Tips voor het flitsen
- Maud
- Forumlid
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: do dec 20 2007 10:46 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Tips voor het flitsen
Goedenavond allemaal,
Ik ben toch van plan om mijn set uit te breiden met een flitser, waarschijnlijk de SB600.
Op het forum lees ik de volgende dingen rondom het flitsen
1 na gordijn, voor gordijn etc. (Opgezetfan heeft dat met foto's duidelijk uitgelegd gordijn uitleg)
2 Omnibounce recht, scheef of rechtstreeks
3 Inflitsen
4 -2 of -3
Termen die ik lees maar niet zo goed snap en dus niet kan toepassen
1. hoe weet ik of ik voor of na gordijn moet flitsen
2. Is dat de stand van de flitser? wanneer scheef via achterkant en wanneer rechtstreeks?
3. Inflitsen bij tegenlicht? Maar wat is daar het nut van?
4. standen op de flitser, maar wat betekenen die standen? -2 of -3
Hoop dat jullie me op weg kan helpen met deze vragen zodat ik het leerproces korter kan maken en bovenstaande zaken kan toepassen.
Gr.
Maud
Ik ben toch van plan om mijn set uit te breiden met een flitser, waarschijnlijk de SB600.
Op het forum lees ik de volgende dingen rondom het flitsen
1 na gordijn, voor gordijn etc. (Opgezetfan heeft dat met foto's duidelijk uitgelegd gordijn uitleg)
2 Omnibounce recht, scheef of rechtstreeks
3 Inflitsen
4 -2 of -3
Termen die ik lees maar niet zo goed snap en dus niet kan toepassen
1. hoe weet ik of ik voor of na gordijn moet flitsen
2. Is dat de stand van de flitser? wanneer scheef via achterkant en wanneer rechtstreeks?
3. Inflitsen bij tegenlicht? Maar wat is daar het nut van?
4. standen op de flitser, maar wat betekenen die standen? -2 of -3
Hoop dat jullie me op weg kan helpen met deze vragen zodat ik het leerproces korter kan maken en bovenstaande zaken kan toepassen.
Gr.
Maud
Laatst gewijzigd door Maud op zo apr 06 2008 8:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Maud.
1.: Je hebt mijn plaatjes gezien. Aan de hand daarvan kies je wat je wilt gebruiken in soort gelijke situaties. Wil je mensen fotograferen en daar ook beweging in meebrengen, stel je je camera in op handmatig en dan een hoge ISO waarde en lange sluitertijden (mits het redelijk donker is natuurlijk). Als je dan flitst met rear-curtain bevries je de persoon NA de beweging, gebruik je slow-sync dan bevriest de persoon eerst en volgt dan pas de beweging in de foto.
2.: Als er een plafond of muur in de buurt is, kan je indirect flitsen, dan verdeel je je flits veel meer over de ruimte en je onderwerp, waardoor je foto over het geheel goed uitgelicht is door de flitser en dus niet zo "plat" oogt.
3.: Als je je camera instelt op de juiste sluitertijd en diafragma, zodat je achtergrond goed belicht is krijg je vak personen die erg donker zijn, als je dan hier een invulflits gebruikt flits je eigenlijk om de persoon in kwestie ook goed uit te lichten. Dus en de achtergrond goed en de persoon goed.
4.: -2 of -3 is een flitscorrectie. Die werken net als je belichtinscorrectie op de camera maar dan voor de flitser. Als je je flitser te hard vind flitsen waardoor er overbelichte plekken ontstaan stel je hem bijv. op -0,3 of -1,0 of -2,3 in. Andersom kan het ook dan stel je hem juist in als +0,3 of + 1,3 of + 3,0
Voorbeeld rear-curtain van mij gemaak top DefQon1 festival:
D50 + 28-75 f/2,8 @ 28 mm. | ISO 400 | f/4 | 1/15e

Voorbeeld invulflits ook DefQon1 festival, maar nu buiten met zon:
D50 + 12-24 f/4 @ 15 mm. | ISO 200 | f/8 | 1/250e

