Inderdaad lekker maar het ging om een laptop en die laten zich over het algemeen niet zo goed uitbreiden.william schreef:Ik zou gewoon twee keer 500 GB in je pc stoppen en dan 1 schijf opdelen in 200 - 300 GB lekker .
Partities maken voor Capture NX?
Ha ha, heb ik ook! Een swapdisk, dat is bij mij nu E. Ik zou niet eens weten wat het is! ik heb ernaar vragen opgegeven, want ik krijg alleen maar antwoorden als 'dat is handig' of 'dat is nuttig'. Jullie hebben allemaal natuurlijk gelijk hoor.... Ik heb dus toch even gekeken op de laptop en weet nu hoe het moet, die partities maken. Ik had bedacht om eventueel de eerste partitie 100 Gb te maken en de tweede 200 Gb. Maar dat doet hij nou net niet weer niet. Ik kan de eerste terugbrengen tot 150 Gb, verder niet. Hoe dat nou weer komt...remoss schreef: Ik had voorheen ook een echte partitie tik. Tot en met de Windows swapfile op een aparte partitie op een aparte harde schijf....
Verder alleen nog bezig geweest om allerlei dingen er af te gooien. Allereerst de Google toolbar, wat een dramading. Voor muziek, fotobeheer, branden e.d. zitten er programma's op van Sony zelf en dan ook nog eens gelijksoortige van Windows, plus nog eens Picasa en Photoshop Elements 6 (had ik ook al nieuw klaar liggen, nog in het plastic...). Die laatste laat ik er natuurlijk wel op

Een swapfile is een stukje harddiskruimte dat aangesproken wordt zodra de pc meer intern geheugen nodig heeft dan dat er in je pc zit.
Voorbeeld : je pc heeft 1GB intern geheugen en de pc heeft meer nodig dan 1 GB dan spreekt hij de swapfile (harddikruimte) aan.
De swapfile is meestal een aantal % van de totale grootte van je harddisk , maar je kunt hem aanpassen.
Groetjes William
Voorbeeld : je pc heeft 1GB intern geheugen en de pc heeft meer nodig dan 1 GB dan spreekt hij de swapfile (harddikruimte) aan.
De swapfile is meestal een aantal % van de totale grootte van je harddisk , maar je kunt hem aanpassen.
Groetjes William
Voor wat betreft het cachen op een aparte schijf ( dus echt fysiek ) ik heb dit inderdaad gedaan volgens het advies van Odell.
Tot zover echter nooit enige verbetering van snelheid kunnen constateren.
Bij het verwerken van tiff's en jpeg gaat het nog, maar RAW bewerking is zo nu endan echt verschrikkelijk !
Tot zover echter nooit enige verbetering van snelheid kunnen constateren.
Bij het verwerken van tiff's en jpeg gaat het nog, maar RAW bewerking is zo nu endan echt verschrikkelijk !
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
De belangrijkste dingen zijn wel gezegd.
1) Een ruim bemeten partitie voor je programma's (incl OS)
2) Je gegevens op een aparte partitie, zodat je bij een OS crash niet al je gegevens bij langs moet om te backuppen voordat je met een format opnieuw gaat installeren, er blijven altijd wel wat dingen op je OS partitie staan, want Windows helpt je niet echt met deze werkwijze.
3) Afhankelijk van de soorten gegevens die je opslaat kan het zinvol zijn om extra partities te gebruiken. Dat kan fragmentatie tegengaan.
4) Als je meerdere besturingssystemen wilt gebruiken dan kan het ook nuttig zijn om extra partities te gebruiken. Ieder OS z'n eigen bootpartitie is heel verstandig.
5) Een aparte swappartitie heeft alleen maar echt zin als je die op een andere fysieke schijf hebt staan dan je OS.
1) Een ruim bemeten partitie voor je programma's (incl OS)
2) Je gegevens op een aparte partitie, zodat je bij een OS crash niet al je gegevens bij langs moet om te backuppen voordat je met een format opnieuw gaat installeren, er blijven altijd wel wat dingen op je OS partitie staan, want Windows helpt je niet echt met deze werkwijze.
3) Afhankelijk van de soorten gegevens die je opslaat kan het zinvol zijn om extra partities te gebruiken. Dat kan fragmentatie tegengaan.
4) Als je meerdere besturingssystemen wilt gebruiken dan kan het ook nuttig zijn om extra partities te gebruiken. Ieder OS z'n eigen bootpartitie is heel verstandig.
5) Een aparte swappartitie heeft alleen maar echt zin als je die op een andere fysieke schijf hebt staan dan je OS.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.