softbox met SB600 mogelijk?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
jan willem de jongste

softbox met SB600 mogelijk?

Bericht door jan willem de jongste » do apr 03 2008 2:31 pm

Goeiendag dames en heren,

Ik heb een vraag aan julie. Ik heb ongeveer een jaar een nikon d80 en een SB-600, en ben geinterreseerd in portret-fotografie.

Mijn vraag is. Ik zou graag met een softbox willen werken. Zijn er mogelijkheden om een softbox op een SB600 aante sluiten?

Verder will ik weten of ik de SB-600 op een andere locatie can zetten dan de camera (d80) en verbinden met een kabel om het licht van een andere kant te laten komen, dan alleen vanaf de richting van de camara.

welke dingen heb ik nodig en meot ik nog erbij kopen?

kan iemand mij helpen?

hart. bedankt!

jan

Rogier

Bericht door Rogier » do apr 03 2008 2:51 pm

Hallo Jan,

Om de SB-600 los van de camera aan te sturen heb je niet eens een kabel nodig, dit kan met de ingebouwde flitser. Nadeel van de D80 is dat de interne flitser dan wel mee flitst.

Voor zover ik weet heb je de volgende opties om de SB-600 aan te sturen vanaf de D80:

- Met de interne flitser via het Nikon Crative Lighting System
- Met een iTTL kabel, deze zijn wel vrij beperkt in lengte
- Met een SB-800 of SU-800 op de camera
- Via een sync-kabel, waarbij je dan wel een blokje met x-contact nodig hebt voor de flitser, en misschien ook wel voor de D80 als deze geen x-contact heeft.

De SB-600 kun je op een lichtstatiefje zetten, met een parapluhouder en paraplu. Er zijn ook softbox achtige paraplu's, bijvoorbeeld deze.

Hier een voorbeeld van een opstelling die ik laatst heb gemaakt met een SB-800 en D200 via CLS:

Afbeelding

Nikon

Bericht door Nikon » do apr 03 2008 3:00 pm

zie www.Strobist.com
Daar worden al je vragen beantwoord

Groeten en succes

jan willem de jongste

thanks

Bericht door jan willem de jongste » za apr 05 2008 5:22 pm

hallo Rogier,

hart. bedankt voor je informatie!
ik ga er werk van maken.
jan

Rogier

Bericht door Rogier » zo apr 06 2008 9:39 pm

Een andere optie die ik vaak gebruik maar helemaal ben vergeten te vermelden is via draadloze triggers. Die heb je van heel goedkoop tot heel duur. De goedkoopste zijn de zogenaamde eBay triggers, zoals je waarschijnlijk al vermoed goed te vinden via eBay door te zoeken op "flash trigger". De duurste optie zijn de Pocket Wizards. Ik gebruik nu reeds een tijdje de goedkope eBay variant, die werken prima zolang het niet erg is als ze het af en toe even niet doen. Vanwege de betrouwbaarheid ga ik binnenkort toch over op Pocket Wizards.

Op de genoemde Strobist site kun je idd een schat aan informatie vinden. Succes!

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”