FLITS-techniek praktijkdagvragen
FLITS-techniek praktijkdagvragen
Beste foto-vrienden,
De laatst gevolgde praktijkdag van Pieter van Leeuwen was erg leerzaam.
Ik zit nog met een paar vragen die ik hem wil stellen.
Misschien kan een van jullie die vragen ook beantwoorden. Dus hierbij gooi ik het dan maar in de groep van zeer geleerde techneuten.
Ik ben van plan om met 2 extra flitsers op statieven te werken die aangestuurd worden door mijn D200 standaard-flitser. Pieter heeft mij overtuigd van het fantastische nut hiervan.
Is de Metz mecablitz 44 ook TTL aanstuurbaar via de SB 800 Nikon?
Kan ik volstaan met 2 SB 600 flitsers of is het beter 1 SB 800 + 1 SB 600 aan te schaffen.
Waar kan ik het getoonde lichtgewicht statief voor de flitser verkrijgen en hoe duur is dat?
Weet iemand het e-mail contakt van Pieter
Mijn grote dank,
vriendelijke groet,
John R Markus
De laatst gevolgde praktijkdag van Pieter van Leeuwen was erg leerzaam.
Ik zit nog met een paar vragen die ik hem wil stellen.
Misschien kan een van jullie die vragen ook beantwoorden. Dus hierbij gooi ik het dan maar in de groep van zeer geleerde techneuten.
Ik ben van plan om met 2 extra flitsers op statieven te werken die aangestuurd worden door mijn D200 standaard-flitser. Pieter heeft mij overtuigd van het fantastische nut hiervan.
Is de Metz mecablitz 44 ook TTL aanstuurbaar via de SB 800 Nikon?
Kan ik volstaan met 2 SB 600 flitsers of is het beter 1 SB 800 + 1 SB 600 aan te schaffen.
Waar kan ik het getoonde lichtgewicht statief voor de flitser verkrijgen en hoe duur is dat?
Weet iemand het e-mail contakt van Pieter
Mijn grote dank,
vriendelijke groet,
John R Markus
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
NeeIs de Metz mecablitz 44 ook TTL aanstuurbaar via de SB 800 Nikon?
Tweemaal jaKan ik volstaan met 2 SB 600 flitsers of is het beter 1 SB 800 + 1 SB 600 aan te schaffen.
Als je altijd twee losse flitsers aan wilt sturen met de ingebouwde flitser dan is het voldoende om twee SB-600 modellen aan te schaffen. Wil je daarentegen ook af en toe een opzetflitser op de camera gebruiken samen met een losse flitsers 'in het veld' dan is een SB-800/SB-600 combi beter of zelfs twee SB-800's ivm de hogere lichtopbrengst.
Ik weet niet wat voor statief hij liet zien (ik liep in Antwerpen), maar kijk eens bij konijn, KE, oid naar lichtgewicht statieven, spul heft niet zo duur te zijn, maar de sky is the limit:Waar kan ik het getoonde lichtgewicht statief voor de flitser verkrijgen en hoe duur is dat?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=787
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Pieter had de Manfrotto Nano.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=5522
Nee MIKE NIET DE COATING!!!!!!!!!!!!!
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... oduct=5522
Nee MIKE NIET DE COATING!!!!!!!!!!!!!
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je deze Metz hebt, dan kom ik met Google dit tegen:
Richtgetal 34 m
Cameramerk Nikon
Flitsmeetsysteem TTL, handmatig, D-TTL (Nikon), i-TTL(Nikon)
Kantelbare flitskop verticaal
Zoomreflector motorisch
Maximale hoek 24 mm
Draadloos Flitsen x
Dus niet draadloos te bedienen.
Met een SB-800 kun je vanaf de camera ook andere flitsers aansturen. De SU-800 zit er als het ware ingebouwd.
Met de SB-600 kan dat niet.
Ideaal en goedkoop is dus een SB-600 en een SB-800. De SG-3IR krijg je er dan misschien wel gratis bij.
Richtgetal 34 m
Cameramerk Nikon
Flitsmeetsysteem TTL, handmatig, D-TTL (Nikon), i-TTL(Nikon)
Kantelbare flitskop verticaal
Zoomreflector motorisch
Maximale hoek 24 mm
Draadloos Flitsen x
Dus niet draadloos te bedienen.
Met een SB-800 kun je vanaf de camera ook andere flitsers aansturen. De SU-800 zit er als het ware ingebouwd.
Met de SB-600 kan dat niet.
Ideaal en goedkoop is dus een SB-600 en een SB-800. De SG-3IR krijg je er dan misschien wel gratis bij.
Plak er nog even een vraagje aanvast.
Tijdens de presentatie werd oa gebruik gemaakt van een statief en paraplutje voor een flitser. Echter vergeten te vragen of .....
Paraplu, verkrijgbaar in alle soorten en maten
* Heeft de omvang nog gevolgen voor de sb-800 ?
70, 100, 130 cm kan me zo voorstellen dat 130 cm meer kracht nodig heeft voor dezelfde belichting als een 70 cm.
* Geeft een witte paraplu naar voren gericht (soort van diffuser ?) hetzelfde effect als een zilver reflecterende paraplu naar achteren gericht ?

Tijdens de presentatie werd oa gebruik gemaakt van een statief en paraplutje voor een flitser. Echter vergeten te vragen of .....
70, 100, 130 cm kan me zo voorstellen dat 130 cm meer kracht nodig heeft voor dezelfde belichting als een 70 cm.
* Geeft een witte paraplu naar voren gericht (soort van diffuser ?) hetzelfde effect als een zilver reflecterende paraplu naar achteren gericht ?

- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Robin,Robin schreef:Plak er nog even een vraagje aanvast.
Ik ben niet bij die presentatie geweest, maar werk al wel jaren met een paar parapluutjes. Die van mij zijn plm 70cm in doorsnee. Ik denk niet dat een grotere doorsnede voor een SB-800 nuttig is, maar wellicht hebben anderen daar ervaring mee. Flitsen door een witte plu geeft zachter en meer gespreid licht, dan met een zilver reflecterende papraplu. Bij deze laatste is het licht wat meer gericht en daardoor wat contrastrijker.
Jur
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Jur bedankt !!
Heb inmiddels al een leuk goedkoop statiefje en pluhouder gevonden dus ga denk ik ook voor een 70 cm wit. KAn ik hem ook als diffusor gebruiken.
Wel jammer dat mijn D70s alleen met gebruik van interne flits de SB-800 kan aansturen. Misschien dat ik daar zo'm mini softboxje voor aanschaf. Geloof dat ze die ook hadden
Cheers !!
Eelco als je nu een reflector schermpje had opgesteld waren beide kanten van je gezicht mooi belicht geweest
Blijft een gave foto !!
Heb inmiddels al een leuk goedkoop statiefje en pluhouder gevonden dus ga denk ik ook voor een 70 cm wit. KAn ik hem ook als diffusor gebruiken.
Wel jammer dat mijn D70s alleen met gebruik van interne flits de SB-800 kan aansturen. Misschien dat ik daar zo'm mini softboxje voor aanschaf. Geloof dat ze die ook hadden

Cheers !!
Eelco als je nu een reflector schermpje had opgesteld waren beide kanten van je gezicht mooi belicht geweest

Blijft een gave foto !!

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Robin, als je er nog een SB-800 bij hebt kan die je andere SB-800 aansturen (mits deze op de camera zit) anders moet je de ingebouwde flits gebruiken om beide SB-800 aan te sturen. Of je koopt alleen SU-800 erbij dit is alleen de zender en die schuif je in je hotshoe van je cam. Voordeel is dan dat je helemaal geen licht meer krijgt vanaf je cam en alleen vanaf je SB-800 vanaf afstand. (ALs je je interne flitser gebruikt om je SB-800 op afstand aan te sturen stuurt de interne flitser altijd nog een minimale opbrengst licht naar je onderwerp en dit kan hinderlijk zijn bij objecten dichtbij, ver weg is het te verwaarlozen en zul je het niet zien.)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de tip Martijn !!
Maar een 2e SB-800 valt even buiten budget op het ogenblik. Van dat bedrag kan ik haast een leuk falcon setje kopen.
De D70 flits gewoon echt mee volgens mij. Komt behoorlijk vel licht vanaf in ieder geval
Goede reden om door te sparen voor een ander model, kan ik de SB-800 met IR zonder flits aansturen
Maar goed voorlopig hou ik het even simpel. Eerst eens kijken wat er mogelijk is met eeninterne flits + 1x sb-800. Als ik dat onder de knie heb een reflectie schermpje, dan een softbox paraplutje, en zo steeds een stapje verder .......
Cheers !!
Maar een 2e SB-800 valt even buiten budget op het ogenblik. Van dat bedrag kan ik haast een leuk falcon setje kopen.
De D70 flits gewoon echt mee volgens mij. Komt behoorlijk vel licht vanaf in ieder geval

Goede reden om door te sparen voor een ander model, kan ik de SB-800 met IR zonder flits aansturen

Maar goed voorlopig hou ik het even simpel. Eerst eens kijken wat er mogelijk is met eeninterne flits + 1x sb-800. Als ik dat onder de knie heb een reflectie schermpje, dan een softbox paraplutje, en zo steeds een stapje verder .......
Cheers !!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Kijk hier www.camera4all.nl/flitsers-nikon-c-28_100.html eens naar de prijzen! Is incl. BTWMaar een 2e SB-800 valt even buiten budget op het ogenblik. Van dat bedrag kan ik haast een leuk falcon setje kopen.
Nikonijn
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
Flitstechniek praktijkvragen
Beste fotovrienden,
Erg bedankt dat jullie zo voltallig hebben gereageerd op mijn vragen van de flitstechniekpraktijkdag. Inmiddels heb ik een tweede sb 800 aangeschaft en een extra statief ervoor. Met jullie adviezen ga ik binnekort alles in homestudiostijl uitproberen en later met een model.
De tweede flitser kwam ook van pas bij een door mij gisteren gemaakte bruidsreportage waar ik honderden foto's heb geschoten.
Nognaals hartelijk dank, want de praktijk is toch wel de beste leermeester nietwaar.
Groetjes John Markus
Erg bedankt dat jullie zo voltallig hebben gereageerd op mijn vragen van de flitstechniekpraktijkdag. Inmiddels heb ik een tweede sb 800 aangeschaft en een extra statief ervoor. Met jullie adviezen ga ik binnekort alles in homestudiostijl uitproberen en later met een model.
De tweede flitser kwam ook van pas bij een door mij gisteren gemaakte bruidsreportage waar ik honderden foto's heb geschoten.
Nognaals hartelijk dank, want de praktijk is toch wel de beste leermeester nietwaar.
Groetjes John Markus