Sportfoto's van handbal

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Sportfoto's van handbal

Bericht door Frans Keijzers » vr apr 04 2008 1:37 pm

Ik wil van mijn dochters foto's maken dat ze aan het handballen zijn, maar ik krijg ze er niet scherp op.
Of ik de camera nu in de sportstand zet of volledig auto, ze komen er niet scherp op te staan ik heb mijn beide lenzen geprobeerd.
Kan iemand mij helpen met dit probleem.
:cry:
Gr Frans
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 04 2008 2:05 pm

Is het binnen? Heb je wat voorbeelden om ons te tonen?

Zonder meer info zou ik gokken dat je foto's bewogen zijn; je objectieven hebben dan wel VR, en dat zorgt dat je jouw bewegingen in enige mate compenseert, maar daarmee haal je nog niet de sluitertijden die je nodig hebt om de dames er scherp op te krijgen.

Althans, dat is mijn eerste gok; eerst even plaatjes laten zien!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid

meer licht

Bericht door George Fennes » vr apr 04 2008 2:57 pm

Ik ben bang dat je gewoon te weinig licht hebt en daardoor de sluitertijden te lang worden met als gevolg bewogen foto's welke onscherp zijn.
Je zou kunnen proberen met hogere ISO te gaan werken.
Zet je camera eens op 800 of zelfs 1600 ISO en kijk of de plaatjes dan wel scherp worden.
Het enige nadeel is dat je meer ruis krijgt.
Maar liever een foto met ruis dan een onscherpe foto.
Je zou ook een lichtsterker objectief kunnen proberen.
Ik denk aan de Nikkor 50mm 1.8
Alleen moet je dan wel met de hand scherpstellen :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

handbal foto's

Bericht door Frans Keijzers » vr apr 04 2008 3:52 pm

Afbeelding
(NIKON D40) Lens Focal Length: 55,00 mm (18-55 mm F3,5-F5,6)
Shutter Speed: 1/30 sec
F-Number: F5,6
ISO: 500
Compensation: EV 0/6

Afbeelding
(NIKON D40)
Lens Focal Length: 55,00 mm (18-55 mm F3,5-F5,6)
Shutter Speed: 1/30 sec
F-Number: F5,6
ISO: 400
Compensation: EV 0/6

Op verzoek van Patrick een paar voorbeelden.

Gr Frans
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon

Light

Bericht door Light » vr apr 04 2008 4:38 pm

Een lichtsterke lens kan al het een en ander schelen, dus een lens met 2.8 (vandaar dat ze do duur zijn). De 85 mm 2.0 lens is nog geschikter denk ik. De iso waarden, zoals reeds genoemd, zullen omhoog moeten. Ik red het met mijn d200 in dit soort situaties vaak ook niet, vandaar dat ik spaar voor een D3, ik doe veel indoorsport (maneges, paardensport vooral) en daar zit je met hetzelfde. Als je bij handbal ook nog eens de bal wil volgen, zal je een hoge sluitertijd moeten halen met weinig licht. Ik denk dat het onmogelijk is met een 3.5/5.6 lens bij zulke sporten indoor.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr apr 04 2008 5:01 pm

Fotograferen in sporthallen vind ik zelf één van de lastigste opgaven. Het licht is meestal bijzonder slecht (TL, lampen kapot, niet egale verlichting, ongelijksoortige lampen, enz.). Doorgaans is een zo hoog mogelijke ISO-waarde aan te bevelen, om zo kort mogelijke sluitersnelheden mogelijk te maken. Soms wil een invulflitsje ook nog wat helpen, hoewel je dan vaak weer in problemen komt met de witbalans, tenbzij je de flits kunt fliteren. Hierbij wat recente voorbeelden met de D300 op 1600 ISO, 1/250sec bij 4-5.6 en een invulflitsje. Met wat geknutsel van de RAW-bestanden komt er dan soms nog een acceptabel plaatje uit, maar het blijft vaak erg lastig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jur

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 04 2008 5:05 pm

Het probleem is hier toch wel heel duidelijk. 1/30 seconden kan ik, omdat ik geen VR lenzen heb, niet eens stilhouden. Rennende mensen veranderen natuurlijk ook in vegen, ballen in strepen.