1.: Je hebt mijn plaatjes gezien. Aan de hand daarvan kies je wat je wilt gebruiken in soort gelijke situaties. Wil je mensen fotograferen en daar ook beweging in meebrengen, stel je je camera in op handmatig en dan een hoge ISO waarde en lange sluitertijden (mits het redelijk donker is natuurlijk). Als je dan flitst met rear-curtain bevries je de persoon NA de beweging, gebruik je slow-sync dan bevriest de persoon eerst en volgt dan pas de beweging in de foto.
2.: Als er een plafond of muur in de buurt is, kan je indirect flitsen, dan verdeel je je flits veel meer over de ruimte en je onderwerp, waardoor je foto over het geheel goed uitgelicht is door de flitser en dus niet zo "plat" oogt.
3.: Als je je camera instelt op de juiste sluitertijd en diafragma, zodat je achtergrond goed belicht is krijg je vak personen die erg donker zijn, als je dan hier een invulflits gebruikt flits je eigenlijk om de persoon in kwestie ook goed uit te lichten. Dus en de achtergrond goed en de persoon goed.
4.: -2 of -3 is een flitscorrectie. Die werken net als je belichtinscorrectie op de camera maar dan voor de flitser. Als je je flitser te hard vind flitsen waardoor er overbelichte plekken ontstaan stel je hem bijv. op -0,3 of -1,0 of -2,3 in. Andersom kan het ook dan stel je hem juist in als +0,3 of + 1,3 of + 3,0
Voorbeeld rear-curtain van mij gemaak top DefQon1 festival:
D50 + 28-75 f/2,8 @ 28 mm. | ISO 400 | f/4 | 1/15e

Voorbeeld invulflits ook DefQon1 festival, maar nu buiten met zon:
D50 + 12-24 f/4 @ 15 mm. | ISO 200 | f/8 | 1/250e

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Maud
- Forumlid
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: do dec 20 2007 10:46 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Martijn,
Dank,het wordt zeer duidelijk met je foto's erbij. Als het zonnig is denk ik momenteel echt niet aan flitsen maar als ik het zo bij jou zie kan het dus echt een voordeel zijn. Daarom wil ik de flitser ook graag meenemen op vakantie want zoals jij laat zien kunnen de plaatjes mooier worden.
Foto 1 is binnen gemaakt? rechtstreeks of via?
thanks
Dank,het wordt zeer duidelijk met je foto's erbij. Als het zonnig is denk ik momenteel echt niet aan flitsen maar als ik het zo bij jou zie kan het dus echt een voordeel zijn. Daarom wil ik de flitser ook graag meenemen op vakantie want zoals jij laat zien kunnen de plaatjes mooier worden.
Foto 1 is binnen gemaakt? rechtstreeks of via?
thanks
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Martijn,
ik neem aan dat je bij 2 het hebt over een situatie zonder omnibounce ?
Het plafond is al wit dus .....
Ik snap de omnibounce nog niet helemaal. Iedereen zegt koop een 800 daar zit een omnibounce bij en bij alle flits tips is het van "geen omnibounce gebruiken"
Kun je hier nog iets over toelichten misschien ?
ik neem aan dat je bij 2 het hebt over een situatie zonder omnibounce ?
Het plafond is al wit dus .....
Ik snap de omnibounce nog niet helemaal. Iedereen zegt koop een 800 daar zit een omnibounce bij en bij alle flits tips is het van "geen omnibounce gebruiken"

Kun je hier nog iets over toelichten misschien ?

