Vakantie Stress II !!!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Robin

Vakantie Stress II !!!

Bericht door Robin » zo apr 20 2008 11:54 am

Camera tas staat klaar !!

Alles zit er in, baterijen opgeladen, imagetank getest, kaartjes geformateerd, Nikon D70s fieldguide ligt erop.

Maar .....
Ik vertrek over vier dagen en moet de backpack nog inpakken.
Heb zelfs nog niets bij elkaar gezocht en tijd begint te dringen. :Shock:

En waar maak ik me zorgen over ....
Net als vorig jaar, laatse kopzorgen over fotografie :D

Heb vorig jaar me eerste DSLR aangeschaft en dacht vandaag laat ik de manual nog eens doorlezen om te kijken wat ik allemaal heb bijgeleerd afgelopen jaar. Dat bleek best veel te zijn, maar heb toch nog wat kleine puntjes die ik nog niet helemaal begrijp:

* AF-Veldstand
Staat nu altijd op enkel veld en denk er eigenlijk nooit over na. Doe ik er verstandig aan om af en toe op dynamisch over te stappen ?? Denk niet veel bewegende items tegen te komen op deze vakantie of staat dit hier los van :?

* Lichtmeting
Staat eigenlijk altijd op 3D kleuren matrix. Lees nu pas dat dit alleen werkt op D en G lenzen en weet niet eens of mijn Tamron 17-50 of Tokina 12-24 hier aan voldoen. :oops:
Ik ga alleen naar centrum gericht als ik de SB-800 gebruik. Waneer zou ik dit nog meer moeten doen, bij portretten ? En vraag me dan ook af op hoeveel mm ik hem moet zetten 6,8,10 of 12

* Sluitertijd
Ik las dat je onder persoonlijke instellingen de langst mogelijke sluitertijd kunt instellen wanneer je in P of A schiet. Deze gaat vanaf 1/60 t/m 30 seconde. Ik sanp deze niet helemaal, schiet regelmatig in A mode en zie dan ook sluitertijden van 1/125 of 1/250

Zou iemand hier wat toelichting op kunnen geven zodat ik gevoelsmatig denk volledig op de hoogte te zijn van de functies en instel mogenlijkheden van mijn D70s ? :lol:

Cheers !!

Kaatje

Bericht door Kaatje » zo apr 20 2008 12:35 pm

1/60ste is langer dan 1/125ste! Wat je in kunt stellen (begrijp ik aan de hand van je verhaal) is de langste sluitertijd. Als je niet zo'n vaste hand hebt en je wil geen sluitertijd langer dan 1/60ste dan kun je dat instellen. Dan gaat je camera in die standen niet verder dan 1/60ste.

iJoost

Bericht door iJoost » zo apr 20 2008 1:05 pm

Ik zou niet van alles tegelijk gaan veranderen, voor de gelegenheid. Gebruik gewoon de instellingen waarmee je vertrouwd bent. En leer de andere mogelijkheden door ze een voor een uit te proberen (niet noodzakelijk tijdens je vakantie).

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » zo apr 20 2008 1:13 pm

Ik zal ook een poging wagen :)

AF; Gewoon op enkelveld houden. Meest geschikt voor de vakantie. Dynamisch inderdaad voor bewegende items.

Lichtmeting; Ook op matrix houden. Centrumgericht heb ik zelf op 10mm staan. Centrum gericht vooral gebruiken als een object veel van zijn omgeving afsteekt. Heel gericht kun je dan nog spotmeting toepassen. Maar de middelde vakantie foto nemen met 3D matrix.
Lenzen die je hebt lijken me geen probleem

Sluitertijd: Als je b.v. in A (daifragmavoorkeuze) of S (sluitertijdvoorkeuze) of M (Manuaal ) fotografeert dan kun je zelf de sluitertijd instellen, waarbij bij A of S het diafragma automatisch wordt aangepast. De sluitertijd kun tot genoemde waarden en nog langer instellen.Bij A kiest de camera zelf de sluitetijd in combinatie met diafragma.

Tammo

Robin

Bericht door Robin » zo apr 20 2008 6:00 pm

Bedankt voor de reakties tot nu toe 8)

@Kaatje

Bedankt !
1/60 is inderdaad langer dan 1/125ste :lol:

Maar vat hem nu wel. Erg makkelijke optie inderdaad, die dus inderdaad anders ingesteld gaat worden als ik dit berichtje heb gepost.

