Nu had ik al eens wat over dit objectief gelezen, dus mijn interesse was meteen getriggerd.
Dit is een objectief wat uit twee delen bestaat, het lensdeel en een bijbehorende adapterring waardoor de lens op meerdere merken past.
Bij deze lens kan geen afstand worden ingesteld, alleen 3 diafragmawaardes 8, 11 en 16.
En ja hoor, ik kon het objectief voor een scherp prijsje overnemen.
Na ontvangst meteen gaan uitproberen en wat ik al verwachtte (en ook al in het eerdere artikel had gelezen), de resultaten waren onscherp.
Daarom kon ie waarschijnlijk ook heel goedkoop weg....
De oorzaak van deze onscherpte is dat de lens te ver in de adapterring zit gedraaid waardoor alles weer uit de scherpte loopt.
Op zich is dat heel simpel op te lossen, gewoon de lens deels uit de adapterring schroeven tot het beeld scherp is, de ontstane afstand opmeten en een ring o.i.d. tussen de twee delen plaatsen.
Bij mijn exemplaar bleek dit de dikte van een grote paperclip te zijn, dus die werd verbouwd tot ring, tussen de twee delen geplaatst waarna de hele zooi weer werd aangedraaid.
Gevolg, ik heb nu een zeer goedkoop 12mm objectiefje, weliswaar geen topklasse, maar waar je heel leuk mee kunt spelen.
En weer is er een stukje NAS bevredigd...