De Put schreef:Hallo allemaal,
Ik ben wat aan het stoeien met landschappen in Z/W. Nu weet ik dat de meesten mijn kleurenfoto's te kleurrijk vinden... ik ben er inmiddels achter dat Aperture in 16 bit een stuk minder verzadigd toont dat Gimp in 8 bit, misschien ligt het daar aan....
Hoe vinden jullie de Z/W varianten?
Ik vind dit een merkwaardig fenomeen, het omzetten van kleur naar zwartwit. In mijn beleving maak je óf een kleuren foto, óf een zwartwit foto. Je kijkt óf in kleur óf in zwartwit.
Je geeft zelf aan dat je, omdat de "meesten" jouw kleurenfoto's te kleurrijk vinden, je bent gaan stoeien in zwartwit. Het waren dus foto's bedoeld als kleurenfoto's. Het omzetten gaat misschien technisch wel goed, maar het resultaat is in zwartwit vaak minder. Zo vind ik foto 1 en 2 in zwartwit duidelijk minder. Foto 3 kan er in zwartwit er best mee door.
Wat maakt het trouwens uit dat de "meesten" jouw kleurenfoto's te kleurrijk vinden? Als je er zelf achter staat, maakt het toch niet uit. Misschien is dat jouw wel stijl. Blijkbaar is het jouw stijl niet en vind je dit zelf ook wel een beetje, je gaat immers stoeien met zwartwit.