Tropenbezoek.

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Gesloten
Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Tropenbezoek.

Bericht door Stingray » do jan 24 2008 12:08 pm

Beste Forum'ers,

Binnenkort ga ik naar Suriname voor vakantie en neem mijn FM3A met een 85mm en een 180mm mee. Graag zou ik wat tips van jullie mogen vernemen inzake het meenemen als handbagage. En gezien de tropische omstandigheden zijn tips ook welkom over het opbergen van het materiaal.

Alvast bedankt.

Groet !

Stingray.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

mikemix

Bericht door mikemix » do jan 24 2008 12:38 pm

In de jungle kom je iig niet zonder batterijen te staan...:mrgreen:
Dussss...genoeg rolletjes meenemen.

marx

Bericht door marx » do jan 24 2008 1:16 pm

Let erop dat bij hoge luchtvochtigheid je lenselement beslaan kan als je hem uit een koele in de warme omgeving trekt, probeer camera beetje te laten acclimatiseren.

Maar Suriname heeft geen luchtvochtigheden van 90 procent of meer volgens mij, dus valt het allemaal wel mee.

Kom zelf terug uit Thailand en daar geen enkel probleem ondervonden met tropische omstandigheden.

Tipje nog, koop een goede neckstrap, de standaard gaan vooral bij lekker warm (lees: heet) weer extra snijden.

Een mede-admin van een ander forum is net terug uit suriname met een 20d en heeft daar ook totaal geen problemen ondervonden.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do jan 24 2008 5:52 pm

Ik denk dat George je hierover alles kan vertellen, ik zitte wachten op zijn verhuiskaart daar naar toe.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jan 25 2008 8:01 am

tips voor de handbagage:
- geen herkenbare foto tas, wel waterdicht en stevig. Mijn tas heeft geen zacht schuimrubber tegen butsen en stoten. Maar de camera, flits en objectieven zijn allemaal wel in zo'n zacht tasje ingepakt.
- meerdere plastic zakken, om ook met veel vocht te kunnen blijven fotograferen. Gat er in en postode elastiek er om heen.
- back-up camera FM oid
- kijk eens naar een gewone katoenen camera riem. Neemt je transpiratie vocht op. Bij Nikon noemen ze dat de tropen uitvoering.

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » vr mar 14 2008 11:39 pm

Ben inmiddels terug en de hele set heeft goed gewerkt zonder enig probleem. Ik heb heel veel met de Nikkor 85 mm f/1.4 gefotografeerd en ik zie binnenkort het resultaat.

Wel miste ik mijn 50mm f/2.0 omdat de 85mm een ruimere afstand vereist tussen brandpunt en object. Vaak moest ik de afstand groter maken. Ik heb opzettelijk geen 50mm meegenomen om me zoveel mogelijk aan de 85mm te wennen.

Groet,

S.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr mar 14 2008 11:56 pm

Stingray schreef:Ben inmiddels terug en de hele set heeft goed gewerkt zonder enig probleem. Ik heb heel veel met de Nikkor 85 mm f/1.4 gefotografeerd en ik zie binnenkort het resultaat.
Mooi zo! Ben wel beniewd, kun je hier wat laten zien?

Hanneke

Bericht door Hanneke » za mar 15 2008 12:03 am

Hoe zit het met rolletjes en 't scannen op bommen en andere gevaarlijke spullen op 't vliegveld?

Een docent vertelde dat ze altijd een speciaal metalen koffertje gebruikt om filmrolletjes in te vervoeren. Dit zodat ze niet in contact komen met de rontgenstralen.

Is dat zo? Wat is de invloed daar op?

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » za mar 15 2008 1:51 am

Goeie vraag want ik heb geen enkele maatregel genomen ter bescherming tegen straling.

Zowel op de heen- als op de terugreis had ik de cameraset als handbagage bij me. Op de heenreis heb ik 24 rolletjes toegevoegd bij de ruim-/vrachtbagage. Op de terugweg heb ik alle rolletjes bij de handbagage toegevoegd. Aan een arrestatieteam in Suriname heb ik de set moeten laten zien tijdens een wegcontrole en bij het verlaten van Suriname heb ik de cameratas moeten openen voor de douane aldaar.

Verder had de douane van Schiphol meer belangstelling voor de twee hangmatten, de anti-muggen kaarsen en 6 pakken wierook die ik heb meegenomen

Ik heb de rolletjes niet beschermd tegen de straling van apparatuur maar ik zal het binnenkort merken welke gevolgen dit heeft als ik de boel laat ontwikkelen en afdrukken.

To be continued.

S.

Frederix

Bericht door Frederix » za mar 15 2008 8:07 am

Hanneke schreef:Hoe zit het met rolletjes en 't scannen op bommen en andere gevaarlijke spullen op 't vliegveld?

Een docent vertelde dat ze altijd een speciaal metalen koffertje gebruikt om filmrolletjes in te vervoeren. Dit zodat ze niet in contact komen met de rontgenstralen.

Is dat zo? Wat is de invloed daar op?
Hoi Hanneke,

Vroeger had je met lood beklede zakjes waar je films in kon doen, nu niet meer. Het schijnt ook niet meer nodig te zijn. Ik ben vorig jaar met 13 films onbeschermd in mijn handbagage naar New York geweest. Dit heeft totaal geen effect gehad op de films.

Frederix

Bericht door Frederix » za mar 15 2008 8:09 am

mikemix schreef:In de jungle kom je iig niet zonder batterijen te staan...:mrgreen:
Zijn die daar dan volop verkrijgbaar ??? :lol:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 16 2008 10:43 pm

De foto's die Stingray gemaakt heeft heb ik verhuisd naar een apart draadje.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gesloten

Terug naar “Analoog”