Optie 21 in het menu kan ik instellen op 1/60 1/30 1/15 ...... tot 30 seconden

@Ijoost

Tuurlijk ga ik niet alles tegelijk veranderen en ga zeker niet bij "belangrijke" foto's experimenteren. Maar als ik beter begrijp wat alles doet, kan ik het misschien bewuster toepassen als ik in een dergelijke situatie terrecht kom. Meestal neem ik 2 foto's als iets wil uitproberen in een situatie waar ik niet meer in terecht ga komen en ik iets wil uit proberen.

@ Tammo

Cheers !

Ik laat denk ik alles maar staan inderdaad. AF op enkelveld en Lichtmeting op Matrix tenzij ik 's avond aan het flitsen ben. Bij bewegende objecten maar eens vergelijkingsfoto's gaan maken tussen dynamisch en enkelveld.

Robin

Bericht door Robin » zo apr 20 2008 6:03 pm

Iemand anders nog algemene tips aangaande woestijngebied ?? (Egypte / Jordanie).

Gewoon af en toe spiegelomhoog en de blaasbalg gebruiken. Of wachten tot thsui tot je ziet of er wel of geen vlekken op de foto's zitten ?

Bij vel licht refelecterend licht nog tips ? Qua onder over belichting bv.

Aaahh stress stress :wink:
Hopelijk kan ik jullie in Mei mooie plaatjes laten zien. Moet natuurlijk wel me Safari foto's trachten te overtreffen
:)

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo apr 20 2008 6:36 pm

Robin in ieder geval RAW +jpeg basic schieten , voor de rest zal dat wel goedkomen ik ga lekker van af 8 mei naar KOS !!

fijne vakantie en ik ben benieuwd naar de foto's

Robin

Bericht door Robin » zo apr 20 2008 6:40 pm

dirk-jan boon schreef:Robin in ieder geval RAW +jpeg basic schieten , voor de rest zal dat wel goedkomen ik ga lekker van af 8 mei naar KOS !!

fijne vakantie en ik ben benieuwd naar de foto's
Schiet inderdaad alles in Raw. Vorig jaar op vakantie inderdaad alles in Raw + jpg geschoten, maar de jpg'jes hebben echter geen toegevoegde waarde voor mij. Doe er niets mee, dus schiet nu alles in Raw.

Jij ook veel plezier op Kos en zie jouw foto's ook wel verschijnen. Vast net zo lekker sfeertje als op Santorini Maar met wat minder blauw/wit :wink:

Have fun !

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo apr 20 2008 6:45 pm

thanks Robin jij ook .. was het maar al 8 mei .. ben er zoooo aan toe... efcahristo Poli !

Robin

Bericht door Robin » di apr 22 2008 9:59 pm

Robin schreef:Iemand anders nog algemene tips aangaande woestijngebied ?? (Egypte / Jordanie).

Gewoon af en toe spiegelomhoog en de blaasbalg gebruiken. Of wachten tot thuis tot je ziet of er wel of geen vlekken op de foto's zitten ?
Niemand tips voor schoonmaak. Gewoon zorgen dat de objectieven schoon zijn en windstil wisselen en thuis zien of het smerig is geworden.

Of preventief de blaasbalg gebruiken op en onder de spiegel ??

BLijf een newbie natuurlijk ben pas 1 jaar bezig :oops:
Robin schreef:Bij vel licht refelecterend licht nog tips ? Qua onder over belichting bv
1 stop, 2 stops ?

Robin

Bericht door Robin » do apr 24 2008 8:49 am

:roll: Guess I have to find out for my self

Gaat goed komen !!

Ik wens jullie veel plezier toe en zie jullie over 10.000 berichten weer :lol:

Have fun !!
Robin

pabusk

Bericht door pabusk » do apr 24 2008 9:13 am

Robin schreef:Iemand anders nog algemene tips aangaande woestijngebied ?? (Egypte / Jordanie).

Gewoon af en toe spiegelomhoog en de blaasbalg gebruiken. Of wachten tot thsui tot je ziet of er wel of geen vlekken op de foto's zitten ?
Ik zou persoonlijk niet teveel met een blaasbalg aan de gang gaan in een woestijn. Ik ga zelf jaarlijks naar Egypte (welsiwaar aan de Rode Zee kust) maar merk dat het zand daar overal komt. Dus gewoon snel objectief wisselen.

Als je bang bent voor stof op je sensor en je gebruikt Capture NX voor de nabewerking dan kan je ook regelmatig een stof referentiefoto maken. Dit helpt om gemakkelijk de stofplekken uit je foto te poetsen (doet NX dan voor je).

Veel plezier in Egypte en Jordanie. Ik ga in Mei naar Egypte maar zal weinig woestijn zien ;-)

Grtz,
Paul

GdP

Bericht door GdP » do apr 24 2008 9:30 am

Doe rustig aan. Het komt goed!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”