Beeldinstellingen D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Marcel079
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Beeldinstellingen D300

Bericht door Marcel079 » wo apr 02 2008 10:43 am

Ik heb een vraagje over de beeldinstellingen van de D300 dat ik hier graag eens wil posten. Ik heb de D300 al enige tijd in gebruik, maar kan geen definitieve keuze maken welke beeldinstelling ik het beste kan gebruiken. Nu ben ik benieuwd of jullie de beeldinstellingen 'standaard' en 'neutraal' nog hebben aangepast qua verscherping, contrast, helderheid, verzadiging en tint. Ik heb de D2X instellingen ook al geïnstalleerd en ben ook benieuwd naar jullie ervaringen daarover. Ik weet dat je D2Xmode1 voor portretfotografie kunt gebruiken en D2Xmode3 o.a. voor landschappen.
Misschien kunnen we hier wat gebruikerservaringen uitwisselen en elkaar zo weer wat verder helpen.
Alvast bedankt voor jullie hulp, Marcel
Niet met Nikon geschoten, altijd mis

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo apr 02 2008 10:54 am

Hallo Marcel,
ik heb altijd de instellingen op de camera neutraal staan, fotografeer in NEF en kan daarom achteraf de zaak bijstellen met Capture NX.
Bevalt mij goed.

Marcel079
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel079 » wo apr 02 2008 11:09 am

Hoi Marten,
Alvast bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat dit de beste oplossing is, maar ik vertrek binnenkort voor 3 weken op vakantie naar Vietnam en wil daar niet in NEF fotograferen. ik kom dan met een enorme lading foto's terug en wil indien mogelijk zoveel mogelijk nabewerking uitsluiten.
groet, Marcel

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 02 2008 11:30 am

Marcel079 schreef:Alvast bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat dit de beste oplossing is, maar ik vertrek binnenkort voor 3 weken op vakantie naar Vietnam en wil daar niet in NEF fotograferen. ik kom dan met een enorme lading foto's terug en wil indien mogelijk zoveel mogelijk nabewerking uitsluiten.
Schiet dan in ieder geval NEF+JPG. Zonde om het niet te doen, tenzij je per jaar een paar keer in Vietnam komt en teug kan als een foto niet helemaal lekker is. :mrgreen:

NEF thuis omzetten naar JPG is toch trouwens geen nabewerken? Dat is je PC een tijd laten zwoegen, maar verder heb je JPG's "in" je NEF zitten, dus ik zie het probleem niet!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo apr 02 2008 11:32 am

Marcel,

Bedenk je wel: als je in JPG fotografeert kan je achteraf niet veel meer bijstellen.
Ik zou de extra investering in wat geheugenkaartje(s) overwegen en toch in NEF fotograferen.
Via Nikon View NX of Capture NX kan je snel vele beelden van NEF naar JPG converteren.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo apr 02 2008 11:47 am

Marcel079 schreef:Hoi Marten,
Alvast bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat dit de beste oplossing is, maar ik vertrek binnenkort voor 3 weken op vakantie naar Vietnam en wil daar niet in NEF fotograferen. ik kom dan met een enorme lading foto's terug en wil indien mogelijk zoveel mogelijk nabewerking uitsluiten.
groet, Marcel
Leuk, Vietnam, probeer ook naar Halong bay te gaan.
Maar vreselijk jammer dat je niet in NEF gaat werken!
Nabewerking kan je in batch doen. Eitje.

Marcel079
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel079 » wo apr 02 2008 12:07 pm

OK, het is me duidelijk. Nog even investeren in geheugen. zucht... :) En NAS heeft al zo toegeslagen de laatste tijd.

Schieten jullie dan alleen nog maar in NEF?

Maar ik blijf toch benieuwd welke instellingen de forumlezers zo allemaal gebruiken, dus als er iemand zijn instellingen wil achterlaten... be my guest..

groet, Marcel

Marcel079
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marcel079 » wo apr 02 2008 12:10 pm

Leuk, Vietnam, probeer ook naar Halong bay te gaan.
Beste Marten,
We gaan van Zuid naar Noord en ook zeker naar Halong Bay.

TonHos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door TonHos » wo apr 02 2008 4:36 pm

Dat is een prachtige reis, mijn mooiste reis tot nu toe, vanaf het zuiden naar het noorden, je blijft foto's maken, fijne reis.
D300, AF-S 16-85 VR, 18-200 VR, SB-800, Manfrotto 055XPROB met 486RC2 + Mono
Lid NCN

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » wo apr 02 2008 6:58 pm

Marcel,

re: Schieten jullie dan alleen nog maar in NEF?

Ja, vanwege de mogelijkheid achteraf in te grijpen.
Overigens: kijk in het D300 handboek de pagina's over active D-lighting voor vertrek nog eens na; als je die optie aan zet wordt extra informatie vastgelegd die bij hoge contrasten nuttig kan zijn.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo apr 02 2008 7:36 pm

ik schiet op standaard , en d-lighting op normaal als ik buiten fotografeer.

heb wel het 1 en ander geprobeerd maar val toch steeds weer terug op deze instelling.
en wat gijs ook al zegt ik schiet ook alleen maar in nef dan kan je altijd nog aanpassen na afloop.

gr. ruud

Yogi

Bericht door Yogi » wo apr 02 2008 8:07 pm

ruud schreef:ik schiet op standaard , en d-lighting op normaal als ik buiten fotografeer.

heb wel het 1 en ander geprobeerd maar val toch steeds weer terug op deze instelling.
en wat gijs ook al zegt ik schiet ook alleen maar in nef dan kan je altijd nog aanpassen na afloop.

gr. ruud
D-lighting heeft toch helemaal geen toegevoegde waarde als je in NEF fotografeert, of heb ik dat nu weer helemaal verkeerd begrepen? Of wordt er al iets in de NEF geschreven die capture NX later weer gebruikt? Moet je dan niet enorm uitkijken met andere converters zoals Adobe RAW?

mvg,

Marco

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo apr 02 2008 11:05 pm

geen flauw idee yogi , gebruik alleen capture nx dus kan alle instellingen uit de camera gewoon nog terugzetten .
en wat ik al zei gebruik d-lighting alleen buiten.

gr. ruud

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do apr 03 2008 10:43 am

In NEF wordt alleen belichting meegenomen en ruis, maar al je beeldinstellingen zoals contrast, helderheid, verzadiging en dus ook het gebruik van D-lighting niet.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do apr 03 2008 11:38 am

Opgezetfan schreef:In NEF wordt alleen belichting meegenomen en ruis, maar al je beeldinstellingen zoals contrast, helderheid, verzadiging en dus ook het gebruik van D-lighting niet.
Behalve active d-lighting (D300, D3)
Dat bepaalt vooraf de belichting en is niet meer naderhand bij te stellen.

zie pag 186 gebruikershandleiding D3:

"Het verschil tussen “Actieve D-Lighting” en “D-Lighting”
Met de optie [Actieve D-Lighting] in het opnamemenu wordt de belichting vóór de opname aangepast voor een optimaal dynamisch bereik.
Met de optie [D-Lighting] in het retoucheermenu kan het dynamische bereik in foto’s ná de opname worden geoptimaliseerd."

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”