Diep Triest: Nikon stopt productie FM3A, F5, F100, F80

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Amadeus Gould

Diep Triest: Nikon stopt productie FM3A, F5, F100, F80

Bericht door Amadeus Gould » do jan 12 2006 10:46 am

Dag forumvrienden,

Een zwarte dag :( Nikon stopt, wegens economische redenen, met de productie van:

groot formaat lenzen
EL vergrotingslenzen
veel MF Nikkors, waaronder o.a. de 105/2.5, 45/2.8, 50/1.8, 35/2, 85/1.4, 180/2.8
FM3A
F5
F100
en de consumer camera's als F80 enz.

zie http://www.nikon.co.uk/press_room/relea ... px?rid=201

Te bedenken dat een F100, F5, FM3A plaats moeten maken voor producten als een D70 en D50 is natuurlijk diep triest :(

Wat overblijft is alleen nog:
de FM10 (wie koopt zoiets??), F6,
Nikkor 20mm f/2.8
Nikkor 24mm f/2.8
Nikkor 28mm f/2.8
Nikkor 35mm f/1.4
Nikkor 50mm f/1.2
Nikkor 50mm f/1.4
Micro-Nikkor 55mm f/2.8
Micro-Nikkor 105mm f/2.8
PC Micro-Nikkor 85mm f/2.8D

Amadeus Gould :(
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op do jan 12 2006 4:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » do jan 12 2006 4:01 pm

Dag forumvrienden,

Op het NHS forum heeft iemand nagegaan dat er zo'n 28 MF lenzen zullen verdwijnen :(

Zwarte dag :(

AG

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » do jan 12 2006 5:13 pm

Het is echt triest.... :(

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

everkaik

Bericht door everkaik » do jan 12 2006 9:22 pm

Ik zal er persoonlijk geen traan om laten, maar gecondoleerd :wink:

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

niet om het één of het ander...

Bericht door roel » vr jan 13 2006 12:02 am

Niet om het één of het ander, maar Nikon is toch juist erg sterk geweest in de manual focus camera's. Als je kijkt naar merken als Canon, Minolta en deels Pentax, hebben die zeker leuke systeemcamera's voortgebracht, maar Nikon heeft toch sterk aan top gestaan daarmee. Dit natuurlijk los van alle dingen op midden- en grootformaat. En vooralsnog zijn systeemcamera's dingen van het analoge tijdperk en is het jammer dat Nikon daar nu zo duidelijk afscheid van neemt. Dan is natuurlijk de enige systeemcamera waar afscheid van wordt genomen de F5 (de rest is zeker mooi, maar geen systeemcamera), maar toch... het is jammer. Ik kan me voorstellen dat je als digifiel niet echt warm of koud wordt van deze grote verandering, want digitaal heeft de toekomst, dat mag inmiddels duidelijk zijn. Evenzo is het een gedeeltelijke afsluiting van een tijdperk.
Aan de andere kant is het verlies merendeel een emotioneel verlies. De camera's blijven tweedehands voor mooie prijzen te koop. En, met dat Nikon spul erg goed is, blijven de camera's ook erg goed! Ik fotografeer met een F2 uit midden zeventiger jaren, alsof het ding nieuw is! En ook wat lenzen betreft, vaste brandpunt blijft bestaan. Hoe goed te techniek ook wordt, een zoom is en blijft altijd een compromis wat kwaliteit betreft. En, de moderne vaste lenzen zijn ook goed manual in te stellen. Dus... waar hebben we het over, zou je denken. Net over hetgeen ik net geschreven heb. Een afscheid van een periode waarin Nikon veel harten gewonnen heeft. Het is wat naief als je deze digitale slag niet verwacht had, maar het is toch even wennen...

Op met trots de toekomst is, met de steun van de trotsen van het verleden!

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr jan 13 2006 1:12 am

Dag Forumvrienden,

- Alleen met lange slag objectieven kun je goed manueel focuseren. Helaas zijn er nogal wat autofocus objectieven met vast brandpunt die daaraan niet voldoen, zoals de 60mm Macro - een draak van een lens.
Het aantal vaste brandpunt AF objectieven is bedroevend.
Het is onbegrijpelijk dat mooie lenzen niet worden gehandhaafd. Waarom moet een 105 2.5 verdwijnen en waarom een 85 1.4...waarom de 50mm 1.8...waarom de 28 en 35 mm PC lenzen ...en waarom moest het schitterende 45 mm 2.8 objectief verdwijnen. Er komt niets voor in de plaats.

- Hoelang de serviceverlening blijft voor MF camera's, is een vraag, die niet goed wordt beantwoord.

- Ik had liever gezien dat men de coolpixen had opgegeven (daar kun je nauwelijks als serieuze camera fabrikant wat verdienen tegen goedkope onbekende merken) i.p.v. de FM3A.

- Als men de productie van een kwaliteitsproduct stopt en men krijgt er minder voor terug, dan is er alle reden om droevig te zijn. Dat belooft niet veel goeds voor de toekomst.

Amadeus Gould

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr jan 13 2006 8:14 am

Ik had liever gezien dat men de coolpixen had opgegeven (daar kun je nauwelijks als serieuze camera fabrikant wat verdienen tegen goedkope onbekende merken) i.p.v. de FM3A.
Nee een FM 10 wel handhaven. :cry:
Dat is toch zo een plastic p&s replacement SLR Als de Canon T60 Daar moest je de gietstukken ook nog zelf afhalen met een mesje.

Het is toch duidelijk welke weg wordt ingeslagen. Alleen zaken die echt spotgoedkoop te produceren zijn worden in stand gehouden.

