Vraagje over meetzoekers

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Pruimpit

Vraagje over meetzoekers

Bericht door Pruimpit » za apr 05 2008 5:45 pm

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is het volgende:

Wat is nu eigenlijk het elementaire verschil tussen een meetzoekercamera en een compactcamera :?:

Vast wel iemand die me hier een duidelijk antwoord kan geven. Alvast bedankt :wink:

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za apr 05 2008 6:54 pm

iJoost schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Meetzoekercamera
Had ik al gelezen, vond ik niet duidelijk genoeg. Ik kan me voorstellen dat je bij oude compactcamera's ook zelf moet scherpstellen. Maar hoe werkt dat dan?

iJoost

Bericht door iJoost » za apr 05 2008 11:08 pm

Veel compact-camera's hadden een groothoeklensje dat vast stond op de hyperfocale afstand. Niks scherpstellen. Altijd alles scherp. Of ze hadden drie standen (een bloemetje, een mens en een berg). En dan dus ook weer door de groothoek een behoorlijk stuk om die drie afstanden heen scherp genoeg voor een afdruk op 13x9.
Laatst gewijzigd door iJoost op zo apr 06 2008 12:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo apr 06 2008 12:22 am

Die twee termen zijn appels en peren.
De vraag is net zoiets als: het essentiële verschil tussen een diesel en een familieauto.

De term meetzoeker verwijst naar het systeem van zoeker/scherpstellen.
De term compact verwijst naar formaat/bedieningsgemak.
Vaak gaat het samen, maar het hoeft niet: er zijn zeer geavanceerde en gecompliceerde professionele meetzoekers (Leica) en er zijn zeer eenvoudige en kleine speigelreflexen (bv D40).
Ik had vroeger compactcamera's en die hadden een scherpstelring aan het objectief. Mijn onovertroffen Minox M35. Zeer compact, maar geen autofocus. Dat bestond toen nog helemaal niet.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

ymonod

Bericht door ymonod » di apr 08 2008 3:31 pm

Ik vind de gemakkelijkste omschrijving van een meetzoeker :

Een spiegelreflexcamera zonder het spiegelreflex gedeelte.

Aha hoor ik jullie nu denken. Zo ken ik er nog wel een paar. Maar ik zal proberen het nog een beetje toe te lichten. Een compactcamera is niet te vergelijken met een meetzoekercamera. De mogelijkheiden die er zijn zijn veel beter te vergelijken met een spiegelreflexcamera. De lenzen zijn verwisselbaar, net zoals met een spiegelreflex. Natuurlijk is de meetzoeker compacter, omdat het de opklappende spiegel, (De naamgever van de spiegelreflex) niet heeft. De behuizing kan dus een stuk compacter. Normaal gesproken (tenminste bij mijn Voigtländers) kreeg je bij ieder objectief een bijpassende zoeker.

Scherpstellen wordt daardoor natuurlijk wel een stuk ingewikkelder, omdat je niet door de lens kijkt. Je zult dus of een afstand moeten schatten, of een afstandmeter moeten aanschaffen.

Dus de voordelen zijn de compactheid, en de (bijna) even grote flexibiliteit als SLR's.

Nadelen zijn dus het scherpstellen.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt?

Yves

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”