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Een omnibounce verzacht het licht iets en maakt de flitsbundel ietsjes breder. Ik heb altijd een omnibounce erop zitten, maar daardoor wordt wel de flitssterkte minder dus moet je je flitser iets harder laten flitsen.
Ik weet niet waar en van wie jij gehoord hebt dat je geen omnibounce moet gebruiken? Bovendien hoef je daarvoor heen SB-800 te kopen. Ik heb een SB-600 en heb daar los een Sto-Fen Omnibounce bijgekocht. Veel goedkoper dan een SB-800 en net zo goed. De SB-800 zou ik alleen kiezen als je meer met draadloze fotografie wilt doen (meerdere flitsers etc.) of als je stroboscopisch wilt flitsen. Voor dit soort fotografie kan je uitstekend uit de voeten met een SB-600.
En nee die eerste is niet gebounced. Ik weet niet of jullie een beetje kunnen schatten, maar op de achtergrond zie je een tentdoek en dat zat niet op 3 meter hoogte
bovendien kan je slagschaduw zien op de personen achter hem van zijn armen. Die tweede is uiteraard ook recht naar voren geflitst.
Ik weet niet waar en van wie jij gehoord hebt dat je geen omnibounce moet gebruiken? Bovendien hoef je daarvoor heen SB-800 te kopen. Ik heb een SB-600 en heb daar los een Sto-Fen Omnibounce bijgekocht. Veel goedkoper dan een SB-800 en net zo goed. De SB-800 zou ik alleen kiezen als je meer met draadloze fotografie wilt doen (meerdere flitsers etc.) of als je stroboscopisch wilt flitsen. Voor dit soort fotografie kan je uitstekend uit de voeten met een SB-600.
En nee die eerste is niet gebounced. Ik weet niet of jullie een beetje kunnen schatten, maar op de achtergrond zie je een tentdoek en dat zat niet op 3 meter hoogte