Aan de andere kant vind ik dat Nikon het nog lang heeft volgehouden Canon bijv. produceerd bij mijn weten al lang geen MF materiaal meer.
Er moet geld verdiend worden en dat doe je tegenwoordig het best met wegwerp producten. Niet met een kwaliteitsproduct wat 30 of meer jaar meegaat.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

everkaik

Bericht door everkaik » vr jan 13 2006 10:12 am

Ach, we rijden toch ook niet meer met paard en wagen? En er waren hele goede paarden, hoor! Kwestie van met de tijd meegaan volgens mij. :?

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr jan 13 2006 11:07 am

Kwestie van met de tijd meegaan. Vaker gehoord.

De enige reden voor digitale fotografie is dat je dezelfde avond nog een plaatje kunt mailen en een slaafs volgen van de pros die ook digitaal fotograferen :-)

Met de digitale fotografie wordt middelmatigheid tot nieuwe standaard verheven. Middelmatige afbeeldingskwaliteit (ik moet bijv. de eerste goede digitale zwart/wit afdruk nog zien - haalt het niet bij bariet), middelmatige producten (objectieven die zeer slecht in elkaar zitten, vertekeningen vertonen etc.).
In de geschiedenis van de mensheid zijn er perioden van voortgang en teruggang geweest....we gaan nu terug naar de "dark ages of digital imaging".

Het stoppen van het maken van deze producten is meer dan alleen dat...het is een definitieve cultuurverandering bij Nikon. Streefde men eerst kwaliteit na (men was nooit de eerste, maar men zei altijd als Nikon met iets komt is het vaak goed)...wel dat is nu echt voorbij....men heeft nu definitief gebroken met dit verleden. De gehaastheid waarmee de D200 op de markt komt - met naar nu blijkt toch wel wat kinderziektes - belooft niet veel goeds.

Uiteindelijk wordt de keuze voor wegwerpproducten het einde van Nikon.

AG

nikon-nl

weg MF-objectieven

Bericht door nikon-nl » vr jan 13 2006 11:46 am

Kom, kom, mensen, niet zo somber!
Wie van de klagers heeft de afgelopen 10 jaar een splinternieuw MF-objectief, via de Nederlandse detailhandel gekocht?

Er werd ook gedemonstreerd toen de paardentram, de gaslantaarns en de glasplaat voor fotografie er uit ging. Niemand wilde iets weten van de rolfilm. De huidige camera's werden 100 jaar geleden miniatuurcamera's genoemd! Hoeveel profs keken de eerste jaren de Nikon F3 uit de boom? Omdat ze de electronica niet vertrouwden! Het is de meest verkochte spiegelreflex van Nikon geworden. En.........AG, fotografeer jij er toevallig ook niet mee?
Digitale fotografie is nog lang niet volwassen. We zitten pas aan het begin. Om marktaandelen te krijgen plakt men aan camera's allerlei onzin - nog even en we kunnen er een biertje mee tappen :D
Wat ook het geval is: de mens is slachtoffer geworden van het marktfundamentalisme: alles (ook poilitie-agenten, artsen e.d.) moet geld opbrengen. Aandeelhouders zijn invloedrijker en belangrijker geworden dan de consument. Jammer maar waar.
Nikon moet uit de rode cijfers blijven en dus wordt er gesneden. Nog snel effe een lensje kopen voor later, dus.
Nico

everkaik

Bericht door everkaik » vr jan 13 2006 2:20 pm

Precies, dat conservatisme brengt ons niet ver. Zo zijn er altijd mensen (zoals mijn vader) die het liefst nog in een A-Ford hobbelen, "omdat het zo lekker eenvoudig is". Schiet lekker op als je even naar Italie moet :wink:

Trouwens hier bij Nikon moeten we niet klagen, want Canon gaat nog veel verder. Er komt nu een toestel waarmee je zelfs je pizza kunt bestellen :D :D

Afbeelding

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

re Wie van de klagers heeft de afgelopen 10 jaar een splinte

Bericht door gijs sandberg » vr jan 13 2006 2:58 pm

Ik dus, drie in een doos, vorig jaar nog, zie NCN 18-3!

Afgezien daarvan: de mechanische kwaliteit van vele AF objectieven is niet om over naar huis te schrijven.

Gijs Sandberg

Overigen blijf ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden, al was het maar dat er geen vorkje op past...

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr jan 13 2006 3:46 pm

everkaik schreef:Ach, we rijden toch ook niet meer met paard en wagen? En er waren hele goede paarden, hoor! Kwestie van met de tijd meegaan volgens mij. :?
O nee??? Wat denk je dat ik hier aan het doen ben.... :evil:

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

everkaik

Re: re Wie van de klagers heeft de afgelopen 10 jaar een spl

Bericht door everkaik » vr jan 13 2006 4:03 pm

gijs sandberg schreef:Ik dus, drie in een doos, vorig jaar nog, zie NCN 18-3!

Afgezien daarvan: de mechanische kwaliteit van vele AF objectieven is niet om over naar huis te schrijven.

Gijs Sandberg

Overigen blijf ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden, al was het maar dat er geen vorkje op past...
Zelfs de 70-200 f/2.8G AF-S IF-ED VR ?
Ik kan best zonder dat vorkje hoor :wink:

everkaik

Bericht door everkaik » vr jan 13 2006 4:05 pm

Ed Post schreef:O nee??? Wat denk je dat ik hier aan het doen ben.... :evil:
:mrgreen: LOL!

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”