Partities maken voor Capture NX?
Partities maken voor Capture NX?
Ik heb een (hele mooie) nieuwe laptop gekocht met een hd van 300 Gb. Het liefst houd ik die in een stuk, ik vind het overzichtelijker als alles gewoon op 1 schijf staat.
Maar is het - met het oog op de snelheid Capture NX - nodig om partities te maken, om tijdelijke bestanden op een andere schijf op te slaan e.d. of maakt het in de praktijk in snelheid weinig uit?
Graag jullie advies.
Renecita
Maar is het - met het oog op de snelheid Capture NX - nodig om partities te maken, om tijdelijke bestanden op een andere schijf op te slaan e.d. of maakt het in de praktijk in snelheid weinig uit?
Graag jullie advies.
Renecita
Of je werkelijk snelheidwinst hebt op een andere partitie is maar de vraag. Het is fisiek uiteindelijk dezelfde schijf, met dezelfde lees/schrijfkoppen en aangestuurd door dezelfde controler.
Een 2e fisieke schijf is een ander verhaal, dat kan wel iets betekenen.
Dus om reden van snelheid vraag ik me de winst af.
Een andere reden voor een 2e partitie (meestal dan de D-schijf) is veiligheid. Als je daar namelijk je documenten en foto's op bewaard heb je tenminste geen probleem als je eens opnieuw Windows moet installeren naar aanleiding van een probleem. Die staat immers op de C-schijf en blijven de documenten en foto's op de D-schijf onaangeroerd.
Een andere reden voor een 2e partitie (meestal dan de D-schijf) is veiligheid. Als je daar namelijk je documenten en foto's op bewaard heb je tenminste geen probleem als je eens opnieuw Windows moet installeren naar aanleiding van een probleem. Die staat immers op de C-schijf en blijven de documenten en foto's op de D-schijf onaangeroerd.
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Snelheidswinst zal je zeker niet hebben met verschillende partities op eenzelfde fysieke harde schijf. Veiligheid en gemak voor backuppen echter wel.
Ik sluit me aan bij de vorige berichten.
Ik sluit me aan bij de vorige berichten.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Ik dacht altijd dat een partitie zich gedroeg als een aparte schijf. Als dat niet zo is...remoss schreef:Of je werkelijk snelheidwinst hebt op een andere partitie is maar de vraag. Het is fisiek uiteindelijk dezelfde schijf, met dezelfde lees/schrijfkoppen en aangestuurd door dezelfde controler.
Heb ondertussen ook deze quote gevonden in het boek van Jason P. Odell over het verbeteren van de prestaties van Capture NX: ,,Use a second hard drive to store NX Temp files. Your computer can only transfer so much data at any give time to a single hard drive. Utilizing a second hard drive for your cache files mitigates this potential performance bottleneck. Catpture NX uses two cache systems... etc.''
Deze twee caches wegschrijven op verschillende harddisks werkt dus alleen als je écht twee harde schijven hebt en niet als je twee partities van eenzelfde schijf hebt, als ik Remoss goed begrijp....
Helaas pindakaas. Dan houd ik het bij één partitie, en maak ik regelmatig back ups van mijn foto's op een externe harde schijf.
Bedankt voor de reacties.
Groet Renecita
Ja is ook een goede tip hoor, daar twijfel ik niet aan. De argumenten voor liegen er niet om.
Daarbij heb ik jarenlang met meerdere partities gewerkt rn het heeft ook zijn nadelen, vooral wat overzichtelijkheid betreft. Er komt dan toch weer van alles op de C-schijf terecht zonder dat je dat eigenlijk wilt en zonder dat je het ook weet, zeker als je er niet zo veel verstand van hebt. En: mijn grootste probleem nu is dat de C partitie bij het inrichten van mijn PC te klein gemaakt is, zodat ik problemen krijg dat de schijf steeds vol loopt. En ik kon bijvoorbeeld Photoshop niet installeren, omdat ik niet minimaal 1,5 Gb op C vrij had. Ik heb er een soort 'partitietrauma' heb ik er van opgelopen zeg maar. Daar tegenover staat dat ik nog nooit van mijn leven Windows opnieuw heb hoeven installeren. En mocht de harddisk stuk gaan, ben je toch gelijk al je partities kwijt? Ik heb een 500 Gb externe harddisk gekocht en ga regelmatig mijn bestanden back-uppen.
Daarbij heb ik jarenlang met meerdere partities gewerkt rn het heeft ook zijn nadelen, vooral wat overzichtelijkheid betreft. Er komt dan toch weer van alles op de C-schijf terecht zonder dat je dat eigenlijk wilt en zonder dat je het ook weet, zeker als je er niet zo veel verstand van hebt. En: mijn grootste probleem nu is dat de C partitie bij het inrichten van mijn PC te klein gemaakt is, zodat ik problemen krijg dat de schijf steeds vol loopt. En ik kon bijvoorbeeld Photoshop niet installeren, omdat ik niet minimaal 1,5 Gb op C vrij had. Ik heb er een soort 'partitietrauma' heb ik er van opgelopen zeg maar. Daar tegenover staat dat ik nog nooit van mijn leven Windows opnieuw heb hoeven installeren. En mocht de harddisk stuk gaan, ben je toch gelijk al je partities kwijt? Ik heb een 500 Gb externe harddisk gekocht en ga regelmatig mijn bestanden back-uppen.
Als je een goede backup mogelijkheid hebt op een externe harde schijf dan is de noodzaak voor een aparte partitie zeker niet meer zo broodnodig. Alleen........heb wel de disipline om echt regelmatig te backuppen.
Ik had voorheen ook een echte partitie tik. Tot en met de Windows swapfile op een aparte partitie op een aparte harde schijf. Zo had ik bijna het gehele alfabet aan schijven
Die tik heb ik wel teruggebracht tot 1 extra partitie. Daarnaast heb ik in mijn laptop een 2e fisieke harde schijf voor de nodige backup en nog een externe schijf die via het netwerk gaat.
Is wel een stuk overzichtelijker geworden
Dus daarin heb je zeker gelijk.
Ik had voorheen ook een echte partitie tik. Tot en met de Windows swapfile op een aparte partitie op een aparte harde schijf. Zo had ik bijna het gehele alfabet aan schijven