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Maud
- Forumlid
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: do dec 20 2007 10:46 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Oke dus als je binnen 3 meter (ongeveer) kan bouncen adviseer je dat als je portretten fotografeert en je niet te hard licht wilt hebben?
En met een omnibounce in de + zetten voor het sterkere licht?
Goeie tips, wederom dank!
En met een omnibounce in de + zetten voor het sterkere licht?
Goeie tips, wederom dank!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Hoi Maud,
Onderstaand een andere methode. De tips van Opgezetfan zijn 100% goed, geen twijfel over mogelijk. Deze methode geeft mijn inziens een nog zachter licht indien je mensen op de plaat wil vastleggen. Het is misschien meer een kwestie waar je je comfortabel bij voelt. Ook bij flits technieken geldt dat dit richtlijnen zijn, niets is zaligmakend. Er zijn teveel factoren die van invloed kunnen zijn. Oefening baart kunst is ook hier weer het motto.
Gebruik maken van je omgevinglicht
Probeer de volgende instellingen eens als richtlijn te gebruiken:
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) ISO400 of hoger
4) Diafragma f2,8 tot max f4
5) Sluitersnelheid 1/40e
6) Center-metering
7) SB-900, SB-800 of SB-600 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, omnibounce niet gebruiken
8) De kop van de flitser 135 tot 180 graden draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 135 - 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp en weerkaatst via het plafon
Afhankelijk van de omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafon kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen. Raadpleeg daarom de histogrammen regelmatig en corrigeer indien nodig!
Punt 4 is natuurlijk afhankelijk van het objectief die je gebruikt. Indien je die waarde niet kan instellen, ga je naar de eerste f/stop die je kan kiezen en compenseer je het verschil met je ISO waarden.
Het is absoluut van belang dat je dit belichtingsconcept begrijpt. Sluitersnelheid heeft tot op zekere hoogte, geen invloed op de flitsbelichting. Hierdoor zijn we instaat om een betere balans te verkrijgen tussen het aanwezige licht en flitslicht.
Bij TTL flits zal de camera en flitser de combinatie diafragma en ISO instelling gebruiken om de hoeveelheid flitslicht te bepalen. Hierdoor wordt de mogelijkheid geschapen dat we met de sluitersnelheid de controle krijgen over het omgevingslicht. Door de sluitersnelheid binnen aanvaardbare grenzen te verlagen zijn we aardig instaat om het aanwezige licht te registreren waardoor we de sfeer kunnen vastleggen zonder dat dit door het flitslicht te niet wordt gedaan (zogenaamde “platflitsen”).
Anticiperen op zaken die komen gaan is nooit verkeerd. Voorbeeld, binnenshuis fotograferen met flits licht als “enige” bron, draai dan je ISO naar 400 of daaromtrent, gebruik een zo lang mogelijke sluitersnelheid om zo gebruik te maken van het omgevinglicht, bijv. 1/40e. Stel je diafragma in op de grootst mogelijke opening, zeg f2.8 tot f4. Je Nikon flitser, SB-series op TTL (niet TTL BL), EV waarde instellen op 0,0 tot +0,3. Het waarom heb ik al eens uitgelegd en je ziet het resultaat zelf bij je eigen foto’s.
Nu ga je van gedimd licht naar buiten waar er volop zon licht aanwezig is. Stel je camera alsvolgt in:
- Laagst mogelijke ISO (100 of 200)
- Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e of 1/320e auto FP, afhankelijk van je camera)
- Het diafragma tussen f8 tot f11
- SB-900, SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
- Flitskop recht naar voren
Dit kun je dus al vooraf doen ! We stellen de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een fel verlichte (zonnige) achtergrond.
Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e of 1/320e auto FP (afhankelijk van je camera), is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf de hoogste flits synchronisatie houden.
Onderstaand een grove richtlijn voor de EV flits waarde voor een invulflits echter ik pas de waardes net zo makkelijk aan door enkel en alleen mijn LCD scherm te beoordelen. Het is en blijft een richtlijn…
Invulflits met de zon achter je:
- EV flits compensatie op -3 tot -1 stop
Invulflits met de zon haaks op je camera :
- EV flits compensatie op -2 tot -0 stop
Invulflits tegen de zon in:
- EV flits compensatie op -1 tot +1 stop
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat dit sterk afhankelijk is van het soort achtergrond en hoe het omgevingslicht is (bijv. fel of schaduw)
Mijn bijdrage aan jouw draadje en ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet,
ALE
Onderstaand een andere methode. De tips van Opgezetfan zijn 100% goed, geen twijfel over mogelijk. Deze methode geeft mijn inziens een nog zachter licht indien je mensen op de plaat wil vastleggen. Het is misschien meer een kwestie waar je je comfortabel bij voelt. Ook bij flits technieken geldt dat dit richtlijnen zijn, niets is zaligmakend. Er zijn teveel factoren die van invloed kunnen zijn. Oefening baart kunst is ook hier weer het motto.
Gebruik maken van je omgevinglicht
Probeer de volgende instellingen eens als richtlijn te gebruiken:
1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) ISO400 of hoger
4) Diafragma f2,8 tot max f4
5) Sluitersnelheid 1/40e
6) Center-metering
7) SB-900, SB-800 of SB-600 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, omnibounce niet gebruiken
8) De kop van de flitser 135 tot 180 graden draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 135 - 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp en weerkaatst via het plafon
Afhankelijk van de omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafon kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen. Raadpleeg daarom de histogrammen regelmatig en corrigeer indien nodig!
Punt 4 is natuurlijk afhankelijk van het objectief die je gebruikt. Indien je die waarde niet kan instellen, ga je naar de eerste f/stop die je kan kiezen en compenseer je het verschil met je ISO waarden.
Het is absoluut van belang dat je dit belichtingsconcept begrijpt. Sluitersnelheid heeft tot op zekere hoogte, geen invloed op de flitsbelichting. Hierdoor zijn we instaat om een betere balans te verkrijgen tussen het aanwezige licht en flitslicht.
Bij TTL flits zal de camera en flitser de combinatie diafragma en ISO instelling gebruiken om de hoeveelheid flitslicht te bepalen. Hierdoor wordt de mogelijkheid geschapen dat we met de sluitersnelheid de controle krijgen over het omgevingslicht. Door de sluitersnelheid binnen aanvaardbare grenzen te verlagen zijn we aardig instaat om het aanwezige licht te registreren waardoor we de sfeer kunnen vastleggen zonder dat dit door het flitslicht te niet wordt gedaan (zogenaamde “platflitsen”).
Anticiperen op zaken die komen gaan is nooit verkeerd. Voorbeeld, binnenshuis fotograferen met flits licht als “enige” bron, draai dan je ISO naar 400 of daaromtrent, gebruik een zo lang mogelijke sluitersnelheid om zo gebruik te maken van het omgevinglicht, bijv. 1/40e. Stel je diafragma in op de grootst mogelijke opening, zeg f2.8 tot f4. Je Nikon flitser, SB-series op TTL (niet TTL BL), EV waarde instellen op 0,0 tot +0,3. Het waarom heb ik al eens uitgelegd en je ziet het resultaat zelf bij je eigen foto’s.
Nu ga je van gedimd licht naar buiten waar er volop zon licht aanwezig is. Stel je camera alsvolgt in:
- Laagst mogelijke ISO (100 of 200)
- Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e of 1/320e auto FP, afhankelijk van je camera)
- Het diafragma tussen f8 tot f11
- SB-900, SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
- Flitskop recht naar voren
Dit kun je dus al vooraf doen ! We stellen de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een fel verlichte (zonnige) achtergrond.
Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e of 1/320e auto FP (afhankelijk van je camera), is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf de hoogste flits synchronisatie houden.
Onderstaand een grove richtlijn voor de EV flits waarde voor een invulflits echter ik pas de waardes net zo makkelijk aan door enkel en alleen mijn LCD scherm te beoordelen. Het is en blijft een richtlijn…
Invulflits met de zon achter je:
- EV flits compensatie op -3 tot -1 stop
Invulflits met de zon haaks op je camera :
- EV flits compensatie op -2 tot -0 stop
Invulflits tegen de zon in:
- EV flits compensatie op -1 tot +1 stop
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat dit sterk afhankelijk is van het soort achtergrond en hoe het omgevingslicht is (bijv. fel of schaduw)
Mijn bijdrage aan jouw draadje en ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op vr jul 03 2009 8:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Maud
- Forumlid
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: do dec 20 2007 10:46 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb er ontzettend veel aan! dank
Jouw instellingen ga ik zeker ook uitproberen als de flitser binnenkomt..
Gr.
Maud en tot zondag volgens mij?!
Jouw instellingen ga ik zeker ook uitproberen als de flitser binnenkomt..
Gr.
Maud en tot zondag volgens mij?!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- EelcoD7100
- Forumlid
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: vr aug 18 2006 12:00 pm
- Locatie: Dronten
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Maud
- Forumlid
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: do dec 20 2007 10:46 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Inmiddels heb ik de flitser een kleine week en ik ben al erg tevreden.
Vanmiddag weer forum gehad op school van dochterlief, leuke test met flitser dacht ik zo.
Jullie tips heb ik uitgeprobeerd.
Diafragma tussen F5.6 en F6.3
ISO 400 en 640 tov vorige keer 640 en 800
Opgezetfan en ALE - Onwijs bedankt voor jullie eerdere tips. Deze zijn voor mij uitgangspunten geweest en heb lekker kunnen spelen, top!
Vorige keer zonder flitser


