Dilemma
Dilemma
Ik ben nu al 4 jaar in het bezit van een D70. Idd, een zonder s en van de eerste serie die leverbaar was (ding koste ook iets van 1250 euro en kits bestonden toen nog niet)
Ik heb hem toen gekocht omdat ik merkte dat ik een simpel digitaal 1,3Mpix cameraatje meer ging gebruiken dan mijn prachtige Nikon werkpaarden. De D100 was tot die tijd het goedkoopste alternatief (ruim 2000 euro) tot de D70 de wereld ging veranderen.
Kortom, tot zover het verleden.
Nu moet ik zeggen dat de D70 prachtige beelden op kan leveren, echter er zitten ook min punten aan.
Scherpstellen bijvoorbeeld. Autofocus is leuk en aardig, maar beslist niet zaligmakend. Ik wil dus een scherpstelwig/prisma's.
Dat lijkt allemaal simpel, er is iets van Katz Eye te bestellen (ik ken het niet, dus enkel van fora en de beschrijving op hun site). Dat ding kost echter wel serieus geld.
Dan komt het dilemma. Zo heel ideaal vind ik de D70 verder ook weer niet. Net even mijn oude F801s afgestoft en met de 24-120 vergeleken met de D70 met 16-85. Eerlijke vergelijking lijkt me.
De zoeker van de 801 is echter een stuk helderder en groter!
dus tussenstand:
FM2 vs D70: 1-0
801 vs D70: 2-0
Dan komen de kleine ergenissen. Na 4 jaar kan ik nog steeds niet wennen aan de bediening van de D70. Een diafragma hoort m.i. nog altijd op de lens en niet achter een raar draaiknopje op de body (kun je prima bij, maar het geeft mij geen gevoel met de materie waardoor ik er teveel bij na moet denken)
De D70 heeft ook teveel scherpstelpunten. Technisch leuk en aardig, maar ik vergeet regelmatig te controleren of die wel goed staat. Kortom, ook voor AF is ieder scherpstelpunt extra een nadeel. Je gebruikt het nooit en kan alleen maar verkeerd staan.
Eigenlijk wil ik niet teveel toeters en bellen. In het verleden (toen ik mijn eerste camera kocht) vond ik de charme van Nikon dat ze in tegenstelling tot Minolta, Canon en Pentax geen programma's hadden, maar wel goed toegankelijke handmatige belichting. Ik wil dus niet door menu's bladeren. Diafragma op de lens, sluitertijd met de duim instellen. Keuze tussen P,A,S en M en verder geen programma's
Als digitale uitbreiding zou ik nog een knop voor de "film"gevoeligheid willen hebben en een snelle mogelijkheid de witbalans bij te stellen. De rest heb je niet nodig voor het maken van foto's.
Meest ideale camera zou voor mij dus een F801s of F90x zijn, maar dan digitaal. (en natuurlijk een onovertroffe digitale FM die ook zonder stroom gewoon doorgaat)
Nou komt het dilemma. De D70 is goed, maar zeker niet ideaal. De ideale camera bestaat niet en zal er ook niet komen. Is de D70 het waard om in te investeren door er een nieuw matglas in te zetten (kost aardig wat, maar minder dan een nieuwe body) of moet ik die investering uitstellen en is er op andere vlakken beter spul te koop?
Kortom, is de D300 voor mij beter (of de D400 - die er nog niet is maar zeker zal komen)
Ik heb hem toen gekocht omdat ik merkte dat ik een simpel digitaal 1,3Mpix cameraatje meer ging gebruiken dan mijn prachtige Nikon werkpaarden. De D100 was tot die tijd het goedkoopste alternatief (ruim 2000 euro) tot de D70 de wereld ging veranderen.
Kortom, tot zover het verleden.
Nu moet ik zeggen dat de D70 prachtige beelden op kan leveren, echter er zitten ook min punten aan.
Scherpstellen bijvoorbeeld. Autofocus is leuk en aardig, maar beslist niet zaligmakend. Ik wil dus een scherpstelwig/prisma's.
Dat lijkt allemaal simpel, er is iets van Katz Eye te bestellen (ik ken het niet, dus enkel van fora en de beschrijving op hun site). Dat ding kost echter wel serieus geld.
Dan komt het dilemma. Zo heel ideaal vind ik de D70 verder ook weer niet. Net even mijn oude F801s afgestoft en met de 24-120 vergeleken met de D70 met 16-85. Eerlijke vergelijking lijkt me.
De zoeker van de 801 is echter een stuk helderder en groter!
dus tussenstand:
FM2 vs D70: 1-0
801 vs D70: 2-0
