spotmeting belichting D300

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ruudje

spotmeting belichting D300

Bericht door Ruudje » do apr 10 2008 9:08 am

Hoi vraagje!

Ik zit momenteel met de AE-knop te stoeien en snap dit niet helemaal

Voorbeeld :

Ik fotografeer een dame op een teras met schaduw, maar aan de linkerzijde schijnt de zon op een witte muur!

Waar en hoe moet ik mijn belichting dan meten en bevriezen?

Gr R

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do apr 10 2008 9:19 am

Dat ligt eraan wat jij goed belicht wilt hebben, de dame of de muur. Als je de dame goed wilt belichten meet je op de dame en druk je de AE knop is om de belichting en focus vast te houden, kadreer je je foto en klik. De muur idem dito alleen nu meten op de muur.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do apr 10 2008 9:38 am

Strak antwoord!

Ruudje

Bericht door Ruudje » do apr 10 2008 9:57 am

Ok thanks !

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do apr 10 2008 10:02 am

Ruudje,

Zelf vind ik het soms wat lastig om de AE-knop ingedrukt te houden om de belichting te "locken". Daarom heb ik sinds enige tijd de functie f6 ingesteld op AE-vergr.(herstel na ontspan.). Dit geeft als resultaat:

De belichting wordt vergrendeld wanneer de knop AE-L/AF-L wordt ingedrukt en blijft vergrendeld totdat nogmaals op deze knop wordt gedrukt, de sluiter wordt ontspannen of de lichtmeters worden uitgeschakeld.

Let op dat in deze stand de autofocus niet wordt gelocked, maar dat kun je normaal doen met de ontspanknop of de AF-ON toets.

Misschien heb je hier iets aan.
Jur

Ruudje

Bericht door Ruudje » do apr 10 2008 10:23 am

Jur schreef:Ruudje,

Zelf vind ik het soms wat lastig om de AE-knop ingedrukt te houden om de belichting te "locken". Daarom heb ik sinds enige tijd de functie f6 ingesteld op AE-vergr.(herstel na ontspan.). Dit geeft als resultaat:

De belichting wordt vergrendeld wanneer de knop AE-L/AF-L wordt ingedrukt en blijft vergrendeld totdat nogmaals op deze knop wordt gedrukt, de sluiter wordt ontspannen of de lichtmeters worden uitgeschakeld.

Let op dat in deze stand de autofocus niet wordt gelocked, maar dat kun je normaal doen met de ontspanknop of de AF-ON toets.

Misschien heb je hier iets aan.
Ja zo stond deze standaard bij mij ook ! Ik snapte alleen niet dat in het display continu de AE stond aangegeven, maar nu snap ik het weer.

Die camera is sooooo uitgebreid dat ik voorlopig in een leerfase zit, ook wat betreft F en gister ook nog ff scherpte diepte controle bekeken! Ik moet zeggen errug duidelijk allemaal hahaha alleen de optie`s moet ik ondervinden!

:wink:

Sterke-Jerke

Bericht door Sterke-Jerke » di apr 15 2008 11:02 pm

Opgezetfan schreef:Als je de dame goed wilt belichten meet je op de dame en druk je de AE knop is om de belichting en focus vast te houden, kadreer je je foto en klik.
Dus je zoemt in tot je de dame helemaal in beeld hebt? Dan de AE knop?

Stel je wilt een landschap fotograferen, (met grijsfilter) Hoe doe je dat dan? Of is er zoiets als een spotmeeting?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”