Nu met flitser
1.

2.

3.

Vanmiddag weer forum gehad op school van dochterlief, leuke test met flitser dacht ik zo.
Jullie tips heb ik uitgeprobeerd.
Diafragma tussen F5.6 en F6.3
ISO 400 en 640 tov vorige keer 640 en 800
Opgezetfan en ALE - Onwijs bedankt voor jullie eerdere tips. Deze zijn voor mij uitgangspunten geweest en heb lekker kunnen spelen, top!
Vorige keer zonder flitser


Nu met flitser
1.

2.

3.

D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je flitser stond niet op slow-sync of rear-sync, waardoor je nu van die platte typisch geflitste foto's krijgt. Ik zie hier eigenlijk niet wat je nu met de tips hebt gedaan?? 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Maud
- Forumlid
- Berichten: 3549
- Lid geworden op: do dec 20 2007 10:46 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb jullie uitgangspunten gebruikt wbt instellingen, met een handleiding in andere taal is dat al heel fijn. Het read en slow heb ik niet meer aangedacht (was al blij dat het werkte). Het blijft voor mij oefenen met de instellingen en dat zit niet 1,2,3 in de vingers.Opgezetfan schreef:Je flitser stond niet op slow-sync of rear-sync, waardoor je nu van die platte typisch geflitste foto's krijgt. Ik zie hier eigenlijk niet wat je nu met de tips hebt gedaan??
Dank voor de toevoeging, heb nu flitser standaard op slow ingesteld zodat ik de foto's volgende keer weer kan vergelijken.
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief