Nieuwe D80, reeds 2 bad pixels: Wat te doen?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Tim_S

Nieuwe D80, reeds 2 bad pixels: Wat te doen?

Bericht door Tim_S » di apr 15 2008 12:45 pm

Ik ben sinds vrijdag een trotse bezitter van een een Nikon D80 met een VR lens van 18-200.

Ik heb reeds vastgesteld dat ik 1 bad pixel (witte) had van in het begin en er sinds gisteren een blauwe bijgekomen is.

Voor de rest werkt het apparaat voortreffelijk.

De vraag is echter wat ik moet doen?

Terug naar af en een ander vragen of zo laten en af en toe deze laten weg werken?

Ik heb op het forum regelmatig gelezen dat dit min of meer de 'normaalste' zaak is dat er een pixel uit valt.

De vraag is ook of ik a) een nieuw toestel krijg en indien b) dit nieuw misschien ook reeds één of enkele bad pixels zal hebben en misschien is het wel een maandagmorgend produktieapparaat en happert er misschien wel meer...

Wat is jullie mening? Nieuwe vragen of zo laten?

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di apr 15 2008 12:56 pm

Als-ie nog zo nieuw is, dan meteen terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt en vragen om een nieuw exemplaar. Vertel dat je geen apparaat wil dat binnen 4 dagen zulke defecten laat zien. Wie weet doen ze dit zonder morren. Vraag anders naar het beleid dat men voert in deze.

Ja, het is normaal dat als je 10 miljoen pixels op zo'n sensor bij elkaar propt dat er dan wel eentje kapot is. Zo'n pixel kan dan uit gezet worden en dan heb je een camera van 10 miljoen -1 pixels. Daar merk je dus niks van. Het kan dus ook zijn dat ze hem opsturen naar Nikon Service in België, waar de 2 kapotte pixels gewoon uit gezet worden.

De sensors worden niet door Nikon zelf gemaakt, maar door Sony. Een maandagochtend sensor kan best op woensdag middag in jouw camera gezet zijn. Daar zit geen enkel verband tussen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Kasper

Bericht door Kasper » di apr 15 2008 12:57 pm

Mocht er geen garantie op zitten, dan kan je hem toch ook gewoon omruilen?

eteuben

Bericht door eteuben » di apr 15 2008 9:54 pm

Als jij je er aan stoort, zou ik em zeker omruilen. Dat recht heb je en je betaalt genoeg voor de apparatuur. Daarentegen zou ik niet iedere foto willen controleren of retoucheren.

Als je het op een normale foto amper ziet, omdat het slechts 2 pixels betreft, kun je er vrede mee stellen. Maar dat is aan jezelf!

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » wo apr 16 2008 7:26 am

Gezien hij pas enkele dagen oud is zou ik hem zeker terugdoen. Als je zoiets na 2 jaar krijgt, kan je daarmee leren leven. Nu niet, gaat duidelijk om een fabricagefout.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do apr 17 2008 7:50 am

Het kan ook bij een nieuw toestel best weer voorkomen dat er bad pixels te zien zijn.
Laat eigenlijk je toestel elke 6 maanden (afhankelijk hoe vaak en in welke mate er bad pixels bijkomen) bij een servicepunt of nikonservice remappen. Dan worden de pixels opnieuw "terug gezet" en zijn de badpixels verdwenen. Fluitje van een cent. is gewoon aansluiten op een pc en een programma doorlopen. Helaas is dit programma niet beschikbaar voor consumenten.

succes
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

GdP

Re: Nieuwe D80, reeds 2 bad pixels: Wat te doen?

Bericht door GdP » do apr 17 2008 9:32 am

Tim_S schreef:Ik ben sinds vrijdag een trotse bezitter van een een Nikon D80 met een VR lens van 18-200.

Ik heb reeds vastgesteld dat ik 1 bad pixel (witte) had van in het begin en er sinds gisteren een blauwe bijgekomen is.

Voor de rest werkt het apparaat voortreffelijk.

De vraag is echter wat ik moet doen?

Terug naar af en een ander vragen of zo laten en af en toe deze laten weg werken?

Ik heb op het forum regelmatig gelezen dat dit min of meer de 'normaalste' zaak is dat er een pixel uit valt.

De vraag is ook of ik a) een nieuw toestel krijg en indien b) dit nieuw misschien ook reeds één of enkele bad pixels zal hebben en misschien is het wel een maandagmorgend produktieapparaat en happert er misschien wel meer...

Wat is jullie mening? Nieuwe vragen of zo laten?
Gewoon terug naar de winkel en omruilen die camera. Voor je het weet krijg je een hele lawine aan bad pixels.

Tim_S

Bericht door Tim_S » do apr 17 2008 6:02 pm

Ik heb hem omgeruild gekregen (nieuw toestel)!

Voorlopig -hout vasthouden- is er geen bad pixel te vinden...

De pixel policy van Nikon is blijkbaar 1 pixel, dus de omruiling is steeds mogelijk, maar meestal word het (nieuw) toestel naar Nikon zelf opgestuurd voor omruiling.

Bedankt voor al jullie reacties!

GdP

Bericht door GdP » do apr 17 2008 6:35 pm

Laten we hopen op meer geluk Tim.

Heel veel plezier met je D80.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do apr 17 2008 7:44 pm

Tim_S schreef:Ik heb hem omgeruild gekregen (nieuw toestel)!

Voorlopig -hout vasthouden- is er geen bad pixel te vinden...

De pixel policy van Nikon is blijkbaar 1 pixel, dus de omruiling is steeds mogelijk, maar meestal word het (nieuw) toestel naar Nikon zelf opgestuurd voor omruiling.

Bedankt voor al jullie reacties!
Hopelijk blijft het zo. Er bestaat altijd een kans dat de bad-pixels terug komen. Als het toestel naar Nikon wordt gestuurd zal nikon niets anders doen dan deze te re-mappen......

Ik heb hem al 2x laten remappen in een jaar tijd. Is normaal en kan altijd weer terugkomen./
Ieder geval succes met je nieuuwe camera .

groet.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”