Vreemde kleur wit in Capture NX

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Vledder

Vreemde kleur wit in Capture NX

Bericht door Vledder » ma mar 31 2008 9:40 pm

Ik heb een vreemde afwijking van de kleur wit in Capture NX & ook in Nikon View. Als ik een foto open in één van deze programma's dan is de lucht vies gelig. Ik vermoed dat dit aan bepaalde instellingen ligt.

Dezelfde beelden leveren in windowsviewer geen problemen op.

Zie bijgaande link van een voorbeeld die voor mij in de Nikon programma's er dus gelig uitziet

http://picasaweb.google.com/123sjopaver ... 1399095186

Wie kan mij vertellen waar de fout zit, ik heb een Samsung SyncMaster245B monitor die niet gecalibereerd is (maar dit probleem had ik in het verleden niet).

renecita

Bericht door renecita » ma mar 31 2008 11:07 pm

Poging de link te openen en de foto te zien leidt bij mij tot gedwongen afsluiten van het forum, waardoor nu alle foto's als gelezen gemarkeerd zijn :cry:

Ik kan wel roepen 'juiste kleurprofiel', maar dat is denk ik te gemakkelijk? Is het een idee om meten met de pixelmeter (rechtsonder in scherm) welke waarden het (bijna) wit heeft?

Renecita

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 01 2008 1:57 am

Als die plaatjes in de Window viewer geen probleem hebben, lijkt je monitor goed te staan. Zelf zie ik op een gecallibreerde monitor geen vreemde kleurzwemen. Tja, misschien soms als "pixelpeeper" kan een neutrale waarde ergens 2 puntjes of zo afwijken naar blauw, in een ander geval naar magenta. Dat zijn niet de waarden waar je je druk om moet maken. Gemiddeld is het allemaal erg neutraaal (en wit --> 255, 255, 255).

Het lijkt me eerder een verkeerde instelling in Nikon Capture.
Loop de voorkeuren van de profielen eens na (kleurbeheer) --> die moeten een Nikon sRGB of Nikon Adobe RGB kleurprofiel ingesteld hebben, en of waarden van je camera "overruled" worden. De standaard kleurruimte waar je bestanden op ingesteld staan?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Vledder

Bericht door Vledder » di apr 01 2008 7:09 am

In Capture NX staat de het profiel op Nikon sRGB, in de camera (D3) op sRGB. Echter in NX (Capture en View) word ook dezelfde vreselijke kleur vertoont bij plaatjes uit de D200 die ik eerder had.

De monitor instellingen MOETEN wel goed zijn, anders zou het wit in b.v. de URL balk ook niet wit kunnen zijn. Het probleem zit volgens mij echt in de software(instellingen) van Nikon die ik schijnbaar niet goed heb ingesteld.

En het bijzondere is dat dit probleem zich op mijn laptop niet voordoet en dat op de desktop bewerkte foto's die vervolgens in windowsviewer of Picasa of in een webalbum staan weer geen kleurafwijking hebben.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di apr 01 2008 8:51 am

Afbeelding

Ik vermoed dat Léon gelijk heeft. Kijk inderdaad je instellingen van Capture eens na.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di apr 01 2008 8:55 am

Het kleurprofiel dat je kan instellen hoeft niet overeen te stemmen met het de kleurinstelling op je camera.

Beelden kunnen (als je het vinkje daartoe activeert) bij het inladen geconverteerd worden naar de kleurruimte die je hebt opgegeven.
Als het vinkje nog niet aan staat probeer dat eens.

Afbeelding

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » di apr 01 2008 2:09 pm

Sterkte en met Onno zijn hulp komt het goed!!
Heb het zelfde gehad en is nu opgelost..

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Vledder

Bericht door Vledder » di apr 01 2008 3:30 pm

Ik heb Onno zijn advies gevolgd, maar ook dan veranderd er niets aan de vieze kleuren. Het vreemde is dat bij het bekijken van de foto in Capture NX verkenner er geen afwijkingen zijn.

zie screenshots in de link:

http://picasaweb.google.com/123sjopaver ... 3977032418

http://picasaweb.google.com/123sjopaver ... 8336770802

En een normale webversie: http://picasaweb.google.com/123sjopaver ... 1399095186

Vledder

Bericht door Vledder » do apr 03 2008 6:19 pm

Hoi allemaal,

Het probleem is door Nikon Support opgelost. Zie hieronder voor het geval het jou overkomt.

Geachte meneer Verrips,

Hartelijk dank voor uw geduld.

Mag ik u vragen om het volgende te doen?

1. Open ViewNX en ga naar Opties onder "Bewerken" in de menubalk.
2. Selecteer Kleurbeheer en klik op de bovenste "Bladeren" knop
3. Kopieer alle kleurprofielen die met de letters "NK" beginnen naar een tijdelijke map op uw desktop.

4. Klik op Start => Uitvoeren en type de onderstaande regel in, klik daarna op OK

C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color

5. Voer nu Stap 3 uit en kopieer de kleurprofielen naar een aparte map.
6. Verwijder nu alle kleurprofielen die met de letters "NK" beginnen uit zowel de map C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color als uit het kleurbeheermenu van ViewNX (dit laatste kan helaas alleen een voor een als u op een kleurprofiel rechtsklikt en dan verwijderen selecteert)

Voer nu de onderstaande instructies nogmaals uit.

1. Verwijder alle Nikon Software van uw pc.
2. Herstart uw pc in Windows Veilige Modus, dit doet u door op F8 te drukken als het scherm zwart wordt na de POST.
3. Verwijder de Nikon folders van de volgende locaties:
C:\Program Files\Nikon
C:\Program Files\Common files\Nikon

4. Klik op Start => Uitvoeren en type "regedit" (zonder aanhalingstekens) en klik op OK.
5. Verwijder de Nikon folders van de volgende locaties:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Nikon
HKEY_CURRENT_USERS\Software\Nikon

6. Sluit de Registry Editor en herstart uw pc.
7. Herinstalleer View NX 1.0.3 en Cpature NX 1.3. via de onderstaande link, update tevens daarna Capture NX naar versie 1.3.2 via de onderste link.

Titel: ViewNX 1.0.3 volledige versie - Windows
URL: http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... 1196076119

Titel: Capture NX 1.3.0 update/evaluatieversie - Windows
URL: http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... 1195040027

Titel: Capture NX 1.3.2 update - Windows
URL: http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... 1202487629

Indien dit het probleem niet oplost hoeft u echter niet nogmaals nieuwe logbestanden bij te voegen.

Erop vertrouwende u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Wesley
Nikon Europe Support
www.europe-nikon.com/support

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 03 2008 7:28 pm

Netjes hoor. Enig idee hoe het ontstaan is? Want ik begrijp dat het eerder wel goed werkte?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Vledder

Bericht door Vledder » do apr 03 2008 8:49 pm

PatrickP schreef:Netjes hoor. Enig idee hoe het ontstaan is? Want ik begrijp dat het eerder wel goed werkte?
Nee, geen enkel idee. Het werkte inderdaad tot voor een week terug foutloos. Maar ik ben weer blij 8) .

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”