Dan komen de kleine ergenissen. Na 4 jaar kan ik nog steeds niet wennen aan de bediening van de D70. Een diafragma hoort m.i. nog altijd op de lens en niet achter een raar draaiknopje op de body (kun je prima bij, maar het geeft mij geen gevoel met de materie waardoor ik er teveel bij na moet denken)
De D70 heeft ook teveel scherpstelpunten. Technisch leuk en aardig, maar ik vergeet regelmatig te controleren of die wel goed staat. Kortom, ook voor AF is ieder scherpstelpunt extra een nadeel. Je gebruikt het nooit en kan alleen maar verkeerd staan.
Eigenlijk wil ik niet teveel toeters en bellen. In het verleden (toen ik mijn eerste camera kocht) vond ik de charme van Nikon dat ze in tegenstelling tot Minolta, Canon en Pentax geen programma's hadden, maar wel goed toegankelijke handmatige belichting. Ik wil dus niet door menu's bladeren. Diafragma op de lens, sluitertijd met de duim instellen. Keuze tussen P,A,S en M en verder geen programma's
Als digitale uitbreiding zou ik nog een knop voor de "film"gevoeligheid willen hebben en een snelle mogelijkheid de witbalans bij te stellen. De rest heb je niet nodig voor het maken van foto's.
Meest ideale camera zou voor mij dus een F801s of F90x zijn, maar dan digitaal. (en natuurlijk een onovertroffe digitale FM die ook zonder stroom gewoon doorgaat)
Nou komt het dilemma. De D70 is goed, maar zeker niet ideaal. De ideale camera bestaat niet en zal er ook niet komen. Is de D70 het waard om in te investeren door er een nieuw matglas in te zetten (kost aardig wat, maar minder dan een nieuwe body) of moet ik die investering uitstellen en is er op andere vlakken beter spul te koop?
Kortom, is de D300 voor mij beter (of de D400 - die er nog niet is maar zeker zal komen)
- Patrick
- Clublid
- Berichten: 27169
- Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
- Locatie: Velserbroek
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nou nou, wat een verhaal. Duidelijk van iemand die opgegroeid is met andere camera's dan ik. Ik heb leren fotograferen met de D70 (die nu 2 dagen geleden verkocht is), en ik vond de beperkingen juist lastig. En jij wil veelal juist meer beperkingen. Vreemd: niemand dwingt je functionaliteit te gebruiken. Wil je maar één scherpstelveld, laat 'm dan lekker in het midden staan!
Ik moet er ook persoonlijk niet aan denken dat ik naar een diafragmaring moet zoeken. Lekker even aan een van de twee wieltjes draaien, en in je zoeker kan je zien wat je gekozen hebt. En je hoeft niet met hele stops te werken: ideaal!
Een D300 is wellicht meer een camera voor je (of de D200): je hebt voor al jouw wensen een knopje behalve voor het diafragma.
Sleutelen aan de zoeker lijkt mij niet zinvol: daarvoor is de zoeker in de D70 te "slecht". Vergelijk hem maar eens met die uit een D80, D200, D300 of zo!
Ik moet er ook persoonlijk niet aan denken dat ik naar een diafragmaring moet zoeken. Lekker even aan een van de twee wieltjes draaien, en in je zoeker kan je zien wat je gekozen hebt. En je hoeft niet met hele stops te werken: ideaal!
Een D300 is wellicht meer een camera voor je (of de D200): je hebt voor al jouw wensen een knopje behalve voor het diafragma.
Sleutelen aan de zoeker lijkt mij niet zinvol: daarvoor is de zoeker in de D70 te "slecht". Vergelijk hem maar eens met die uit een D80, D200, D300 of zo!
-
Online
- Moderator
- Berichten: 12235
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Van Nikon hoef je denk ik niet de door jou beschreven en gewenste slr te verwachten.
Zoals eerder door mij gemeld is er ook voor jou vooralsnog maar 1 digitale oplossing; een Leica M8.
Die heeft alles wat je net beschreven hebt en zelfs meer of in dit geval minder
; geen autofocus.
En dat zeg ik niet om je te bekritiseren maar omdat ik met hetzelfde dilemma worstel ...
Zoals eerder door mij gemeld is er ook voor jou vooralsnog maar 1 digitale oplossing; een Leica M8.
Die heeft alles wat je net beschreven hebt en zelfs meer of in dit geval minder