Bij de 2e foto is dat wel heel duidelijk te zien. De scherpte is eigen heel aardig bij iedereen die (bijna) stil staat, zoals bijvoorbeeld die man voor de roldeur. De speler in het rood verschuift niet naar links en rechts door de looprichting, en daarom is deze speler het meest scherp.

Wat je kan doen:

1. ISO waarden opschroeven. Zet 'm maar op 1600 ISO om te beginnen, later kan je eventueel een stapje terugdoen.
2. Diafragma ten allen tijde helemaal open zetten, dus de laagste waarde kiezen.
3. Eigenlijk heb je voor dit soort werk een meer lichtsterke lens nodig. Iets als een 85mm 1.8 of zo; nog een beetje betaalbaar, wat meer tele wat volgens mij een voordeel is bij sport, scherp en ook nog eens heel lichtsterk. Nadeel is dat deze op jouw body geen autofocus heeft. Dus je zou eens bij andere merken moeten kijken ben ik bang; Nikon heeft niets echt lichtsterks voor een leuke prijs met scherpstelmotor erin.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 04 2008 5:07 pm

Jur schreef:Hierbij wat recente voorbeelden met de D300 op 1600 ISO, 1/250sec bij 4-5.6 en een invulflitsje.
Flitsen is eigen een beetje not-done in sportfotografie; heel hinderlijk voor de spelers. Als het je vrienden zijn kan het natuurlijk, maar anders...

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » vr apr 04 2008 5:19 pm

Bedankt voor de nuttige tips, ik zal ze zeker proberen en als ik nieuwe foto's heb zal ik ze op het forum plaatsen. :lol:

Groet Frans
Groet, Frans

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 04 2008 5:25 pm

Nog een tip. Ik zit net even naar je lenzen te kijken. Je hebt beide foto's genomen met je 18-55 op het grootste diafragma: f5.6. Je kan beter je 55-200 pakken: die kan dan tot f4!!! Dat scheelt een hele stop, dus je zou van 1/30 naar 1/60 gaan. Nog niet genoeg, maar het is wel een stap!

Wat trouwens ook soms net kan helpen is een ietsje onderbelichten. Wel in NEF schieten in zo'n geval! Dan haal je net iets snellere sluitertijden, en mits je het niet overdrijft kan je ze thuis weer goed zetten.

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » vr apr 04 2008 5:30 pm

Mijn dochter moet zometeen trainen, ik zal je tips meteen proberen.
Groet, Frans

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » vr apr 04 2008 5:34 pm

Dus mijn camera NIET in de sport stand zetten maar in de M stand?
Ik zal straks een paar foto's plaatsen.
Groet, Frans

Light

Bericht door Light » vr apr 04 2008 5:36 pm

Gewoon in de A stand en dan het diafragma op 3.5 (met die 3,5-5.6 lens) of 4 (met de andere lens) houden.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » vr apr 04 2008 5:56 pm

Ik heb veel foto's gemaakt van mijn kinderen tijdens zaalhockeywedstrijden.
Kan beamen wat er al gezegd is: sporthallen: a photographers hell.
Veel schieten, heel veel nabewerken en dan nog een magere oogst.

1. In NEF schieten. Dan kun je het beroerde licht later corrigeren en je kunt (met mate) onderbelichten om laten weer te corrigeren; alles voor die extra stop in de sluitertijd!
2. Zo hoog mogelijke ISO, liever een beetje ruis dan alles bewogen.
3. Max diafragma. Dus op A en je diaframa helemaal open. Ik heb sinds kort een 80-200 2.8 en dat scheelt een stuk.
4. Kies de relatief statische momenten uit: dus net het moment in het spel dat de beweging even minder is: vrije worpen, net dat ene moment dat een speler even stil in de lucht hangt, etc.

Succes

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Light

Bericht door Light » vr apr 04 2008 6:02 pm

Of koop een D3, ISO op 6400 ;)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”