Hoe zit dat nou met een monopod en een balhoofd?

Discussies over statieven
natuurfotograaf

Hoe zit dat nou met een monopod en een balhoofd?

Bericht door natuurfotograaf » do apr 24 2008 2:20 pm

ik wil gaan kijken voor een monopod maar ik wil ook gebruik kunnen maken van mijn 486RC2 hoofd.

Hoe weet ik nou of deze op een monopod past?

Ik zie wel eens staan bij de pods 1/4 en 3/8 wil dat zeggen dat deze wel een hoofdbevestiging hebben?

Of volstaat een monopod met alleen 1/4 schroefdraad ook voor een balhoofd?

hoe zit dat nou?

Ik hoor het graag.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do apr 24 2008 2:55 pm

is het eigenlijk wel noodzaak om een hoofd op een monopod te zetten?

Ik heb namelijk een 486RC2 en het zou natuurlijk ideaal zijn om die ook te gebruiken op een monopod.

Maar heb je er voordeel mee of juist alleen maar hinder van een hoofd?

GdP

Bericht door GdP » do apr 24 2008 2:56 pm

Die is toch ook goed voor je monopod!

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do apr 24 2008 3:02 pm

GdP schreef:Die is toch ook goed voor je monopod!
dat geloof ik wel!

maar kan ik dan op elke pod een hoofd draaien?

want waarom dan die 1/4 en 3/8 schroefdraad aanduiding?

Onder de camera zit toch altijd de 1/4 draad?

GdP

Bericht door GdP » do apr 24 2008 3:05 pm

natuurfotograaf schreef:is het eigenlijk wel noodzaak om een hoofd op een monopod te zetten?

Ik heb namelijk een 486RC2 en het zou natuurlijk ideaal zijn om die ook te gebruiken op een monopod.

Maar heb je er voordeel mee of juist alleen maar hinder van een hoofd?
Ik gebruik zelf de 234RC.

Zo iets heb je nodig om naar boven of naar beneden te kunnen fotograferen.

Herman55

Bericht door Herman55 » do apr 24 2008 3:23 pm

De 486RC2 past gewoon op een monopod. Je moet alleen de goede draad hebben. In jouw geval is dat een monopod met een 3/8 draad (dat is de aansluiting op je kop). Gebruik zelf de 234RC als aparte kop op de monopod omdat je alleen maar voor- en achterover hoeft te kantelen. Links/rechts doe je door de monopod te draaien. Op een (3-been) statief kan dat niet, en heb je de 486RC2 nodig om te draaien. Wil je een aparte kop voor je monopod, dan is de 234RC voor jou een goede keus. Kost circa 37 euro bij konijn.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do apr 24 2008 4:33 pm

Een balhoofd op een eenbeen heft echt wel nut.
Je hoort vaak zeggen dat je een monopoot zelf al wel alle kanten op, maar met een kop op het statief heb je vooral bij extreme zichthoeken meer nut. Bovendien gaat het bevestigen van de camera op het statief wat soepeler en loop je dus minder risico dat je de camera beschadigt.

Ik heb de 486RC2 zelf ook op een monopoot gebruikt en dat ging goed. Als je een andere kop op je monopoot gebruikt dan op je driepoot dan heeft het zo z'n voordelen om er eentje te gebruiken die dezelfde snelkoppeling gebruikt. Wat dat betreft zou Hermans idee van een 234RC wel passen, geloof ik.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do apr 24 2008 4:46 pm

dank voor jullie antwoorden.

Maar eigenlijk wil ik op dit moment gebruik maken van de 486rc2 omdat ik niet veel gebruik ga maken van de monopod (althans dat denk ik) anders kan ik later altijd nog gaan voor een 234RC.

Maar ik moet dus een monopod hebben met een 3/8 schroefdraad?

1/4 zal wel zijn om de camera direct op de pod te bevestigen?

@roelof: wat bedoel je met extreme zichthoeken?

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » do apr 24 2008 5:02 pm

"t Is misschien wat ongelukkig geformuleerd, maar als je met een monopoot zonder statiefkop recht omhhog of (bijna) recht naar beneden wilt fotograferen dan kun je het statief niet meer op de grond zetten en er is niet altijd een muur waar hij dan tegenaan kan staan.

GdP

Bericht door GdP » do apr 24 2008 5:11 pm

Roelof schreef:"t Is misschien wat ongelukkig geformuleerd, maar als je met een monopoot zonder statiefkop recht omhhog of (bijna) recht naar beneden wilt fotograferen dan kun je het statief niet meer op de grond zetten en er is niet altijd een muur waar hij dan tegenaan kan staan.

:lol:

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do apr 24 2008 5:13 pm

Roelof schreef:"t Is misschien wat ongelukkig geformuleerd, maar als je met een monopoot zonder statiefkop recht omhhog of (bijna) recht naar beneden wilt fotograferen dan kun je het statief niet meer op de grond zetten en er is niet altijd een muur waar hij dan tegenaan kan staan.
Ik heb volgens mij een hele slechte dag vandaag want ik begrijp het nog niet helemaal! :oops:

Maar het maakt niet uit.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » do apr 24 2008 5:19 pm

natuurfotograaf schreef:Ik heb volgens mij een hele slechte dag vandaag want ik begrijp het nog niet helemaal! :oops:
Pak je monopoot.
Zet je camera erop zonder kop tussen monopoot en camera.
Doe alsof je foto wilt maken van een vogel die je op je kop schijt.
Als je naast een huis staat dan zet je je statief tegen de muur van het huis aan (dat geeft best wel stevigheid) als je in een weiland staat dan heb je niks om je statief tegenaan te zetten, daar heb je dus een draaibare statiefkop nodig.

GdP

Bericht door GdP » do apr 24 2008 5:24 pm

Roelof schreef:Doe alsof je foto wilt maken van een vogel die je op je kop schijt.
Als je naast een huis staat dan zet je je statief tegen de muur van het huis aan (dat geeft best wel stevigheid) als je in een weiland staat dan heb je niks om je statief tegenaan te zetten, daar heb je dus een draaibare statiefkop nodig.
Roelof dit vraagt om demo-foto's. :)

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » do apr 24 2008 5:26 pm

Roelof dit vraagt om demo-foto's.
Hij doet het hoor.... :lol: :lol: :lol:

Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do apr 24 2008 5:43 pm

zou wel fijn zijn maar volgens mij ben ik niet de enige die het niet goed begrijpt? :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”