En dat zeg ik niet om je te bekritiseren maar omdat ik met hetzelfde dilemma worstel ...
Op je D70 zit tussen de vierpuntsknop en de deleteknop een schuifje waarmee je het focuspunt kunt vastzetten, dat lost alvast één van je problemem op 
Ik zou geen geld steken in het upgraden van de zoeker of het matglas van een D70. Dit gaat nooit het resultaat opleveren dat je gewend bent van je oudere filmcamera's. Als ik jou zo hoor zou ik ook geen D300 kopen maar een D80. Heeft wel een grotere zoeker, maar niet alle extra's van de D300 waar jij blijkbaar toch niet op zit te wachten. Als je persé een diafragma ring wil hebben zou ik ook maar snel lenzen in gaan slaan. Ik verwacht dat Nikon weinig nieuwe lenzen met diafragmaring meer uit zal brengen.
Ik weet niet hoe ik dit op een niet al te botte manier moet zeggen, en ik hoop dat je er geen aanstoot aan neemt, maar ik denk dat je een hoop meer plezier zou beleven aan fotografie in het huidige digitale tijdperk als je je iets meer open zou stellen voor veranderingen.

Ik zou geen geld steken in het upgraden van de zoeker of het matglas van een D70. Dit gaat nooit het resultaat opleveren dat je gewend bent van je oudere filmcamera's. Als ik jou zo hoor zou ik ook geen D300 kopen maar een D80. Heeft wel een grotere zoeker, maar niet alle extra's van de D300 waar jij blijkbaar toch niet op zit te wachten. Als je persé een diafragma ring wil hebben zou ik ook maar snel lenzen in gaan slaan. Ik verwacht dat Nikon weinig nieuwe lenzen met diafragmaring meer uit zal brengen.
Ik weet niet hoe ik dit op een niet al te botte manier moet zeggen, en ik hoop dat je er geen aanstoot aan neemt, maar ik denk dat je een hoop meer plezier zou beleven aan fotografie in het huidige digitale tijdperk als je je iets meer open zou stellen voor veranderingen.
Noem je dit bot? Ik kan zelf veel botter zijn 
Ik stel me zeker open voor veranderingen, maar ik merk dat ik (en als ik op diverse vlakken de product ontwikkeling volg zie ik dat ook bij andere mensen/producten) meer heb met grote knoppen voor eenduidig gebruik dan met multifunctionele instelwieltjes en menu's. Bij de fotografie draait het m.i. nog altijd om een paar simpele grootheden:
Hoeveel licht laat je op de gevoelige deel vallen, hoe lang duurt dat en hoe gevoelig is die laag.
Of je nu met glasplaten, film, of digitaal werkt, daar ben je mee aan het stoeien. voor die dingen moeten dus m.i. knoppen zijn die je het liefst analoog af kunt lezen.
En wat betreft die diafragma ring. Misschien is het gewoon een gevolg van jarenlange gewenning. Na 4 jaar D70 en amper analoog fotograferen ben ik nog steeds niet om. Rationeel zou het niet uit moeten maken en zit dat instelwieltje ergonomisch makkelijker.
Wat betreft het vastzetten van het scherpstelpunt heb je deels gelijk. Bij mij staat hij standaard op de middelste met de lock erop. Echter, daardoor ga je erop vertrouwen en als de camera toevallig even op de A stand heeft gestaan bijvoorbeeld staat hij gelockt op een verkeerd punt. Is gewoon irritant. Als er een firmware hack is waarmee ik die 4 overige punten kan deleten zou ik dat zo doen (en ik zag net dat de D300 51 scherpstelpunten heeft....)