Die tik heb ik wel teruggebracht tot 1 extra partitie. Daarnaast heb ik in mijn laptop een 2e fisieke harde schijf voor de nodige backup en nog een externe schijf die via het netwerk gaat.
Is wel een stuk overzichtelijker geworden

Blijf je me voorgaan René ?remoss schreef:Als je een goede backup mogelijkheid hebt op een externe harde schijf dan is de noodzaak voor een aparte partitie zeker niet meer zo broodnodig. Alleen........heb wel de disipline om echt regelmatig te backuppen.
Is wel een stuk overzichtelijker gewordenDus daarin heb je zeker gelijk.

Ik zou gewoon twee keer 500 GB in je pc stoppen en dan 1 schijf opdelen in 200 - 300 GB lekker .
Dan heel je pc inrichten en dan met een programma zoals acronis een backup maken van partitie c: .
Je pc heeft dan een 200 gb c: een 300 Gb d: en een 500 GB e:
Mooi al je foto`s op schijf D: en E: zetten en als je pc niet meer goed loopt dan kun je altijd met acronis de backup terug zetten in 10 min en dan heb je de pc weer als vanouds ...
Groetjes William
Dan heel je pc inrichten en dan met een programma zoals acronis een backup maken van partitie c: .
Je pc heeft dan een 200 gb c: een 300 Gb d: en een 500 GB e:
Mooi al je foto`s op schijf D: en E: zetten en als je pc niet meer goed loopt dan kun je altijd met acronis de backup terug zetten in 10 min en dan heb je de pc weer als vanouds ...
Groetjes William