Toen dit objectief in 1969 op de markt kwam, was ik wel met fotografie bezig, maar was ook nog druk met een eerste baan, studie, vriendin, etc. Toen de updated versie van dit objectief in 1973 op de markt kwam, met multicoating, las ik in het blad Foto, dat dit objectief het eerste objectief ter wereld was, met een werkelijk fantastische optische kwaliteit. In de 80mm stand presteerde de 1973 versie beter dan de vaste f2,0 50mm. En dat was nog nooit voorgekomen. Dat een zoom objectief beter was dan een vast brandpunt. Ook heden ten dage is dat alleen mogelijk als je veel geld op tafel legt. En dan nog met veel beprekingen.
Beter dan de 50, wil dus dan ook alleen maar zeggen dat het scheidend vermogen in de 80 stand beter was dan de vaste 50. In die tijd was het nog niet mogelijk om ook meerdere andere aspecten van de optische kwaliteit te meten.
Op de pagina van Roland Vink staan alle variaties:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... html#70-xx
Welke heb jij?
Aan de hand van serienummer kun je dat hier makkelijk opzoeken. En maar hopen dat je hoger dan 140001 zit. Alhoewel, met een lager nummer zul je ook niet slecht zitten, maar daar ken ik geen test van.