Ik stel me zeker open voor veranderingen, maar ik merk dat ik (en als ik op diverse vlakken de product ontwikkeling volg zie ik dat ook bij andere mensen/producten) meer heb met grote knoppen voor eenduidig gebruik dan met multifunctionele instelwieltjes en menu's. Bij de fotografie draait het m.i. nog altijd om een paar simpele grootheden:
Hoeveel licht laat je op de gevoelige deel vallen, hoe lang duurt dat en hoe gevoelig is die laag.
Of je nu met glasplaten, film, of digitaal werkt, daar ben je mee aan het stoeien. voor die dingen moeten dus m.i. knoppen zijn die je het liefst analoog af kunt lezen.
En wat betreft die diafragma ring. Misschien is het gewoon een gevolg van jarenlange gewenning. Na 4 jaar D70 en amper analoog fotograferen ben ik nog steeds niet om. Rationeel zou het niet uit moeten maken en zit dat instelwieltje ergonomisch makkelijker.
Wat betreft het vastzetten van het scherpstelpunt heb je deels gelijk. Bij mij staat hij standaard op de middelste met de lock erop. Echter, daardoor ga je erop vertrouwen en als de camera toevallig even op de A stand heeft gestaan bijvoorbeeld staat hij gelockt op een verkeerd punt. Is gewoon irritant. Als er een firmware hack is waarmee ik die 4 overige punten kan deleten zou ik dat zo doen (en ik zag net dat de D300 51 scherpstelpunten heeft....)
Zo'n instelwieltje is niet handiger. Ze kunnen mij meer vertellen. Op de lens zie je direct wat je doet, hoef je niet eerst weer de ontspanknop half in te drukken. Nu moet je er weer opletten of hij verspringt.Duuuv schreef:Noem je dit bot? Ik kan zelf veel botter zijn
Ik stel me zeker open voor veranderingen, maar ik merk dat ik (en als ik op diverse vlakken de product ontwikkeling volg zie ik dat ook bij andere mensen/producten) meer heb met grote knoppen voor eenduidig gebruik dan met multifunctionele instelwieltjes en menu's. Bij de fotografie draait het m.i. nog altijd om een paar simpele grootheden:
Hoeveel licht laat je op de gevoelige deel vallen, hoe lang duurt dat en hoe gevoelig is die laag.
Of je nu met glasplaten, film, of digitaal werkt, daar ben je mee aan het stoeien. voor die dingen moeten dus m.i. knoppen zijn die je het liefst analoog af kunt lezen.
En wat betreft die diafragma ring. Misschien is het gewoon een gevolg van jarenlange gewenning. Na 4 jaar D70 en amper analoog fotograferen ben ik nog steeds niet om. Rationeel zou het niet uit moeten maken en zit dat instelwieltje ergonomisch makkelijker.
Wat betreft het vastzetten van het scherpstelpunt heb je deels gelijk. Bij mij staat hij standaard op de middelste met de lock erop. Echter, daardoor ga je erop vertrouwen en als de camera toevallig even op de A stand heeft gestaan bijvoorbeeld staat hij gelockt op een verkeerd punt. Is gewoon irritant. Als er een firmware hack is waarmee ik die 4 overige punten kan deleten zou ik dat zo doen (en ik zag net dat de D300 51 scherpstelpunten heeft....)
Al die toetes en bellen leiden de fotograag af van de fundamentele beslissingen die hij gedurende opname moet maken. En dat is compositie, sluitertijd en diafragma. Die AF is inderdaad niet zaligmakend. Met MF weet je waar je op schersptelt. De fotograaf met een toeters en bellen toestel heeft geen rust in het hoofd alvorens hij een opname maakt . En dat is juist belangrijk

Ik weet dat ik vroeger eerst nog niet zo goed begreep waar die AE-L/AF-L knop nou eigenlijk voor diende. Zo'n knop is op de FM2N overbodig

@Pruimpit: Jij begrijpt wat ik bedoel.
De beste foto's maak ik met vaste brandpunten, niet omdat die optisch beter zijn maar omdat het een variabele minder heeft om over na te denken.
En al die belichtingsprogramma's die vol automagisch tegenlicht herkennen en compenseren? Ik draai me liever 180 graden om, meet met de zon mee en maak mijn foto. Dan weet ik wat ik doe en is het voorspelbaar en reproduceerbaar. (Neemt niet weg dat ik als techneut die nieuwe technieken prachtig vind, maar ik gebruik ze liever niet. Minolta had ooit naast autofocus ook autozoom. Waanzinnige techniek, maar ik mot het niet)
De beste foto's maak ik met vaste brandpunten, niet omdat die optisch beter zijn maar omdat het een variabele minder heeft om over na te denken.
En al die belichtingsprogramma's die vol automagisch tegenlicht herkennen en compenseren? Ik draai me liever 180 graden om, meet met de zon mee en maak mijn foto. Dan weet ik wat ik doe en is het voorspelbaar en reproduceerbaar. (Neemt niet weg dat ik als techneut die nieuwe technieken prachtig vind, maar ik gebruik ze liever niet. Minolta had ooit naast autofocus ook autozoom. Waanzinnige techniek, maar ik mot het niet)
-
Online
- Moderator
- Berichten: 12235
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Geen reactie? Jammer. Was een positief bedoeld bericht.Skippy schreef:Van Nikon hoef je denk ik niet de door jou beschreven en gewenste slr te verwachten.
Zoals eerder door mij gemeld is er ook voor jou vooralsnog maar 1 digitale oplossing; een Leica M8.
Die heeft alles wat je net beschreven hebt en zelfs meer of in dit geval minder; geen autofocus.
En dat zeg ik niet om je te bekritiseren maar omdat ik met hetzelfde dilemma worstel ...
Zie ook dit onderwerp http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=8448
Ja, ik weet het. Zoveel wijsheid daar kon ik zozeel niet tegenin gaan.Skippy schreef:Geen reactie? Jammer. Was een positief bedoeld bericht.Skippy schreef:Van Nikon hoef je denk ik niet de door jou beschreven en gewenste slr te verwachten.
Zoals eerder door mij gemeld is er ook voor jou vooralsnog maar 1 digitale oplossing; een Leica M8.
Die heeft alles wat je net beschreven hebt en zelfs meer of in dit geval minder; geen autofocus.
En dat zeg ik niet om je te bekritiseren maar omdat ik met hetzelfde dilemma worstel ...
Zie ook dit onderwerp http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=8448

