm

Even snel een poging gedaan. Niet letten op de kwaliteit van de bewerking, maar je kan goed zien wat er mogelijk is met dit filter.
Jammer alleen dat je geen PS hebt.

Orgineel:
Afbeelding

Edited:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennis71 op ma mar 31 2008 7:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma mar 31 2008 6:28 pm

Ja, dat is duidelijk. Maar toch komt de lucht er niet ongeschonden uit.
Die wordt ook wat lichter. Toch is dat vreemd.
Ik heb inmiddels wel gezien dat je met de kleursturingspunten in NX wel wat kunt doen. Maar om een foto egaal meer contrast te geven is hiermee toch moeilijk lijkt me.

Tammo

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma mar 31 2008 7:03 pm

Het kan wel met NX alleen moet je iets meer doen:

Afbeelding

Ik heb hievoor een controlpoint ingevoegd op het witte deel van een gevel, de grootte zo groot als de gehele foto gemaakt en het contrast verhoogd.

Daarna moet je de selection brush kiezen, het kwastje in de werkbalk bovenaan, en op de - (min) klikken, de "minus brush" dus. Daarmee schilder je over de lucht waardoor je juist daar het effect van control point teniet doet en dus de originele lucht terugkrijgt.
De groottte van de brush verander je door met rechts op de foto te klikken en in het verschijnende dialoog de grootte veranderen.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma mar 31 2008 7:07 pm

Heb de lucht nog eens aangepast. Zit meer detail in als in het orgineel dacht ik.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma mar 31 2008 7:21 pm

René, bedank. Het werkt inderdaad. Maar ook als je via contrast werkt.
Al weer wat geleerd. En zonder fotoshop te hoeven kopen :)
Dennis en Jur ook bedankt. Er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden :)

Tammo

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma mar 31 2008 7:28 pm

Ja, het werkt inderdaad ook met contrast. Ik denk met elke stap die je toevoegd als bewerking.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”