Scherpstelveld in Capt.NX en ViewNX niet goed weergegeven
Scherpstelveld in Capt.NX en ViewNX niet goed weergegeven
In CaptureNX en ViewNX wordt het scherpstelveld niet goed weergegeven.
Weergave in alle gevallen in het midden.
Ik gebruik AF-S enkelveld en stel scherp op punten waar dat nodig is.
Camera reageert goed.
Heeft iemand een idee hoe dit komt?
Tammo
Weergave in alle gevallen in het midden.
Ik gebruik AF-S enkelveld en stel scherp op punten waar dat nodig is.
Camera reageert goed.
Heeft iemand een idee hoe dit komt?
Tammo
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Dan is het mysterie opgelost: de camera onthoudt het scherpstelveld dat is gebruikt en niet het onderwerp. Dus als je daarna de foto anders kadert blijft het middelste scherpstelveld actief. Dat is wat je (correct) ziet in View en Capture.
Probeer maar eens met enkelvelds een ander AF-punt uit. Dan zie je dat ook terug in View en Capture.
Groeten,
Marnix
Probeer maar eens met enkelvelds een ander AF-punt uit. Dan zie je dat ook terug in View en Capture.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Tonen van het scherpstelveld (of ...velden) heeft naar mijn mening vooral zin bij image-tracking of bij gebruik van Automatisch veld-AF. Hierbij een voorbeeld van gebruik van die laatste optie met de D300.Tammo Schut schreef: Dan heeft zo iets eigenlijk niet veel zin. Door de bank genomen weet je wel dat je dat veld gebruikt(hebt). Bij een onscherpe foto zou het handig zijn nog eens na te gaan waarop je hebt scherpgesteld.
Die mogelijkheid is er dus niet.

Jur
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hallo Tammo,
Dit is de werkpositie van de (radar-)naderingsverkeersleider op de verkeerstoren van Eelde. Hierbij de beschrijving van de Automatisch veld-AF uit de handleiding van de D300:
De camera detecteert automatisch het onderwerp en selecteert het scherpstelpunt. Als een G- of D-type objectief wordt gebruikt, kan de camera personen onderscheiden van de achtergrond voor een betere onderwerpdetectie. Bij enkelvoudige AF lichten de actieve scherpstelpunten rood op gedurende ongeveer één seconde nadat de camera heeft scherpgesteld. Bij continue AF worden de actieve scherpstelpunten niet weergegeven.
In het vorige voorbeeld werden blijkbaar meer delen van het beeld als belangrijk gedetecteerd. Waarschijnlijk wordt voor het scherpstelpunt een gemiddelde hiervan gekozen. Hierbij nog een voorbeeld, waarbij inderdaad voornamelijk de persoon is geselecteerd.

Dit is de werkpositie van de (radar-)naderingsverkeersleider op de verkeerstoren van Eelde. Hierbij de beschrijving van de Automatisch veld-AF uit de handleiding van de D300:
De camera detecteert automatisch het onderwerp en selecteert het scherpstelpunt. Als een G- of D-type objectief wordt gebruikt, kan de camera personen onderscheiden van de achtergrond voor een betere onderwerpdetectie. Bij enkelvoudige AF lichten de actieve scherpstelpunten rood op gedurende ongeveer één seconde nadat de camera heeft scherpgesteld. Bij continue AF worden de actieve scherpstelpunten niet weergegeven.
In het vorige voorbeeld werden blijkbaar meer delen van het beeld als belangrijk gedetecteerd. Waarschijnlijk wordt voor het scherpstelpunt een gemiddelde hiervan gekozen. Hierbij nog een voorbeeld, waarbij inderdaad voornamelijk de persoon is geselecteerd.

Jur
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
In tegendeel. Ik werk zelf veel met andere velden. Ik maak eerst het kader en selecteer dan het scherpstelpunt waar mijn D200 op moet focussen. Voordeel is dat de nadruk van de lichtmeting door de camera op het actieve scherpstelveld wordt gelegd. Dit gaat dus mis als je jouw methode gebruik zonder AE-Lock. Bij het herkaderen verandert dan ook jouw lichtmeting. Ik vind het juist handig om snel te kunnen zien waarop is scherpgesteld. Het vergt alleen een iets andere opnametechniek. En waarom zou je maar één veld gebruiken als je er 11 hebt? Met jouw manier van focussen verlies je simpelweg informatie.Tammo Schut schreef:Hallo Marnix,
Dan heeft zo iets eigenlijk niet veel zin. Door de bank genomen weet je wel dat je dat veld gebruikt(hebt). Bij een onscherpe foto zou het handig zijn nog eens na te gaan waarop je hebt scherpgesteld.
Die mogelijkheid is er dus niet.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Marnix,
Wat de lichtmeting betreft heb je wel gelijk. Maar in de praktijk (meestal buiten) merk je daar niet zo veel van. te meer omdat je in NX dat makkelijk kunt aanpassen. Ik vind het lastiger om met de selector te maneuvreren dan even met de camera te bewegen naar een scherpstelpunt en daarna ui te kaderen. Dat is een reflex.
Tammo
Wat de lichtmeting betreft heb je wel gelijk. Maar in de praktijk (meestal buiten) merk je daar niet zo veel van. te meer omdat je in NX dat makkelijk kunt aanpassen. Ik vind het lastiger om met de selector te maneuvreren dan even met de camera te bewegen naar een scherpstelpunt en daarna ui te kaderen. Dat is een reflex.
Tammo