Belangrijkste nadeel van die optie zit in budget en die inmiddels aanzienlijke glasbak die ik dan af moet schrijven.
Het zou me ook nog niet verbazen dat Duuv een crop-factor hater blijkt te zijn.Edwin schreef:Een D200 of 300 op de Manuele stand +Mf objectieven zou jouw oplossing kunnen zijn.
Investeren in de 4jaar oude D70 zou zinloos zijn.
Een 24mm behoort een 24mm te zijn

Ik heb al eerder gevraagd naar een simpele maar robuuste Nikon FF MF DSLR


Daar zit nou net het dilemma. Aan de ene kant zie ik geen verschil tussen investeren in een 4 jaar oude D70 en investeren in een nieuwe D70. Enkel het 4 jaar oud zijn is voor mij dus geen issue en iets nieuws kopen omdat ik mijn speeltje al lang genoeg heb vind ik ook geen reden.Edwin schreef:Een D200 of 300 op de Manuele stand +Mf objectieven zou jouw oplossing kunnen zijn.
Investeren in de 4jaar oude D70 zou zinloos zijn.
De reden om naar iets nieuws te kijken is er wel als dat nieuwe ook beter is. (Beter in mijn perspectief

Van de D80 verwacht ik dus functioneel niet veel verbeteringen. Iets nieuwere techniek dus meer puntjes en misschien een iets sneller autofocus maar conceptueel hetzelfde.
De D200/D300 zouden wel anders ontworpen kunnen zijn. Die wil ik dus wel een kans geven. Dat maakt het dilemma dus. Zou er geen D200/300/400 of wat dan ook zijn of komen dan had ik vandaag al lang dat matglas besteld. Een dergelijke nieuwe body kost wel weer veel meer, en daar moet wel voor mij voldoende meerwaarde uit te halen zijn. Het blijft immers een hoppy ding dat alleen maar geld kost en nooit een cent op zal leveren.
-
Online
- Moderator
- Berichten: 12235
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Doe als nog een paar hier op het forum; je hebt al een perfecte analoge reflex, koop een filmscanner en je hebt het beste van 2 wereldenPruimpit schreef:Ik heb al eerder gevraagd naar een simpele maar robuuste Nikon FF MF DSLRMet een draaiknop voor sluitertijden

Vanwege de wachttijd op het ontwikkelen van de films perfect voor fotografische onthaasting ...
Pruimpit schreef:Het zou me ook nog niet verbazen dat Duuv een crop-factor hater blijkt te zijn.Edwin schreef:Een D200 of 300 op de Manuele stand +Mf objectieven zou jouw oplossing kunnen zijn.
Investeren in de 4jaar oude D70 zou zinloos zijn.
Een 24mm behoort een 24mm te zijn![]()
Ik heb al eerder gevraagd naar een simpele maar robuuste Nikon FF MF DSLRMet een draaiknop voor sluitertijden
Die cropfactor haat.... Ik vind het zonde dat mijn mooie set lenzen ineens veel minder bruikbaar is geworden (functioneel verandert is tov waarvoor ik ze samengesteld heb)
Ik zou het nu echter zonde vinden als mijn recente aanwinsten (met name om groothoek terug te krijgen) een verspilde investering blijken.....
24mm is en blijft 24 mm. Of je het nu op een kleinbeeld zet op een digitale reflex met crop factor of op een middenformaat. De beeldhoek wordt echer wel anders.