Nikon Capture NX naast Photoshop CS2

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Jan van Wijk

Nikon Capture NX naast Photoshop CS2

Bericht door Jan van Wijk » ma nov 27 2006 12:59 pm

Wie heeft er ervaring met het gebruik van deze 2 programma's naast elkaar. Ik vindt Adobe Bridge handiger dan Capture NX, maar de NEF omzetting weer handiger in NX en zo zijn er nogwel een aantal zaken.
Graag wat ervaringen van gebruikers.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma nov 27 2006 2:24 pm

Ik denk dat je een beetje appelen met peren aan het vergelijken bent.

Maar wat je schrijft klopt exact, Adobe bridge is meer bedoeld voor archivering en het handelen van afbeeldingen en Capture NX is specifiek bedoeld voor NEF bewerking.

Ik gebruik zelf erg veel software pakketten door elkaar.
Maar op het moment gebruik ik nog het meeste PS CS2 voor algemene bewerking, Capture NX voor NEF bewerking en breeze browser voor archivering en voor het van de CF kaart inlezen en renamen van mijn afbeeldingen downloader pro.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » ma nov 27 2006 3:55 pm

Hoi Luc,
Ik gebruik ook Photoshop CS2 om eventuele uitgebreidere bewerkingen te doen, maar ik krijg zo'n chaos in mijn handelingen vind ik op deze manier, het ene in programma A het andere in programma B etc.. Heb jij dat niet

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma nov 27 2006 4:06 pm

Ja, ik heb daar ook wel last van maar het blijft gewoon een feit dat sommige zaken in bepaalde programma's gewoon makkelijker betere resultaten geeft.
Capture NX geeft bijvoorbeeld wat nef bewerking betreft erg mooie resultaten met relatief weinig moeite.
De bewerkingen zouden ook in PS kunnen worden uitgevoerd maar kosten dan gewoon veel meer tijd en moeite.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » ma nov 27 2006 10:18 pm

Ik gebruik beide programma's. Capture gebruik ik voor de conversie van NEF naar Jpeg. Naar mijn persoonlijke smaak doet Capture dit aanzienlijk beter dan Adobe, waarmee ik telkens snel tegen de grenzen van de afbeelding lijk te lopen. Bij capture zit er meer rek in om het zo te zeggen. Ik pas Capture als volgt toe:

d-lighting
eventueel donkere kleuren versterken
eventueel contrtast en helderheid aanpassen
verscherpen (standaard 30%)
omzetten naar jpeg

Photoshop

ik fotografeer veel architectuur en in photoshop zit een keigoeie (scrabbelaars opgelet) perspectivische vertekeningscorrectiemogelijkheid

dus:

ptlens plugin toepassen
pv opheffen
croppen
chromatische aberratie verwijderen
verdere belichtingszaken
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » wo nov 29 2006 12:38 pm

Jos en Luc,

Bedankt voor jullie tips, ik denk dat ik NX ook ga gebruiken voor omzetting naar JPG, Bridge voor catalogisering en Photoshop CS2 voor uitgebreidere aanpassingen.
1 van jullie trouwens ervaring met nieuwe programma Lightroom van Dobe?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”