Dode pixel of toch een vuiltje?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
eteuben

Dode pixel of toch een vuiltje?

Bericht door eteuben » za apr 12 2008 9:23 pm

Heb me zojuist voorgesteld en nu al tijd voor een vraagje. Ik hoop dat jullie me gerust kunnen stellen.

Heb mijn D40 nu 1 dag en ben al 80 fotos verder. Alleen nu zet ik de fotos op de PC en is me iets opgevallen. Vanaf foto1 tot nu een vlek op precies dezelfde plek. Op de voorbeeldfoto (op het toestel) was dit iets moeilijker te zien, maar zie ik em ook! :shock:

Ik heb de lens al gewisseld, maar dan blijft de vlek bestaan. Het is dus iets in de body zelf.

Zie;

Afbeelding
(boven de linkerkoplamp)

Afbeelding
(tussen koplamp en wiel)

Aangezien de vlek eerst wazig is en dan weer scherp ga ik uit van een vuiltje! Toch?

Even terug naar de dealer in de hoop dat hij een blaasbalgje heeft? Hoe pakken jullie dit aan. Ik heb het toestel laten verzekeren, dus als ie terugmoet kan dat ook.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za apr 12 2008 9:25 pm

Stofje zo te zien, even de blaasbalg er door heen en het zal vast wel weer schoon zijn :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » za apr 12 2008 9:34 pm

Van nu af aan standaard uitrusting in je fototas..... :D
Een blaasbalg, hij kost je de kop niet en je hebt er zeker gemak van..

Succes

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za apr 12 2008 9:54 pm

kan stof zijn maar verbaasd mij dat dit zo duidelijk te zien is op resp 7,1 en F8.
over het algemeen heb je daar alleen maar last van bij luchtfoto's en de spot die ik hier zie is wel erg groot.
afijn probeer, zoals eerder gezegd, eens een blaasbalgje.
even de spiegel opklappen in het menu...paar keer puffen en de bevalling is klaar.

groeten : Arend

eteuben

Bericht door eteuben » za apr 12 2008 10:23 pm

Arend-ho schreef:even de spiegel opklappen in het menu...paar keer puffen en de bevalling is klaar.
Probleem verholpen binnen een paar uur, via jullie jongens! Zit nog maar een paar uur op dit forum en ben nu al perfect geholpen. :P

Ik had em nog op eenvoudig menu staan, maar in uitgebreid menu was er de optie van het spiegel opklappen aanwezig.

Op de sensor lag inderdaad een zwart stipje. Na 2 pufjes was hij al weg. Heb daar na voorzichtig nog een paar keer geblazen.

Verschiet zo'n stofje niet ergens anders heen, of blaas je die echt de camera uit? :shock:

Bedankt voor de snelle hulp.

Ps.

Zo'n stipje bij een luchtfoto duidt meer op een UFO zeker? :lol: :D

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za apr 12 2008 11:52 pm

De kans is groot dat het stofje ergnes anders heen is geblazen. Als je de body met de sensor naar beneden had gehouden was het misschien wel eruit gevallen.
Overigens zal er ongetwijfeld ook stof elders in de body zitten hoor.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

GdP

Bericht door GdP » za apr 12 2008 11:57 pm

Ik vond het eigenlijk best wel een leuk stofje. :mrgreen:

eteuben

Bericht door eteuben » zo apr 13 2008 12:01 am

Pancaran's schreef:De kans is groot dat het stofje ergnes anders heen is geblazen. Als je de body met de sensor naar beneden had gehouden was het misschien wel eruit gevallen.
Overigens zal er ongetwijfeld ook stof elders in de body zitten hoor.

Irwan
Oei, niet zo gauw aan gedacht, ik hield hem gewoon omhoog omdat ik het licht van de kamerlamp erop liet schijnen. Maar heb nogmaals gekeken en hij zit er niet meer. Ik weet in ieder geval wat ik kan of moet doen nu.

:idea: :arrow: blaasbalgje aanschaffen :!:

yoyo

Re: Dode pixel of toch een vuiltje?

Bericht door yoyo » zo apr 13 2008 12:04 am

eteuben schreef:
Afbeelding
(boven de linkerkoplamp)

Afbeelding
(tussen koplamp en wiel)
Een CTR. :D
Ik heb een zwarte...

GdP

Bericht door GdP » zo apr 13 2008 12:06 am

Dus jij hebt een zwarte? :roll:

:)

yoyo

Bericht door yoyo » zo apr 13 2008 12:34 am

GdP schreef:Dus jij hebt een zwarte? :roll:

:)
Een zwarte CTR...
:wink:

Veganpix

Bericht door Veganpix » zo apr 13 2008 12:14 pm

eteuben schreef: :idea: :arrow: blaasbalgje aanschaffen :!:
Dat is idd. een goed idee. Verwar het niet met een blaaskwastje. Ik had ook eens een vlekje op de sensor die met blazen niet wegging. Uiteraard had ik gelezen in de gebruiksaanwijzing van de camera dat je nooit aan de sensor moet komen (of zoiets) maar ik dacht toen, ach die zachte haartjes van de kwast en als ik het dan heel zachtjes doe, dan zal dat geen kwaad kunnen en verdwijnt het vlekje misschien wel. Dus niet, sterker nog, het vlekje werd groter en ik kreeg meer vlekken en strepen erbij. Toen maar naar Konijnenberg en daar hebben ze hem vakkundig schoongemaakt. Kostte me wel een paar tientjes. :(

Groet,
Alfons

eteuben

Bericht door eteuben » zo apr 13 2008 9:35 pm

@Yoyo

Hey, das gaaf, nog een liefhebber van de CTR hier dus! Hoe lang heb je em al? En zit je ook op het Type-R forum? :P

eteuben

Bericht door eteuben » zo apr 13 2008 9:38 pm

@Veganpix

Dat kwastje is inderdaad geen goede keus geweest. De sensor is zo supergevoelig dat alleen blazen mag. Een haartje kan de sensor al beschadigen.

Is je camera nu wel weer 100% goed teruggekomen, na de schoonmaak bij Konijnenberg?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

valt wel mee

Bericht door George Fennes » zo apr 13 2008 11:26 pm

Veganpix schreef:
Dat kwastje is inderdaad geen goede keus geweest. De sensor is zo supergevoelig dat alleen blazen mag. Een haartje kan de sensor al beschadigen.

Voor het beschadigen met een kwastje hoef je echt geen zorgen te maken.
Alleen is zo'n kwastje vaak vettig en vuil en die rommel die je dan op je sensor krijgt, gaat er dan alleen nog af met swappen.

Die sensor kan echt wel wat hebben hoor, er zit een filter voor, dus de sensor zelf raak je niet aan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”